اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گفت‌وگویی با معلم برتر کشور/معلمان در تدریس باید به روز باشند

معلم نمونه خراسان شمالی گفت: مؤلفین کتب درسی صرفا نویسنده‌اند و معلم نیستند و کتاب‌ها طبق نیاز دانش‌آموزان نوشته نشده است، با اینکه برخی قسمت‌ها خوب است اما همه جوانب نیاز دانش‌آموز و معلم در آن لحاظ نشده است.

گفت‌وگویی با معلم برتر کشور/معلمان در تدریس باید به روز باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، با توجه به فرارسیدن هفته معلم که برای یادبود استاد بزرگ شهید مطهری نام‌گذاری شده است بد نیست نگاهی به احوالات معلمان در این روزهای کرونایی انداخته و معلمی در بستر مجازی را از زبان معلمی که جزو ۱۰ معلم نمونه کشور شده است شنوا باشیم.

محمدحسین نعمتی معلم منتخب کشوری در آموزش مجازی، دارای رتبه‌هایی ازجمله  منتخب مرحله اول جشنواره بین‌المللی فجر در بخش ویدیو آموزشی،  طراح پوستر چندین جشنواره تصویر خوانی استان، کسب رتبه در جشنواره پوستر ریاست جمهوری، برگزاری نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی، طراحی نرم‌افزار آموزشی است که به‌عنوان معلم برتر کشوری نیز انتخاب‌شده است.

محمدحسین نعمتی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اول خدمت در روستاهای مرزی راز و جرگلان در درس فرهنگ و هنر تدریس داشته‌ام، به لحاظ امکاناتی که در شهر وجود دارد بین دانش‌آموزان روستا و شهر تفاوت است؛ زیرا دانش‌آموزانی که در شهر تحصیل می‌کنند به کلاس‌های مختلف کمکی دسترسی دارند درحالی‌که در روستای این‌طور نیست ولی ازنظر استعداد فرق بین این دو وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر در مدارس نمونه دولتی و دانشگاه‌های سطح استان تدریس دارد، گفت: امسال با رویکردی که نظام آموزشی نسبت به شرایط کرونا داشت، تأکید بیشتر بر این بود که معلمین به استفاده از فضای مجازی تشویق شوند و برای تدریس یک سبک جدید در آموزش طراحی شود؛ همین عامل باعث شد که تشویق به خلق مدلی متفاوت‌تر از تدریس حضوری شوم.

معلم منتخب کشوری تصریح کرد: برای ایجاد سبک جدید در تدریس لازم بود که نرم‌افزارهای مختلفی را کارکرده و با شیوه استفاده از آن آشنا شد.

وی بابیان اینکه از سال ۸۷ کار با نرم‌افزارهای مختلف را در جهت بهتر کردن نحوه آموزش شروع کرده است افزود: بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که نرم‌افزاری را برای رشته هنر طراحی کرده و همین نرم‌افزار رایانه‌ای در استان برتر شد.  

این استاد دانشگاه ادامه داد: استفاده از نرم‌افزار در تدریس جذابیتی دارد که تدریس به شکل سنتی از آن محروم است و اگر معلمی می‌خواهد تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد باید تا جایی که ممکن است به‌روز بوده و تدریس را برای دانش‌آموزان جذاب کند.

وی در مورد پیشرفت در حرفه‌ی معلمی افزود: این اتفاق در وزارت آموزش‌وپرورش کلید خورده و نگاه به همین سمت‌وسو است و تأکید وزارتخانه برای این است که نحوه آموزش تغییر کند.

 نعمتی در ادامه از مشکل نبود امکانات برای دانش‌آموزان یادکرد و افزود: در روستاها و مناطق محروم دانش‌آموزانی هستند که تلفن همراه نداشته و متأسفانه خیلی از آن‌ها از تدریس عقب‌مانده‌اند و برای همین نظام آموزشی باید این امر را برای همه دانش‌آموزان تسهیل کند چون ما ناخودآگاه وارد مدلی از تدریس شده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم به عقب برگردیم و آن را تغییر دهیم. 

این معلم نمونه استان خاطرنشان کرد: جامعه ناچار است به سمت یک تدریس متفاوت حرکت کند که لازمه آن بودجه و اعتبار است، داشتن تلفن همراه برای دانش‌آموزان یک امر ضروری شده است و حتی بعد از کرونا هم نمی‌توان از آن اجتناب کرد که اگر آموزش‌وپرورش می‌خواهد پویا و فعال شود باید یک نگاه عمیق به این پدیده داشته باشد و امکانات آن را هم برای معلمین و هم برای دانش آموزان فراهم کند.

وی بابیان شیوه آموزشی خود در فضای مجازی عنوان کرد: ازآنجایی‌که برای آموزش خوش‌نویسی نیازمند یک‌قلم نی و یک مداد یا خودکار بوده و کارکردن با دانش‌آموزان است ناچار شدم در اتاق کارم یک استودیو کوچک خانگی ایجاد کرده و تدریسی که قبلاً انجام می‌دادم را این بار تک‌تک ضبط کرده و برای دانش آموزان می‌گذاشتم.

نعمتی در ادامه با اشاره به اینکه فضای مجازی علاوه بر معایب، مزایایی نیز دارد اظهار کرد: درسی که به‌صورت کلیپ بارگذاری می‌شود قابل‌مطالعه چندباره برای دانش‌آموز است.

وی در خصوص محتوای کتب درسی افزود: با توجه به اینکه ۶ سال در سازمان آموزش‌وپرورش حضورداشته و شاهد شیوه تألیف کتب درسی به‌خصوص رشته فرهنگ و هنر در تهران بودم باید گفت که مؤلفین این نوع کتاب‌ها که برای دانش ‌آموزان است صرفاً نویسنده‌ بوده و معلم نیستند،  و همچنین طبق نیاز دانش‌آموزان نوشته‌نشده است؛ زیرا مؤلف کتاب، معلم نیست و بااینکه برخی قسمت‌ها خوب است اما همه جوانب نیاز دانش‌آموز و معلم در آن لحاظ نشده است. 

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول