اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| قسم‌هایی که امیرالمومنین در لحظات پایانی عمر فرزندانش را داد/ اهمیت آشتی دادن دو انسان

حجت‌الاسلام قاسمیان گفت: امیرالمومنین می‌فرماید: اصلاح ذات‌البین از یک سال نماز و روزه بهره بیشتری دارد. یعنی فرد باید بررسی کند، افرادی را که اختلاف دارند، آشتی دهد. البته این کار یک بلدی هم نیاز دارد.

هلال| قسم‌هایی که امیرالمومنین در لحظات پایانی عمر فرزندانش را داد/ اهمیت آشتی دادن دو انسان

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، سخنران مذهبی در فصل چهارم این برنامه با موضوع «دعا و بندگی» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت بیست‌ویکم با اشاره به بخش دیگری از آخرین وصیت‌نامه امیرالمومنین(ع) به امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام اظهار داشت: ایشان می‌فرماید: «أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی‌ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم» هم شما، هم اهل خانه من و هم تمام افرادی را که این نامه و کلام به آنها می‌رسد، به تقوای الهی دعوت می‌کنم. تقوای الهی به معنای ترمز الهی است. ایشان در آخرین لحظات به نظم توصیه می‌کند که نشان از اهمیت این موضوع دارد. انسان اگر بخواهد در زندگی به تمام کارهایش اعم از خانواده، درس، کار، بحث، زندگی، فرزند، عبادت، مناجات و ... برسد باید نظم داشته باشد.

وی افزود: در روایت داریم که نظم دادن به وقت، وسعت می‌دهد. برای رسیدن به تمام کارها، نظم لازم است اما طبیعتاً نظم باید دارای نرمش باشد یعنی نظم مکانیکی مدنظر نیست.

قاسمیان گفت: ایشان در ادامه وصیت می‌فرمایند: اصلاح ذات‌البین باید داشت که از یک سال نماز و روزه برتر است. در ماه رمضان یکی از بهترین کارها اصلاح ذات‌البین است. بسیاری از اوقات روابط به خاطر یک سوء تفاهم بهم خورده است. فامیل و خویشان ذخیره انسان‌ها و نعمت هستند، اما ما به نقمت و نکبت تبدیل کردیم تا جایی که فامیل‌ها نمی‌توانند کنار هم جمع شوند، زیرا از هم سوءتفاهم دارند و بهم پریده‌اند.

این سخنران مذهبی گفت: ایشان می‌فرماید: اصلاح ذات‌البین از یک سال نماز و روزه بهره بیشتری دارد. این به معنای حذف نماز و روزه نیست، بلکه فرد باید بررسی کند، افرادی را که اختلاف دارند، آشتی دهد. البته این کار یک بلدی هم نیاز دارد. اگر فردی بلد نیست باید از خدا بخواهد توفیقش را کسب کند.

وی تصریح کرد: حضرت در ادامه می‌فرماید: «خدا خدا را قسم می‌دهم که به ایتام رسیدگی کنید. این‌ها یارالله و خلق خدا هستند» در روایت داریم اگر فردی دست نوازش به سر یتیم بکشد، به اندازه موهایی که از زیر دستش عبور می‌کند، حسنه برایش نوشته می‌شود.

قاسمیان ادامه داد: ایشان می‌فرماید: مراقب باشید که دهان آن‌ها یک درمیان نشود. یعنی در ماه رمضان به آن‌ها رسیدگی نکنید و سپس آن‌ها را فراموش کنید، بلکه آن‌ها را زیر پوشش قرار دهید. ایشان در ادامه می‌فرماید: «اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّةُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ» خدا را خدا را در رابطه با همسایگان، که مورد سفارش پیامبر شمایند، پیوسته به آنان سفارش داشت تا جایى که گمان بردیم میراث برشان خواهد ساخت.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول