اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

دومین شب قدر در حرم‌های مقدس عراق و سوریه+عکس و فیلم

همزمان با دومین شب از لیالی قدر در حرم‌های مطهر عراق و سوریه مراسم عزاداری شهادت امام علی (ع) و احیای شب بیست‌ویکم ماه رمضان با حضور پرشور زائران برگزار و نوای لبیک یا علی (ع) در حرم‌های مقدس طنین‌انداز شد.

دومین شب قدر در حرم‌های مقدس عراق و سوریه+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، همزمان با دومین شب قدر و سالروز شهادت امام علی (ع)، اماکن مقدس در عراق و سوریه غرق در عزا و ماتم شد و بسیاری از زائران و مجاوران با تشرف به حرم‌های مقدس در این شب ائمه اطهار (ع) و خاندان اهل بیت (ع) را واسطه کردند و از خداوند منان برای تثبیت سرنوشت یک سال خود همراه با بهترین‌ها دست به دعا شدند.

در شب‌های قدر زیارت امام حسین (ع) همواره مورد تأکید بوده است؛ به همین دلیل بسیاری از مردم عراق از شهرهای دور و نزدیک در دومین شب قدر به حرم سیدالشهدا (ع) مشرف شدند و از قبل از افطار به عزاداری پرداختند.

 

حرم امام حسین (ع) در شب بیست و یکم ماه رمضان

پس از اقامه نماز مغرب و عشا و همچنین افطار در بین‌الحرمین، دسته‌های عزاداری یک به یک از اطراف حرم‌های مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به بین‌الحرمین آمده و پس از عرض تسلیت به ساحت حضرت عباس (ع)، به سمت حرم اباعبدالله (ع) مشرف شدند.

 

عزاداری و توسل به حضرت عباس (ع) در دومین شب قدر

موکب‌های پذیرایی از زائران نیز در اطراف حرم‌های مقدس راه‌اندازی شده بود و هر موکب با توزیع غذای گرم و نوشیدنی همچون شیر از زائران و عزاداری پذیرایی می‌کرد. همچنین احیای دومین شب از لیالی قدر در بین‌الحرمین و گوشه و کنار حرم‌های مطهر کربلا برگزار شد و برخی در جوار حرم سیدالشهدا (ع) قرآن را به سر گرفته و به عبادت مشغول بودند.

 

لبیک یا علی در جوار ضریح حرم ارباب طنین‌انداز شد

در لحظه اذان صبح نیز حرم امام حسین (ع) و سقای دشت کربلا مملو از جمعیت شد و زوار با نوای «لبیک یا علی» و «حیدر حیدر» به سوی ضریح حرکت کردند و شهادت امیرالمؤمنین (ع) را به پسران آن حضرت تسلیت گفتند.

در نجف اشرف نیز موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران راه‌اندازی شده  بود و سفره‌های افطاری از ابتدا تا انتهای برخی از خیابان‌های منهی به حرم مولا پهن شد و پس از افطار مراسم عزاداری شهادت امام علی (ع) آغاز شد و دسته‌های عزاداری با سر دادن «یا فاطمه یا علی» به سوی حرم علوی حرکت می‌کردند.

 

احیای دومین شب قدر در حرم علوی

در ایوان نجف نیز مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان برگزار شد و با توجه به اینکه چراغ‌های حرم قرمز و به رنگ خون درآمده بود، حال و هوای خاصی در حرم امام علی (ع) حاکم بود.

در لحظه اذان صبح بیست و یکم ماه رمضان همزمان با سالروز شهادت امام علی (ع)، عاشقان علوی در کنار حرم مولا به عزاداری مشغول بودند و برای مظلومیت امام اول شیعیان اشک می‌ریختند. برخی هم با ذکر نام فرزندان امیرالمؤمنین (ع) به ویژه حضرت زینب (س)، برای غربت اهل بیت (ع) عزاداری می‌کردند.

 

سحرگاه بیست و یکم ماه رمضان در جوار ضریح حرم مولا

در کاظمین و سامرا نیز مراسم عزاداری سالروز شهادت امام علی (ع) برگزار شد و زائران بسیاری در صحن و شبستان‌های حرم امامین جوادین (ع) و امامین عسکریین (ع) شب بیست و یکم ماه رمضان را احیا گرفتند؛ به طوری که حرم‌ها مملو از جمعیت بود و عاشقان اهل بیت (ع) دست‌های دعا را زیر آسمان به سوی خداوند بلند کردند و این شب پرفضیلت را که در روایت به شب تثبیت سرنوشت شناخته می‌شود، به استغاثه پرداختند.

در سوریه نیز مراسم عزاداری امام علی (ع) و احیای شب بیست و یکم ماه رمضان برگزار شد و در حرم حضرت زینب(س)، دختر امیرالمؤمنین (ع) مراسمی با حضور جمعی از عاشقان عمه سادات برپا شد و زائران در کنار برپایی احیای شب قدر، شهادت مولا را به دخترشان تسلیت گفتند و طلب مغفرت کردند.

برخی از زائران نیز در گوشه‌ای از شبستان حرم حضرت زینب (س) نیز در حالی که با لباس‌های متحدالشکل به رنگ سبز حضور یافته بودند، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، دعای جوشن کبیر را همراه با سایر زائران زمزمه کرده و پس از آن به شیوه‌ای خاص به عزاداری پرداختند؛ به طوری که همه فقط در حین عزاداری بر سر می‌زدند.

 

احیای دومین شب قدر در حرم حضرت زینب (س)

در حرم حضرت رقیه (س) نیز مراسم عزاداری برپا شد و ایرانیان حاضر در سوریه در کنار مردم این کشور به عزاداری پرداختند.

البته با توجه به اینکه تولیت آستان ریحانةالحسین ایرانی است، مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان هم با نوای مجتبی باقری از مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد.

 

احیای دومین شب قدر در حرم حضرت رقیه (س)

به گزارش فارس، مراسم احیای شب‌‍‌های قدر در حرم‌های مطهر عراق و سوریه در حالی برگزار شد که همچنان به دلیل شیوع کرونا امکان تشرف زائران ایرانی به این اماکن مقدس وجود ندارد و بیش از ۱۴ ماه است که ایرانیان در حسرت زیارت اماکن مقدس عراق و سوریه هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول