اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

کرونا زیاد و آب کم است/چند شیوه ساده صرفه جویی در مصرف آب

در دوران کرونا مصرف آب ما بالا رفته و میانگین بارش سالانه پایین آمده. باید از همین خانه چاره کرد تا شرایط توزیع آب به قطعی آن نرسد.

کرونا زیاد و آب کم است/چند شیوه ساده صرفه جویی در مصرف آب

 گروه خانواده: واقعیتی است متاسفانه ما4 برابر کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا آب مصرف می ‌کنیم. در حالیکه منابع ما نصف منابع آبیشان است.8 لیتر آب در صورت باز بودن شیر سینک ظرفشویی در مدت زمان یک دقیقه هدر می ‌رود. این عدد در یک ساعت به 480 لیتر می شود و اصلاً عدد کوچکی نیست. هر فرد شهرنشین که در شهری با جمعیت بیش از 500 نفر سکونت دارد، طبق الگوی میانگین مصرف استاندارد آب، می ‌تواند روزانه 150 لیتر آب مصرف کند در حالیکه این عدد گاه به چند برابر می رسد.

وقتی آموزش درست نیست

کشورمان امسال با کمبود منابع آبی روبروست. ادامه این کم آبی و کاهش بارندگی فصلی در حالیست که شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا همچنان بسته های خرید را می شویند و ضدعفونی می کنند. شستشوی مکرر دست ها هم که از ضرورت ها و پروتکل های بهداشتی کرونایی است. بیشتر آموزش های ضدعفونی کردن کرونایی طوری هستند که در آن کمتر به مسئله مصرف بهینه آب توجه شده است. برای مثال تبلیغ ها برای شستشوی دست طوری است که فرد 20 ثانیه دستانش را می شوید و شیرآب هم باز است. ذهنیت اشتباهی در مردم شکل گرفته که آب باید باز بماند در صورتی که می توان همان زمان آب را بست و موقع آبکشی باز کرد. حالا اما چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا در مدیریت بحران کمبود آب از خانه هایمان کمک و از این شرایط سخت کم آبی و کرونا عبور کنیم؟  

مسواک و هدررفت جدی آب

هنگام مسواک زدن آب را باز نگذاریم. می توانیم مدتی که مشغول مسواک زدن هستیم شیر آب را ببندیم و برای شستن دهان و دندان ها دوباره باز کنیم. استفاده از یک لیوان آب هم برای شستن دهان و دندان کفایت می کند. در صفحه شخصی یکی از دوستداران محیط زیست نوشته شده بود هر ایرانی به طور متوسط 3 بطری یک و نیم لیتری آب موقع مسواک زدن هدر می دهد. با همین دقت ساده؛ بستن شیر آب 15 لیتر آب در دقیقه صرفه­جویی می ­شود. گنجایش متوسط یک لیوان حدود 200 میلی ­لیتر آب است.

 معجزه دوش کاهنده مصرف

سعی کنیم مدت زمان حمام کردن کوتاه باشد. اگر زمان حمام ما بیش از یک ساعت است آن را به 20 دقیقه و به مرور به 5 یا نهایتاً10 دقیقه دوش روزانه کاهش دهیم. موقع شامپو زدن و شستشوی بدن شیر آب را ببندیم تا در ماه حدود 4 هزار لیتر آب صرفه جویی کرده باشیم. یک شیر معمولی اهرمی دوش حمام هم بین 350 تا 600هزار تومان هزینه می ­برد و مصرف آب حمام را 25 درصد کاهش می ­دهد. در هر دقیقه دوش گرفتن هم حدود 20 لیتر آب مصرف می شود. بنابراین بهتر است که از انواع دوش های کاهنده مصرف آب و تامین کننده فشار مناسب برای استحمام استفاده کنیم تا پایان ماه معجزه کاهش مصرف آب را به چشم خود ببینیم.

خانه ای سبز با آب خاکستری

بهترین روش شستشوی میوه و سبزیجات و صرفه جویی در آب این است که خیس بدهیم. می شود آبی که برای شستشویشان استفاده می کنیم را از طریق لوله کشی به فلاش تانک هدایت و بازچرخانی کنیم. این کار حدود یک میلیون تومان هزینه می برد اما با کاهش هزینه قبض­ های بعدی جبران خواهد شد. از طرفی از این آب که به «آب خاکستری» معروف است؛ هنوز قابلیت استفاده دارد و مواد شیمیایی وارد آن نشده می توان برای آبیاری گیاهان خانه یا شستشوی حیاط، پارکینگ و پله استفاده کرد.

آبیاری قطره ای کم هزینه

این روزها ضرورتی به شستن حیاط و پیاده رو نیست. چنانچه ضروری بود برای برداشتن زباله ها از جارو استفاده می کنیم. سپس پاشیدن نم آب با آبپاش یا با استفاده از «پرلاتور» که خروجی آب را 50 درصد کاهش می دهد منطقی و مفید است. آبیاری قطره ای روش مناسبی برای صرفه جویی و آب دادن به گل و گیاه است. برای این کار نیازی به تجهیزات ویژه نیست. بطری نوشابه را پر از آب و سوراخی روی درش ایجاد و سپس در داخل خاک جانمایی کنیم. زمان آبیاری باغچه اگر کاری پیش آمد، اول شیرآب را ببندیم. آب تصفیه شده را هدر ندهیم. اگر حیاط، باغچه یا بالکن داریم برای طراحی فضای سبز از گیاهانی که مصرف آب کمتری دارند استفاده کنیم. این برای گیاهان آپارتمانی و داخل واحدساختمانی هم صدق می کند.

یک کوزه سفال و آبِ خنک

برای شستشوی میوه، به جای گرفتن آن زیر شیرِ آب آن را در سینک یا در ظرفی قرار دهیم بعد از ضدعفونی شدن همه میوه ها بدون وسواس و با سرعت مناسب و البته فشار ملایم، آبکشی شوند. سعی کنیم برای شستشوی ظروف، از یک لگن(سینک) آب گرم یا ولرم استفاده کرده و سپس آب کشی کنیم. این اشتباه رایج و غیرمنطقی را یکبار برای همیشه ترک کنیم؛ باز گذاشتن آب برای خنک شدنش سبب هدررفت حجم زیادی آب می شود. از یخ کمک بگیریم یا اگر نمی خواهیم آب خیلی سرد بنوشیم آن را در کوزه سفالی نگه داریم. هم خاصیت پالایندگی دارد هم خنک کننده مطبوع و طبیعی است.

موقع خرید پول پس انداز می شود

ماشین لباسشویی از جمله وسایل پر مصرف آب است. نوع معمولی آن 45 لیتر آب مصرف می کند و ماشین لباسشویی کم مصرف حدود 25 لیتر. همین مقایسه عددی کافی است تا تکلیف ما هنگام خرید این لوازم خانگی پرکاربرد معلوم شود. صبر کنیم حجم لباس زیاد شود بعد برای شستشو و روشن کردن لباسشویی اقدام کنیم. دسته­بندی لباس­ ها به تفکیک چرک و نیمه چرک هم کمک می ­کند آب هدفمند استفاده شود و مدت شستشو را تنظیم کرد. پودرها و مایع های ظرفشوئی و رختشوئی، آلودگی زیادی در سیستم آب و فاضلاب ایجاد می کند. کنترل استفاده از این مواد نه تنها به سلامت خانواده کمک می کند، بلکه در مصرف کمتر آب هم تأثیر گذار خواهد بود. نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود. پمپ آب کولر طوری تنظیم شود که نشتی نداشته باشد. استفاده از سقف کاذب روی کولر هم خنکای مطبوع را فراهم می کند که می توان با خنک شدن خانه کولر را خاموش کرد.

تغییر عدد کنتور را جدی بگیریم

اگر قصد مسافرت داریم، شیرهای  آب را کنترل کرده و فلکه کنتور آب را ببندیم. این هم از نشت آب جلوگیری می کند هم اگر ایرادی در لوله کشی و انشعاب باشد با تغییر رقم کنتور در زمان نبودمان متوجه می شویم و نقص را پییگیری می کنیم. لوله های آب را مرتب بررسی و لوله های آب گرم را عایق کنیم. این کار به هدررفت آب قبل از خروج از لوله کمک می کند. مشکلات مربوط شکستگی لوله ها و هدررفت آب را به شماره 122 گزارش کنیم. همیشه مسافرت لازم نیست تا متوجه ایراد شویم؛ عدد کنتور را شب یادداشت و با عدد صبح فردا چک کنیم. تغییر عدد احتمال نشت آب را تایید می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول