اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

«ماما» ناجی سخت‌ترین لحظه‌های مادران

مامایی حس باشکوه‌ترین لحظه‌ها از نخستین نفس، نگاه، فریاد، اشک و عشق است، فرشته‌ای که شادی آفرین‌ترین لحظه زندگی را هدیه می‌دهد و ناجی سخت‌ترین لحظه‌ها است.

«ماما» ناجی سخت‌ترین لحظه‌های مادران

خبرگزاری فارس استان کردستان، فاطمه ملایی؛ روز ماما روز گرامیداشت مقام انسان‌های بزرگی است که همه ما با دستان مهربان آنها به آغوش گرم مادر سپرده شدیم و خبر خوش تولدمان با لبخند نویدبخش به پدرمان داده شده است، کسانی که آنها را به یاد نداریم و اصلا نمی‌شناسیم‌ اما همه ما برای چند لحظه هم که شده در آغوش‌ شان گریه کرده‌ایم.

مامایی حس باشکوه‌ترین لحظه‌ها از نخستین نفس، نگاه، فریاد، اشک و عشق است فرشته‌ای که شادی آفرین‌ترین لحظه زندگی را هدیه می‌دهد و ناجی سخت‌ترین لحظه‌ها است.

ماماها امانتداران صبور نبض زندگی و کلیددار سلامت خانواده‌اند، فرشته‌ای که در نخستین لحظات حیات شاهد رحمت الهی و ناجی طفل نورسیده‌، آرامش دهنده قلب‌های پراضطراب مادر با نگاهی محبت‌آمیز و دوست داشتنی‌ است. 

مامایی از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد اما امروز به حرفه، تلاش و حرکتی عالمانه همراه با دانش روز تبدیل شده است و ماماها همزمان با تولد نخستین انسان‌ها، حضور پررنگ خود را اعلام کرده و تاریخی طولانی را به نام خود رقم زده‌اند.

ماماها نقش‌آفرینان اصلی کاهش مرگ‌و‌میر کودکان و مادران هستند که در همه ادوار تاریخ در کاهش عوارض ناشی از بارداری و زایمان حماسه‌ها خلق‌کرده‌اند و به عنوان حلقه مهم ارتباطی و هماهنگ‌کننده بین اعضای خانواده و اعضای تیم بهداشتی درمانی نقش بسیار مهمی در تامین سلامت زنان ایفا می‌کنند.

ماما، فرشته سبزپوش و نگهبان جان مادری است که در حساس‌ترین لحظات میان مرگ و زندگی او را یاری می‌کند تا نوزادی را که ماه‌ها انتظارش را می‌کشد پا به عرصه هستی بگذارد.

بزرگداشت روز جهانی ماما فرصت مغتنمی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین ‌سلامت جامعه مامایی است چراکه این حرفه هنری است که علم را به خدمت می‌گیرد‌‌ تا عشق را در معرکه راز و تجلی‌گاه آفرینش به نمایش گذارد.

«ماما» موثر در کاهش مرگ مادران باردار

یک کارشناس ارشد مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع و از ابتدای تولد تا انتهای عمر است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، باروری و یائسگی را شامل می‌شود. 

مصطفوی با بیان اینکه این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده است، افزود: ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل مهمی در کاهش مرگ و میر مادران است.

وی به جانفشانی جامعه مامایی در بحران کرونا گریزی زد و گفت: تاکنون تعداد زیادی از ماماها در سطح کشور و به تبع استان کردستان به کرونا مبتلا شده و با مرگ دست‌و‌پنجه نرم کردند اما همچون دیگر مدافعان سلامت با عشق، ایثار و از خودگذشتگی میدان مبارزه با این ویروس منحوس را خالی نگذاشتند.

به گفته این کارشناس ارشد مامایی، علائم کرونا در زنان باردار اغلب با نشانه‌های بارداری طبیعی تشابه دارد و نباید تنگی نفس، احتقان بینی، خستگی، تهوع و استفراغ را تنها نشانه بارداری طبیعی دانست.

 بهبودی ۹۰ درصد مادران باردار مبتلا به کرونا

مصطفوی عنوان کرد: بارداری باعث افزایش ابتلاء به بیماری کرونا نمی‌شود اما همه زنان بارداری که با فرد مبتلا یا محتمل به کرونا در تماس بوده‌اند باید از نظر نشانه‌های کرونا و پیشرفت علائم، مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

وی با ذکر اینکه بیش از ۹۰ درصد مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ بهبود پیدا می‌کنند اما باید توجه داشت که زنان باردار نسبت به زنان غیر باردار احتمال بیشتری نسبت به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند، ادامه داد: با این حال زنان باردار بالای ۳۵ سال، چاق، مبتلا به دیابت شیرین و دارای فشارخون بالا ریسک بالاتری برای ابتلاء به نوع شدید کرونا و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را  دارند.

وی اضافه کرد: مادران باردار در صورت داشتن علائمی نظیر تب، لرز، سردرد، گلودرد، سرفه، تنگی نفس، خستگی بدن، از دست دادن حس بویایی و یا چشایی موضوع را بی اهمیت قلمداد نکنند و در اسرع وقت به مراکز منتخب ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا با استفاده از تست‌های سریع و تست PCR تشخیص بیماری داده شوند.

نقش پررنگ ماماها در دوران کرونا

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز به وظایف گسترده  ماماها اشاره کرد و گفت: خدمات این قشر  دیگر صرفاً محدود به قبل، حین و بعد از زایمان نمی‌شود و خدمات جامع‌تری را شامل می‌شود.

گل‌عنبریان افزود: خدماتی که به حوزه سلامت باروری مرتبط می‌شود در چارچوب خدمات مامایی می گنجد به این معنی که ماماها وظیفه سلامت باروری و به طورکلی سلامت جنسی، پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی نظیر اچ آی وی، تأمین سلامت نوجوانان با تاکید خاص بر دختران را عهده دار هستند.

وی با تاکید بر این که کاهش شاخص‌های مرگ نوزادان و مادران باردار از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه سلامت در سال‌های اخیر محسوب می‌شود گفت: این موفقیت مرهون توسعه خدمات شبکه‌های بهداشتی در جمعیت‌های محروم است و از جمله اساسی‌ترین عوامل پیشرو در این زمینه توسعه نیروی انسانی از جمله دانش‌آموختگان مامایی در بخش سلامت است.

وی به نقش پررنگ ماماها در بحران کرونا گریزی زد و گفت: مشارکت در طرح غربالگری کرونا، مشاوره تلفنی و آنلاین با مادران باردار در دوران کرونا، مراقبت از مادران پرخطر مبتلا به کرونا، پیگیری افراد مبتلا به کووید ۱۹ خصوصاً مادران و نوزادان و همکاری داوطلبانه در دوران کرونا از دیگر خدمات ماما ها در بحران کرونا بوده است.

 
 فعالیت ۷۶۷ ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی کردستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی، پنجم ماه می مصادف با ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است تا فرصتی برای قدردانی از خدمات و زحمات این عزیزان فراهم شود‌.

صدیق جدیدالاسلامی با بیان اینکه امسال با توجه به پاندمی کووید 19، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم، افزود: در حال حاضر همکاران ماما نیز هم‌دوش سایر گروه‌های پزشکی درگیر مشکلات ناشی از بیماری کرونا هستند و در مراکز بهداشتی و بخش‌های زایمان در خط مقدم پیشگیری و کنترل این بیماری در حوزه سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان خالصانه تلاش می کنند.

غربالگری بیش از ۱۷۰۰۰ مادر باردار از لحاظ کرونا  

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۱۷ هزار و ۶۸۲ مادر باردار در سامانه سیب توسط ماماهای فعال استان از لحاظ کرونا غربالگری شده‌اند، افزود: از این تعداد از یک هزار و ۳۶۷ نفر مشکوک به کرونا تست گرفته شده که ۷۴۸ نفر آن مثبت اعلام شد.

جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار و ۲۵۱ مادر باردار مشکوک به کرونا جهت بررسی بیشتر به واحدهای ارائه خدمت در مراکز منتخب کووید ۱۹ ارجاع شدند، افزود: از این تعداد ۱۹۵ مادر باردار مبتلا به کرونا در استان  بستری و تحت مداوا قرار گرفتند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵۵ مادر مبتلا به کرونا در حوزه بهداشتی توسط مراقبین سلامت و کارکنان مامایی مورد مراقبت و پیگیری قرار گرفتند، ادامه داد: تعداد ۱۵۶ مادر باردار کرونا مثبت حین زایمان توسط همکاران ماما، تیم درمانی در بیمارستان‌ها و پس از زایمان توسط مراقبین سلامت ماماها مورد مراقبت قرارگرفتند.

ابتلای ۱۲۱ مادرباردار به کرونا

جدیدالاسلامی از ابتلای ۱۲۱ ماما در حوزه بهداشت و درمان استان به کرونا از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۱ مورد ابتلا مربوط به ماماهای شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ۳۰ ماما در بخش بهداشت به این بیماری مبتلا شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنین از فعالیت ۷۶۷  ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۰۹ ماما در حوزه  بهداشت و ۴۵۸  نفر در حوزه  درمان در بخش‌های تخصصی زنان و زایمان بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به خدمت هستند که بیش از  ۱۲ هزار مادر باردار هم اکنون در سطح استان در مراکز بهداشتی زیرپوشش مراقبتی این همکاران قرار دارند.

وی تعداد ماماهای شاغل در پایگاه سلامت شهری را ۱۵۳ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد ۵۳ ماما در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و ۹۳ مامای در مراکز خدمات جامع روستایی شاغل هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد مادران مبتلا به کرونا که تاکنون برای زایمان یا دریافت مراقبت در حین بارداری بستری شده‌اند را ۲۹۳ نفر اعلام کرد.

جدیدالاسلامی از همه ماماهای فعال که در این روزهای مبارزه با کرونا با ایثار، فداکاری، عشق و با دانش و مهارت با تمام توان به مراقبت از مادران و نوزادان مشغول هستند قدردانی کرد.

اشتغال به تحصیل 28 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مامایی

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه  از سال ۶۷ دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اقدام به پذیرش دانشجوی مامایی در مقطع کاردانی نموده است، خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ دانشجوی مامایی در مقطع کارشناسی و از سال ۹۴ نیز دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مامایی مشغول به تحصیل شدند.

روناک شاهویی با ذکر اینکه در حال حاضر دانشکده مامایی دارای حدود 110 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و 28 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مامایی است، افزود: گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان دارای 10 نفر عضو هیئت علمی و سه  نفر کارشناس ارشد مامایی است که وظیفه آموزش‌های نظری، عملی و بالینی دانشجویان مامایی را در دانشکده و مراکز بهداشتی و درمانی سنندج بعهده دارند.

وی اضافه کرد: هم اکنون اکثریت ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان از دانش آموخته‌های این دانشکده هستند.

این مقام مسئول  با بیان اینکه مامایی یکی از زیرمجموعه‌های علوم پزشکی است که همه خدمات فارغ التحصیلان آن به حوزه سلامت باروری مرتبط می شود، گفت: فعالیت‌هایی شامل آموزش بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و مامایی گسترده به جامعه زنان در سنین باروری، مشاوره و راهنمایی خانواده در مورد بهداشت ازدواج و بهداشت نسل، مسائل دوران بارداری و بعد از زایمان، انجام همه مراقبت های دوران باداری، انجام زایمان و مراقبت‌های بعد از زایمان و مراقبت نوزاد در بیمارستان‌ها و منازل و یا مراکز زایمانی دیگر، تشخیص زودرس بیماری های دوران بارداری و پی بردن به موارد غیر طبیعی در مادر و جنین و نوزاد و شیرخوار، انجام فوریت‌های مامایی در صورت عدم دسترسی به پزشک در مواقع اورژانس، تشخیص بیماری های زنان و ارجاع به پزشک متخصص در صورت لزوم و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی نظیر اچ آی وی، تامین سلامت نوجوانان با تاکید خاص بر دختران و تنظیم خانواده را در بر می‌گیرد.

ماماها از اصلی‌ترین ارکان تاثیرگذار در ارتقای سلامت جامعه

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: فارغ‌التحصیلان این حرفه باید از مهارت‌های ارتباطی خوب، داشتن اعتماد به نفس، صبر و حوصله، تصمیم گیری سریع و درست در شرایط بحرانی، مهارت‌های کار تیمی و ابتکار عمل در کار کردن به تنهایی، آرامش در شرایط پر استرس ، ارتقا سطح دانش و مهارت بر اساس دانش روز برخوردار باشند که این دانش و مهارت را در طول 8 ترم تحصیلی کسب می‌کنند.

شاهویی تصریح کرد: در واقع مراقبت‌های سلامت باروری بعهده ماماها است و این قشر یکی از اصلی‌ترین ارکان تاثیرگذار در ارتقاء سلامت جامعه هستند. 

وی ادامه داد: از آنجاکه  ماماها در تمام مراحل زندگی زنان از کودکی،  بلوغ، جوانی و بارداری تا یائسگی و حتی در دوران یائسگی به ارتقای سلامت آنان کمک می‌کند، بر این اساس، کشور‌ها موظفند که استاندارد‌های مامایی خود را به حد مطلوب برسانند. 

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: 
بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر مادر باردار یک ماما فعالیت داشته باشد بنابراین بکارگیری تعداد بیشتری از ماماها در بیمارستان‌های استان باعث می‌شود تا به این استاندارد نزدیکتر شویم.

شاهویی افزود: از شروع اپیدمی بیماری کووید 19 در دنیا ماماها هم همراه و در تیم مراقبتی دوشادوش پزشکان، پرستاران و سایر همکاران بهداشتی درمانی در مبارزه با کرونا خدمات منحصر بفردی ارائه داده‌اند و  در بیشتر موارد با مادرانی مواجه بودند که به طور کلی مشخص نبود آیا این افراد مبتلا به کرونا هستند یا خیر لذا وظایف خطیری در اپیدمی کرونا برعهده این سبزپوشان دلاور است.

وی اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی ماما به عنوان یکی از شاغلین این حرفه فرصت را مغتنم می شمارم و از خدمات همه این عزیزان در اقصی نقاط استان در عرصه‌های خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی تشکر می‌کنم و بر دست‌های مهربان و پرتلاش آنان بوسه می‌زنم که همواره در راستای حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادان این گوهرهای گران‌بهای آفرینش از خودگذشتگی و شهامت و دلسوزی نشان می‌دهند.

به گفته رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شعار امسال وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کنفدراسیون بین‌المللی ماماها "استناد بر داده‌ها، سرمایه‌گذاری بر روی ماماها " نشان از اهمیت خدمات این عزیزان دارد که امیدوارم جایگاه حرفه‌ای و نقش فارغ‌التحصیلان این رشته بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

واما....

آنگاه که دردمندی سلامت خود را بازیابد آنگاه که دستی به نشان شکر به آسمان بلند شود، ملائک تو را می‌ستایند چراکه ماماها فرشته سبزپوش و نگهبان جان مادری است که در حساس‌ترین لحظات میان مرگ و زندگی او را یاری می‌کند تا نوزادی را که ماه‌ها انتظارش را می‌کشد پابه عرصه هستی بگذارد.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول