اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سیاست‌زدگی مانع پیشرفت کشور

بدیهی است که برخورداری از بصیرت سیاسی برای همه افراد جامعه به‌خصوص مسئولین و نخبگان کشور امری لازم و ضروری است، اما بصیرت فقط جنبه سیاسی ندارد.

سیاست‌زدگی مانع پیشرفت کشور

خبرگزاری فارس ـ احمدرضا هدایتی؛ در فرهنگ لغات از واژه بصیرت به معنای عقیده قلبی، شناخت، یقین، زیرکی و عبرت نام برده شده است، بصیرت واژه‌ای چند بعدی با مفاهیم مختلف است و بدیهی است که برخورداری از بصیرت سیاسی برای همه افراد جامعه به‌خصوص مسئولین و نخبگان کشور امری لازم و ضروری است، اما بصیرت فقط جنبه سیاسی ندارد.

رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمایند: «بصیرت را در دو سطح می‌توانیم تعریف کنیم. یک سطح، سطح اصولى و لایه‌ زیرین بصیرت است. انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت، یک بصیرتى پیدا می‌کند. این، پایه‌ اساسى معرفت است؛ پایه‌ اساسى بصیرت است؛ همچنین ایشان متذکر می‌شوند که به‌جز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود. انسان باید بصیرت پیدا کند.»

با این حساب و با عنایت به مجموع بیانات متعدد رهبر معظم انقلاب در مورد واژه بصیرت و پیوند این موضوع با تزکیه و تربیت، می‌شود چنین استنباط کرد که راز بصیرت افزایی، در بهبود و اصلاح نظام تعلیم و تربیت نهفته است.

ایشان در سخنرانی اخیرشان به مناسبت روز معلم نیز همچون گذشته مجدداً به نوعی گریزی به این مسئله داشتند و بر ضرورت توجه به نظام تعلیم و تربیت تأکید کردند و در ادامه از معلمان عزیز به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور (در ابعاد مختلف) نام بردند.

با این حال متأسفانه طبق روال معمول، از مجموع سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی که بخش عمده آن به مباحت مربوط به تعلیم و تربیت اختصاص داشت، فقط بخش‌های سیاسی آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و منعکس شد.

این در حالی است که نه‌تنها ضعف در بصیرت سیاسی، بلکه سایر مشکلات در بخش‌ها و موضوعات مختلف، خود معلول ضعف در نظام تعلیم و تربیت در عرصه‌ها و سطوح گوناگون است.

ایشان در پیام روز معلم سال گذشته نیز از تزکیه، تعلیم، کتاب و حکمت الهی به عنوان چهار واژه‌ی کلیدی نام بردند و یادآوری کردند که واژه کلیدی دیگر قیام به قسط (برقراری عدالت) است.

بنابراین؛ از آنجا که بسیاری از مشکلات معلول کم‌توجهی به مسائل و موضوعات بنیادین و اساسی نظیر نظام عدالت، تعلیم و تربیت و اهمیت توسعه علوم انسانی، طراحی مدل‌ها و الگوهای اسلامی و نظام کنترل و نظارت هستند، لذا امید است همگام و همزمان با اقدامات رسانه‌ای برای روشنگری سیاسی، به اندازه کافی به این موضوعات اساسی نیز پرداخته شود.

****************

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

****************

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول