اسماعیل اصغری در گفتوگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: افزایش قیمت ناوگان سبب کثرت شمار ناوگان فرسوده در بخش حملونقل عمومی بار خراسان شمالی شده است و ناوگان باری و مسافری استان نیازمند تسهیلات نوسازی است.
وی گفت: در سال ۹۸ شمار ناوگان باری فرسود استان ۶۹۰ دستگاه بود که در سال گذشته ۳۵ دستگاه به این رقم افزوده و افزایش بسیار زیاد قیمت ناوگان، مانع نوسازی آن از سوی رانندگان است و البته در سال گذشته نیز کاهش تولید در کارخانه مشکل را بیشتر کرد.
رئیس اداره حملونقل کالای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان شمالی تصریح کرد: سال گذشته تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان پرداختنشده است و تنها ۴۴ دستگاه انواع ناوگان نو توسط سرمایهگذاران وارد چرخه شد که اکنون ۱۷ درصد از ناوگان حملونقل عمومی باری استان فرسوده است.
وی افزود: ۷۲۵ دستگاه ناوگان باری نیز بالای ۲۵ سال سن دارد که فرسوده محسوب میشود و باید نوسازی آن صورت پذیرد؛ چراکه فرسودگی ناوگان باری علاوه بر مشکل زیستمحیطی میتواند ایمنی تردد در جادهها را برای مالکین ناوگان و سایر کاربران جاده کاهش دهد و هزینه تمامشده کالا را نیز بالا میبرد.
اصغری با اشاره به اینکه تعرفه جابجایی بار با ناوگان نو و فرسوده یکسان است گفت: نبود تفاوت در تعرفههای جابجایی بار سبب شده تا مالکان رغبتی برای نوسازی ناوگان خود نداشته باشند.
وی افزود: در سال گذشته سه میلیون و ۴۴۳ هزار تن کالا بهوسیله ناوگان حملونقل عمومی از مبادی استان به سایر نقاط جابجا شده است که این میزان کالا در قالب ۲۳۷هزار ۵۱۸ سفر جابجا شده است.
انتهای پیام/ز