اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

زنگ خطر کم آبی، کاهش ذخیره سدها و پیامدهای منفی آن برای استان ایلام

وضعیت میزان ذخیره و مصرف آب در ایلام زنگ خطری تکراری اما جدی است که بایستی مردم و مسوولین آن را بشنوند تا پیامدهای ناشی از آن را کاهش دهند.

زنگ خطر کم آبی، کاهش ذخیره سدها و پیامدهای منفی آن برای استان ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، کاهش شدید بارندگی‌ها در سال گذشته و گرمای زودرس، موجب شد اخیرا اخباری مبنی بر کاهش منابع آبی در استان منتشر شود که نگرانی شدید مردم در اقصی نقاط استان ایلام را به دنبال داشت.

طی این خبرمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام اعلام کرد آب ذخیره شده پشت سدهای چهارگانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است؛ در سال‌های گذشته که حجم منابع آبی بیشتر بود، بازهم کمبود آب در برخی از نقاط استان همچون روستاها به وضوح دیده می‌شد.

از این رو امسال که کاهش بارندگی اخیر در استان، حجم آب ذخیره پشت سد ایلام (چم گردلان) را سه درصد، سد دویرج دهلران ۲2 درصد، سد کنگیر ایوان ۱۸ درصد و سد شهدای ایلام (گلال) را ۲5 درصد کاهش داده است؛ مشخص نیست در تابستان سال جاری شاهد چه حوادث ناگواری باشیم.

پیامدهای ناشی از کم آبی

به گفته‌ی کارشناسان سازمان خواربار آب را منبع اصلی امنیت غذایی معرفی کرده است زیرا آب بر روی همه‌ی اعضای بدن تاثیر گذار است و جالب است بدانیم ببماری‌هایی از قبیل سوزش چشم، نارسایی کلیه، مشکلات‌ گوارشی ناشی از کم آبی هستند.

از سوی دیگر نیزکمبود آب در بخش کشاورزی منجر به پیامدهایی از جمله افزایش حمله حشرات، افزایش آفات و بیماری‌های گیاهی، کاهش تولیدات زراعی، دامی، باغی و همچنین کاهش تولیدات در سایر حوضه‌های دیگر بخش کشاورزی می‌شود‌.

معضلی به نام کم آبی در استان ایلام

علی نجاتی از شهروندان استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به غیر از فصول گرم سال در تمام فصول شاهد کم آبی در بسیاری از نقاط استان ایلام بودیم.

وی افزود: کم‌ آبی جزئی از زندگی و زیست بوم مردم شده و برخی از نقاط را به شدت تحت تاثیر قرار داده است که در نهایت منجر به مهاجرت و بیکاری هر چه بیشتر مردم می‌شود.

افزایش نیاز به آب در روستاها

نورالدین میر‌نظری از روستاییان استان به خبرنگار فارس گفت: در روز‌های گرم فصل تابستان مشکل کمبود آب در اغلب روستا‌های استان نمود می‌یابد و مختص یک روستای خاص نیست زیرا روستاییان همواره از آب جهت آبیاری درختان، باغات و احشام استفاده می‌کنند و به تبع نیاز بیشتری به آب دارند.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در سنوات گذشته کمبود منابع آبی وجود نداشت بسیاری از روستا‌های استان پس از شروع فصل گرما با کمبود شدید آب مواجه ‌بودند از این رو باتوجه به کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته معلوم نیست امسال قرار است چگونه فصل گرم سال را پشت سر بگذرانیم.

کم آبی مانع از کاشت محصولات کشاورزی شد

متاسفانه کمبود آب رعب و وحشت بسیاری را در دل تمام مردم استان به ویژه کشاورزان انداخته است که البته این نگرانی‌ها بی‌دلیل نیست زیرا تا کنون نیز کمبود آب باعث شده از کاشت خیلی از محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

لزوم مصرف بهینه آب

نورالله تیموری مدیر کل شرکت آب و فاضلاب نیز اخیرا در خبری اظهار داشت: در پی افزایش دما و احتمال ادامه گرمای هوا و به تبع آن بالا رفتن مصرف آب در شهرها و روستاهای استان ضرورت مدیریت مصرف آب توسط شهروندان و مشترکان بیش از پیش احساس شود.

از این رو شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با هدف تامین آب شرب سالم و پایدار تمام توان عملیاتی خود را به کار گرفته است تا امر مهم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در جهت مقابله با بیماری کرونا و ادامه جریان آب شرب دچار مشکل و اخلال نشود.

کاهش ۳۸ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

علی پوراحمد کاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته است که به دنبال همین امر منابع آبی استان نیز با کاهش مواجه بودند. 

وی با بیان اینکه به دلیل مدیریت صحیح حجم منابع آبی تنها ۲۰ درصد کاهش داشته‌اند، افزود: حدود ۹۰ درصد از سد استان ایلام در حال حاظر پر است که البته با شروع زودرس فصل گرما مصرف آب شدت یافته است و این مهم خالی از زیان نیست.

این مسوول تصریح کرد: اقداماتی در این راستا همچون طرح احیا و تعادل بخشی با هدف ایجاد تعادل بین منابع و مصارف صورت گرفته است که نیازمند همیاری از سوی ارگان‌هایی مانند آب‌و‌فاضلاب استان، شهرداری، جهاد کشاورزی و محیط زیست است.

کاهش حجم آبی سد دویرج

محمد یاری معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ در همین راستا بیان کرد: اولین سد در استان که با کاهش شدید حجم آب مواجه بوده است، سد دویرج در شهرستان دهلران است.

وی افزود: از جمله مواردی که در افزایش مصرف آب تاثیر دارند میتوان به فعالیت کارواش‌ها و آبیاری فضای سبز با استفاده از آب شرب اشاره کرد که اقداماتی در این زمینه نیز مانند اختصاص آب قنات‌ها و یا فاضلاب برای آبیاری فضای سبز صورت گرفته که در حال انجام است.

محمد یاری در خصوص برنامه‌های در حال اجرا برای مصرف بهینه‌ی آب تصریح کرد: فعال کردن گروه‌های گشت بازرسی برای مقابله با حفر چاه‌های غیر مجاز و یا استفاده بی‌رویه از چاه‌ها، کاهش کشت محصولات تابستانه، اجراسازی طرح احیا و تعادل بخشی، جیره بندی آب و..... از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش زیان های ناشی از کم‌آبی است.

آب مهم ترین منبع حیاتی

علی‌رغم اینکه دسترسی به آب آشامیدنی سالم یکی از نیازهای اساسی جامعه بوده و به عنوان مهم‌ترین منبع حیاتی محسوب می‌شود، امروزه تأمین آب آشامیدنی سالم مورد نیاز و ارائه خدمات آبرسانی به مردم، یک مشکل اساسی در اغلب شهرها و روستاهای استان است.

در نتیجه مسوولین مربوطه می‌بایست توجه خود را در زمینه‌ی حفاظت از منابع آبی، جلوگیری از مصرف بی‌رویه‌ی آب در برخی نقاط استان و توزیع عادلانه‌ی آب افزایش دهند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۹۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول