اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نخست‌وزیر انگلیس: ارتباطی میان پرونده زاغری با بدهی ایران وجود ندارد

نخست‌وزیر امنیتی وجود ارتباط میان پرونده یک مجرم امنیتی بازداشت‌شده در ایران با بدهی کشورش به ایران بر سر یک معامله تسلیحاتی را رد کرد.

نخست‌وزیر انگلیس: ارتباطی میان پرونده زاغری با بدهی ایران وجود ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس وجود ارتباط میان پرونده نازنین زاغری با بدهی به ایران را رد کرد.

وبگاه «بی‌بی‌سی» به نقل از «جیمز کلورلی»، مشاور وزیر خارجه انگلیس نوشته لندن و تهران در حال رایزنی بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران هستند.

رأی پرونده دوم نازنین زاغری راتکلیف، تبعه انگلیسی متهم به جاسوسی دوشنبه هفته گذشته صادر شد و رسانه‌ها گزارش دادند وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ایران به یک سال حبس محکوم شده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر «بازداشت دلبخواهانه اتباع دو تابعیتی» را رد کرده است. یکی ازجنجالی‌ترین این پرونده‌ها طی سال‌های گذشته مربوط به مجرمی به نام «نازنین زاغری» بوده است.

زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است. او هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

خانواده نازنین زاغری ادعا می‌کنند ایران او را به عنوان اهرم فشار برای ضمانت پرداخت بدهی لندن به تهران بازداشت کرده است.

بوریس جانسون، امروز دوشنبه این موضوع را رد کرد و گفت: «این دو مورد، پرونده‌های کاملاً جداگانه‌ای هستند.»

وزارت خارجه انگلیس اسفندماه سال ۹۷ اعلام کرد زاغری را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است. این تصمیم، بازداشت این محکوم امنیتی تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داد و به دنبال افزایش فشارهای سیاسی برای آزادی او بود.

رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بارها دولت ایران را برای آزادی زاغری تحت فشار قرار داده‌اند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی هستند که زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شده «بوریس جانسون»، سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد. 

بوریس جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از «نازنین زاغری» اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است. 

این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های قبل‌تر قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است. 

«جانسون» در آن سخنرانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»

این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیر عامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز»، کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند. 

فشارها بر جانسون تا مرحله درخواست سیاستمداران از وی برای استعفا پیش رفت. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق خان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند. 

جانسون مدتی بعد در پی این فشارها گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.

او که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور داشت با اشاره به اینکه زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود گفت: «کل هدف سفر او همین بوده است.»

وی سپس گفت: «اگر من به صورت غیرعمدی باعث آزردگی خاطر خانم زاغری و خانواده‌اش شده‌ام، معذرت‌خواهی می‌کنم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول