اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سمنان؛ دارای بیشترین تورم اجاره در کشور+ نمودار

بررسی میزان تورم نقطه به نقطه در زمستان گذشته نشان می‌دهد که سمنان در زمره پنج استان ردیف اول کشور قرار دارد و علاوه بر آن، دارای بیشترین تورم اجاره‌بهای فصلی در کشور است؛ اما چرا؟

سمنان؛ دارای بیشترین تورم اجاره در کشور+ نمودار

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: بررسی کارنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید بر پایه آمارهای رسمی مرکز آمار ایران و سایر مراجع ارائه‌کننده آمارها، گرچه شاید بر مذاق عمده مردم خوش نیاید و حتی برخی فعالان اقتصادی، این آمارها را با واقعیت بیرونی اقتصاد دارای فاصله‌های عمیق بدانند؛ اما گریزی از استناد به آن نیست.

همین آمار رسمی دولتی، خود گویای شرایط خاصی است که در دو دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی بر مردم کشورمان تحمیل شده و به‌ویژه آنها را در تأمین ملزومات اولیه زندگی از جمله مسکن دچار مشکلاتی عدیده ساخته است.

بیشتر بخوانید: ۲۰ برش از دل‌مشغولی‌های روزانه| هزینه یک سرپناه؛ الآن یا الآن؟!

افزایش قابل‌ملاحظه تورم که در نزدیک به هشت سال گذشته همواره مردم را در بخش‌های مختلف آزار داده، در حوزه مسکن همواره روند تصاعدی به خود گرفته و بیشترین تأثیر را بر سبد اقتصاد خانوار گذاشته است.

بررسی میزان تورم نقطه به نقطه در زمستان سال گذشته (۱۳۹۹) نشان می‌دهد که این حجم از رشد کرایه خانه تا چه میزان می‌تواند درآمدهای خانوار را ببلعد و بخش اعظمی از اقتصاد خانواده را دستخوش گرفتاری‌های ماهانه سازد.

گزارشی قابل تأمل!

بنا به گزارشی که مرکز آمار ایران تحت عنوان شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی مناطق شهری کشور منتشر کرده، تورم فصلی اجاره‌بها در زمستان ۹۹ برای کل کشور حدود ۴.۴ درصد برآورد شده است.

بیشترین تورم فصلی اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری با ۱۰.۵ درصد متعلق به استان سمنان و کمترین رقم تحقق‌یافته برای این شاخص به استان لرستان با ۱.۲ درصد مربوط می‌شود.

تورم نقطه به نقطه اجاره‌بها واحدهای مسکونی در زمستان ۲۸.۹ درصد به ثبت رسیده است؛ به بیان دیگر در زمستان سال ۹۹ قیمت اجاره در مناطق شهری نسبت به زمستان سال ۹۸ قریب به ۲۹ درصد افزایش یافته است.

این رقم در آذرماه ۲۸.۴ درصد به ثبت رسیده بود که با توجه به این موضوع تورم نقطه زمستان نسبت به تورم نقطه‌ای آذر ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه در زمستان گذشته به استان همدان با ۳۹.۴ درصد تعلق دارد و پس از آن، کرمانشاه با ۳۸.۳ درصد، تهران با ۳۲.۷ درصد، آذربایجان غربی با ۳۲.۵ درصد و در رده پنجم، سمنان با ۳۱.۲ درصد قرار دارند.

کمترین نرخ تورم نیز به استان سیستان و بلوچستان با ۱۲.۹ مربوط است. چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران و قزوین نیز قبل از سیستان و بلوچستان قرار دارند.

سیاست‌هایی نافرجام

پرسش مهم در این بین، این است که چرا میزان تورم نقطه به نقطه در زمستان گذشته، سمنان را در ردیف پنج استان اول کشور قرار داده است؟ چه عواملی سبب می‌شود تا سمنان دارای بیشترین تورم اجاره‌بهای فصلی در کشور باشد و سیاست‌های دولت در حوزه مسکن در این بخش تا چه اندازه تأثیرگذار است؟

عبدالمجید شیخی، یکی از اقتصاددانان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: افزایش اجاره‌بها به طور مستقیم به سیاست‌های دولت در حوزه مسکن بازمی‌گردد؛ گرچه دولت ادعا می‌کند که تورم را تک‌رقمی کرده است اما مردم این را درک نمی‌کنند.

او عقیده دارد: هنوز مشاهده می‌شود که مسکن بیش از ۳۰ درصد و در برخی نقاط کشور بیشتر از این عدد را در هزینه خانواده‌ها به خود اختصاص داده و در ۱۲ ماه گذشته هم رشد صعودی داشته است.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان مطرح و عضو هیأت‌علمی بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران هم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شرایط مسکن و اجاره‌بها می‌گوید: امروز هر فردی هر چه دارد، نگه داشته است تا گران‌تر بفروشد و این امر در حوزه مسکن هم تأثیر می‌گذارد و مشخصاً از سیاست‌های دولت ناشی می‌شود.

او اظهار کرد: ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد و چون قانون را اجرا نمی‌کنند و مالیات از این خانه‌ها را در کنار سایر موارد دیگر جدی نمی‌گیرند، طبیعی است که این واحدهای مسکونی به دست نیازمندان آن نمی‌رسد و تورم اجاره رخ می‌دهد.

عبدالله مؤمنی، یکی از فعالان حوزه فروش آهن‌آلات ساختمانی هم در گفت‌وگو با فارس، از تأثیرات بی‌رونقی ساخت‌وسازها در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه آهن‌آلات می‌گوید و عقیده دارد: این تأثیر خیلی مستقیم نیست؛ اما مردم برای تأمین نیازشان در حوزه مسکن، تحت‌الشعاع این موج‌های منفی قرار دارند.

او با تأکید بر اینکه بازار در روزهای راکد شده اما قیمت‌ها پایین نیامده، تصریح کرد: قیمت آهن در رکود ساخت‌وساز به‌ویژه در حوزه مسکن نقش جدی داشته است و این امر درنهایت به عدم تأمین نیاز واقعی بازار مسکن می‌انجامد که اثراتش را در قیمت واحدهای مسکونی و اجاره‌بها شاهد هستیم.

   

گزارش شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری زمستان ۱۳۹۹

طی روزهای اخیر نیز شماری از مخاطبان فارس، در کمپینی از مسؤولان پرسیده‌اند: «چرا قیمت ملک و اجاره خانه در سمنان غیرمنطقی است؟».

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول