اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

برگزاری نماز جمعه در کمتر از ۱۰۰ شهر کشور/ فعالیت‌‌های فرهنگی و مذهبی مساجد تعطیل نیست

مشاور عالی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: ۹۰۰ نماز جمعه در کشور وجود دارد که در بازه‌های زمانی متناوب تعطیل شدند و اکنون بر اساس رنگ‌بندی کرونایی و مجوزهای ستاد ملی کرونا در کمتر از ۱۰۰ شهر کشور نماز جمعه برگزار می‌شود‌.

برگزاری نماز جمعه در کمتر از ۱۰۰ شهر کشور/ فعالیت‌‌های فرهنگی و مذهبی مساجد تعطیل نیست

خبرگزاری فارس از دماوند: بیش از یک سال است که میهمان ناخوانده‌ای به نام «کرونا» تغییرات، تهدیدها و فرصت‌های قابل توجهی در زندگی روزمره مردم کشورهای جهان به ویژه ایران به وجود آورده است.

بی‌شک شیوع ویروس کرونا در کنار همه تهدیدها، بیماری‌ها، فوتی‌ها و مشکلات اندوه‌باری که خانواده‌های ایرانی را درگیر خود کرده است، فرصت‌های بی‌شماری را نیز ایجاد کرد و سبک جدیدی از زندگی را در ابعاد مختلف به زندگی مردم نقش بست.

یکی از حوزه‌هایی که همچنان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بخش فرهنگی و مذهبی بوده که با تعطیلی طولانی مدت نمازهای جماعات، مراسم ملی و مذهبی و تجمعات مختلف بصیرتی، سیاسی و فرهنگی مواجه شده است.

برخی مساجد در کنار تعطیلی یا توقف نمازهای جماعت و تجمعات مختلف به تقویت فعالیت‌های اجتماعی و زیرساخت‌های فضای مجازی فعالیت‌های خود روی آوردند و نقش اصلی مساجد را به‌رغم شیوع ویروس کرونا، با تغییر روش و استفاده از سبک‌های جدید در فعالیت‌ها و رویکردها ادامه دادند.

کرونا سبک زندگی را تغییر داد

حجت‌الاسلام حمید آقایی مشاور عالی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در خصوص تأثیر کرونا بر سبک زندگی مردم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار کرد: بیماری جهان‌گیر کرونا، تأثیرهای مختلفی در زندگی مردم از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و ابعاد دیگر برجای گذاشت.

وی با بیان اینکه کرونا در سبک زندگی مردم تأثیر گذاشته است، گفت: می‌توان زندگی مردم را به قبل از کرونا و امروز در جهان مقایسه کنیم؛ امروز انسان بعد از شیوع ویروس کرونا سبک جدیدی از زندگی را در حال تجربه است.

مشاور عالی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به تأثیرگذاری ویروس منحوس کرونا بر فعالیت‌های مختلف جامعه افزود: به طور طبیعی، نخستین تأثیر کرونا بر تجمعات بود؛ کرونا بر تجمعات خانوادگی تا آموزشی، فرهنگی، ورزشی، علمی و از جمله مناسک مذهبی تأثیر داشت.

حجت‌الاسلام آقایی در ادامه تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا، این‌طور نبود که تنها بر مساجد تأثیر گذاشته باشد، بلکه ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و تا حد زیادی رستوران‌ها، عروسی‌ها و عزاها را تعطیل کرد و در این زمینه، ابعاد مختلف زندگی مردم تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت.

وی با اشاره به تجربه جدید زندگی بشریت بیان کرد: امروز مردم در همه عرصه‌ها شرایط جدیدی را تجربه می‌کنند؛ امروز دانش‌آموزان با آموزش مجازی تحصیل می‌کنند که شاید بدون کرونا، تا دوره دانشگاه چنین موضوعی را هرگز تجربه نمی‌کردند.

تعطیلی نماز جمعه در بیش از ۸۰۰ شهر کشور

امام جمعه اسبق دماوند اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور ما، کشور آیین‌ها و مناسک مذهبی است در ایام مختلف همچون ماه محرم، ماه رمضان، فاطمیه و اربعین مراسم مختلفی را برگزار می‌کنیم؛ تمام این برنامه‌ها و مراسم، از جمله نمازهای جماعت یومیه در طول دوران شیوع ویروس کرونا متوقف شد.

آقایی افزود: در کل کشور ۸۰ هزار مسجد داریم که حدود ۴۰ هزار مسجد دارای امام جماعت فعال هستند و حداقل نمازهای ظهر و مغرب در آن‌ها اقامه می‌شد که با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند.

وی گفت: همچنین ۹۰۰ نماز جمعه در کشور وجود دارد که در بازه‌های زمانی متناوب تعطیل شدند و اکنون بر اساس رنگ‌بندی کرونایی و مجوزهای ستاد ملی کرونا در کمتر از ۱۰۰ شهر کشور نماز جمعه برگزار می‌شود‌.

مساجد و هیأت‌های مذهبی در دوران کرونا فرصت‌سازی کردند

مشاور عالی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در خصوص استفاده از فرصت‌های شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: بر حسب اطلاعاتی که از سطح کشور داریم، مساجد، هیأت‌ها، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه‌ای که به خاطر کرونا تجمع جماعت یا مراسم را به شکل گسترده از دست دادند، توانستند از این شرایط یک فرصت‌سازی کنند.

آقایی با بیان اینکه آن‌ها در ابتدا زیرساخت‌های فضای مجازی خود را فراهم کردند، اضافه کرد: اگر قبلاً در مسجدی ۵۰ تا ۱۰۰ نفر مخاطب پای منبر بودند، اکنون با وجود فضای مجازی این فرصت پدید آمده که این تعداد به جمعیت بیشتری تبدیل شود؛ یعنی مخاطب ما که مسجدی بوده و خود تنها در مسجد حضور پیدا می‌کرد، اکنون با خانواده‌اش سخنرانی و مراسم را گوش می‌کنند.

وی تأکید کرد: با این نگاه، به جای اینکه اتهام‌تراشی کنیم که چه کسی مقصر است و توطئه می‌کند، باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؛ در این راستا، رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند که از دستورات ستاد ملی کرونا تبعیت شود.

درب مساجد باید باز باشد

مشاور عالی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه گفت: توصیه ما به ائمه جماعات، هیأت‌های امناء، پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی این است که هر چند نماز جماعت تعطیل است، اما فعالیت‌های مسجد تعطیل نباشد. 

آقایی با تأکید بر اینکه درب مساجد باید باز باشد، افزود: مردم باید نماز فُرادای خود را در مسجد بخوانند و حتی به طور جداگانه و در گوشه و کنار مساجد ختم قرآن انجام دهند؛ از سوی دیگر، فعالیت‌های اجتماعی مساجد همچون رزمایش مواسات و همدلی و کمک‌های مؤمنانه نباید تعطیل شود.

وی با اشاره به نقش مساجد در قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: اگر بخواهیم فعالیت‌های اجتماعی مساجد را در دوران قبل و بعد از کرونا بررسی کنیم، می‌بینیم که مساجد بعد از کرونا، هر چند تجمعات و نمازهای جماعت‌شان تعطیل شد، اما امداد آن‌ها به مردم محروم افزایش یافت.

امام جمعه اسبق دماوند پیشنهاد کرد: هیأت‌های امناء با توجه به شرایط منطقه خود، امکانی را فراهم کنند که نمازهای جماعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هماهنگی‌های لازم همچون مراسم ایام محرم سال گذشته در فضای باز برگزار شود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول