اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

سیر تا پیاز فاز 3 بالینی واکسن پاستور در بندرعباس/ آغاز رسمی طرح از 5شنبه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: فاز 3 مطالعات بالینی واکسن پاستور - کوبا از روز 5شنبه در بندرعباس آغاز می‌شود.

سیر تا پیاز فاز 3 بالینی واکسن پاستور در بندرعباس/ آغاز رسمی طرح از 5شنبه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمود حسین پور ظهر امروز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای آنلاین به بیان نکات مهم و کلیدی در زمینه تولید واکسن داخلی و اجرای فاز 3 مطالعات بالینی واکسن پاستور - کوبا پرداخت.

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید:

** متأسفانه روند ساخت و توزیع واکسن در دنیا در انحصار برخی کشورها و شرکت‌های خاص است و لذا بهترین کار در زمینه بهداشت و درمان در کشورمان این بود که خودمان تبدیل به واکسن‌ساز شویم و ما در مورد سایر واکسن‌ها نیز همین شرایط را کم و بیش در دنیا شاهدیم.

** 85 درصد واکسن دنیا را 7 کشور پیش خرید کرده‌اند و این خود نشان می‌دهد که چه وضعیتی در این زمینه در دنیا حاکم است و اگر ما می‌خواستیم بیش از 100 میلیون دز واکسن کرونا را برای مردم کشورمان از آنها خریداری و تزریق کنیم، ممکن بود تا سال‌ها به طول بیانجامد.

** سنجش ایمنی واکسن پاستور - کوبا در فاز 1 و 2 بالینی (سنجش ایمنی) در کشور کوبا انجام شده و فاز 3 مطالعات بالینی این واکسن نیز به طور همزمان در کوبا و ایران در حال انجام است و البته کوبا این فاز را حدود یک ماه زودتر از ایران آغاز کرده است.

** واکسن پاستور - کوبا بر پایه دانش ساخت واکسن کزار طراحی و ساخته شده است و لذا از حیث ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن است و عوارض بسیار کمتری دارد.

برنامه مطالعه فاز 3 بالینی از کی شروع می‌شود؟

** از روز 5شنبه کار تزریق واکسن را در فاز 3 مطالعات بالینی این واکسن در بندرعباس و بر روی 3 هزار نفر آغاز خواهیم کرد.

** از آن جا که کار دقیق علمی و مقایسه نمونه‌ای در مورد این واکسن انجام می‌گیرد لذا به 20 درصد از داوطلبان دارونما تزریق می‌شود که بتوانیم میزان شاخص‌ها را در افراد مختلف با هم مقایسه کنیم و البته افرادی که در این برنامه، دارونما دریافت می‌کنند، پس از پایان برنامه فراخوان شده و واکسن به آنان و برای هدیه احتمالا به یکی از اعضای خانواده آنان تزریق خواهد شد.

آیا کارمندان ادارات در طرح ملی واکسیناسیون در اولویت هستند؟

** کارمندان بانک، سوپرمارکت‌ها، کارمندان فرودگاه‌ها و همین معلولان عزیز در موعد مقرر آن واکسینه خواهند شد اما این نوبت بر اساس سند ملی واکسیناسیون خواهد بود و احتمالا 3 تا 4 ماه آینده نوبت آنها خواهد بود.

** هیچ نیازی به انجام تست PCR در قبل از تزریق واکسن در این برنامه نیست و داوطلبان نباید در هنگام تزریق واکسن علایم بیماری داشته باشند.

چرا کوبا؟

** کوبا کشور بسیار توانمندی در زمینه تولید واکسن در جهان است. واکسن‌های مهمی نظیر واکسن هپاتیت، کزار، ب ث ژ و سل که در کشورمان تزریق می‌شود، محصول این همکاری مشترک است و امیدواریم در زمینه واکسن کرونا نیز در قالب همکاری مشترک پاستور - کوبا شاهد توفیقات بزرگی باشیم.

** برای ثبت نام در برنامه فاز 3 بالینی واکسن کرونا محصول پاستور - کوبا افراد پس از ثبت نام در سایت و یا تماس با سامانه 3118، مورد بررسی و پایش اطلاعات ارائه شده قرار می‌گیرند و سپس زمان مراجعه آنها برای تزریق واکسن از طریق پیامک به اطلاع آنان می‌رسد. پس از تزریق نیز تلفن همراه و اپراتور مشخصی به فرد دریافت کننده واکسن معرفی خواهد شد تا هرگونه مشکل را در هر لحظه به اپراتور منتقل کند.

** تمامی خدمات در اجرای این برنامه مطالعاتی رایگان است و حتی سعی داریم تا هزینه رفت و آمد داوطلبان را نیز به آنان پرداخت کنیم.

واکسیناسیون معلمان چه می‌شود؟

** در مورد واکسیناسیون معلمان نیز باید عرض کنم که آنان در فاز 3 واکسیناسیون هستند و احتمالا از شهریورماه واکسیناسیون آنان آغاز می‌شود.

** در مورد واکسیناسیون شاغلان ایمنی صنایع نیز بر اساس سند ملی واکسیناسیون و بر اساس سن آنان اقدام خواهد شد. همه ایرانیان تا پایان سال 1400 بر علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

** در مورد واکسیناسیون معلولان باید بگویم که معلولانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند در اولویت تزریق قرار دارند اما سایر معلولان با رعایت جوانب احتیاط باید منتظر ماه‌های آینده برای دریافت واکسن باشند.

** به محض پایش دقیق اطلاعات بالینی فاز 3 واکسن پاستور - کوبا، تولید انبوه آن آغاز می‌شود که موفقیت بزرگی برای کشورمان بشمار می‌رود.

افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند در طرح مطالعه شرکت کنند؟

** افراد دارای بیماری زمینه‌ای کنترل شده می‌توانند در این برنامه مطالعاتی ثبت نام و شرکت کنند اما حتما باید بیماری زمینه‌ای آنها کنترل شده باشد. مثلا بیماران کلیوی که کراتینین نامنظم و یا GFR نا منظمی دارند، نمی‌توانند در این طرح مشارکت کنند اما افرادی که یک کلیه دارند اما فرآیند عملکرد آن طبیعی است، می‌توانند در این طرح حضور یابند.

** تزریق واکسن به رانندگان تاکسی در اولویت قرار دارد و احتمالا از دو تا 3 ماه آینده فراخوان تزریق به آنها انجام خواهد شد.

** تمام کسانی که وارد این برنامه مطالعه بالینی می‌شوند تحت پوشش حمایت بیمه‌ای خواهند بود و تمام هزینه‌های درمانی و آزمایشگاهی آنان رایگان است.

خبرنگار: فاطمه خسروی

انتهای پیام/ 8855

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول