اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آمادگی سازمان ملل برای کمک به بازسازی مناطق تخریب شده باتکن

هماهنگ کننده سازمان ملل در قرقیزستان آمادگی خود برای کمک به احیای منطقه تخریب شده و آسیب‌دیده باتکن را اعلام کرد.

آمادگی سازمان ملل برای کمک به بازسازی مناطق تخریب شده باتکن

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، هماهنگ کننده سازمان ملل در قرقیزستان آمادگی خود برای کمک به احیای منطقه تخریب شده و آسیب‌دیده باتکن را اعلام کرد.

در دیدار «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان با «آزونیا اچیلو» هماهنگ کننده سازمان ملل مقیم در قرقیزستان، موضوع بازسازی منطقه باتکن و بخشهای تخریب شده در اثر درگیری مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار «قزاق بایف» وضعیت موجود در منطقه درگیری و در بخش مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان در منطقه باتکن را تشریح کرد.

وی گفت: در حال حاضر ، ارگانهای دولتی مربوطه در این منطقه مستقر هستند و اقدامات لازم را برای برقراری ثبات ، حفظ صلح انجام میدهند و بر اجرای تعهدات در راستای حل و فصل درگیری مسلحانه در منطقه باتکن قرقیزستان و سغد تاجیکستان نظارت دارند.

وزیر خارجه قرقیزستان گفت: بطور مداوم با همتای تاجیک خود «سراج الدین مهر الدین» در تماس است.

قزاق بایف گفت: در نتیجه درگیری در مرز این کشور و تاجیکستان که از 28 آوریل تا اول ماه مه 2021 اتفاق افتاد ، طرف قرقیز 36 کشته داشت که از این تعداد فقط 3 نفر نظامی بودند و بقیه غیرنظامی هستند ضمن اینکه حدود 160 زخمی داشتیم و بیش از 30 هزار آواره داخلی را ما جابجا کردیم زیرا خانه ها و زیرساخت های مسکونی آنها تخریب شده است.

وزیر خارجه قرقیزستان گفت: در همین راستا، در حال حاضر ما نیاز مبرم به ارائه کمک های بشردوستانه به افراد و خانواده‌های متأثر از درگیری  داریم و باید خانه های آنها و تاسیسات زیرساختی تخریب شده مرمت گردد.

هماهنگ کننده سازمان ملل نیز در این دیدار به خانواده قربانیان و افراد آسیب‌دیده تسلیت گفت و گفت: از درخواست رئیس جمهور قرقیزستان استقبال و بر اهمیت حل مسئله تنها از طریق مذاکرات صلح آمیز تاکید داریم.

«اچیلو» از تلاش های طرف قرقیز برای آتش بس و امضای پروتکل حل و فصل درگیری استقبال کرد.

وی آمادگی آژانس های سازمان ملل برای کمک به مرمت استان باتکن مطابق با درخواست های طرف قرقیز را تایید کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول