اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرح نمایندگان مجلس برای آتش زدن کالا و ارز قاچاق

عضو هیأت رئیسه مجلس از طرح نمایندگان برای آتش زدن کالای قاچاق در قالب طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.

طرح نمایندگان مجلس برای آتش زدن کالا و ارز قاچاق

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: نمایندگان طرحی را برای آتش زدن کالا و ارز قاچاق تهیه کرده‌اند. 

وی افزود: در این طرح که تحت عنوان طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه و تدوین شده، کالا و ارز قاچاق کشف شده توسط ضابطین قضایی باید آتش زده شود. 

متن کامل طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زیر است:

طرح اصلاح فصل نهم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ماده ۱ـ ماده (۵۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح ذیل اصلاح می‌شود: 

«ماده ۵۳ ـ دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی موظفند پس از کشف کالا یا ارز قاچاق اعم از کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه‌ای و ارز و ارجاع مراتب به دادگاه صالح یا سازمان تعزیرات حکومتی و صدور حکم قطعی توسط مرجع صالح، با حضور نماینده دادستان استان و یا نماینده سازمان تعزیرات حکومتی کالاها و ارز مذکور را آتش زده و معدوم نمایند.

تبصره ۱ـ در صورتی که قاچاق کالا یا ارز موضوع این ماده توسط مرتکبین حرفه‌ای و یا مرتکبین با سابقه محکومیت به قاچاق کالا یا ارز انجام شده باشد، پس از صدور حکم قطعی توسط مرجع صالح، دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی با نظارت معاون دادستان و یا سازمان تعزیرات حکومتی در همان محل کشف اقدام به آتش زدن و معدوم نمودن کالا یا ارز قاچاق نموده و مجازات مرتکبین تشدید می‌شود. 

تبصره 2ـ آتش زدن و معدوم نمودن کالا یا ارز قاچاق با حضور مرتکبین جرم و با حضور نمایندگان اصناف مختلف و مرتبط با آن کالا انجام می‌شود. عدم حضور اشخاص مذکور مانع اجرای حکم این ماده نیست.»

ماده ۲ـ ماده (۵۴) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

«ماده ۵۴ ـ در صورتی که دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی، کالاهای ممنوع قاچاق را کشف نمایند، پس از اخذ دستور قاضی رسیدگی‌کننده به جرم، با نظارت معاون دادستان و یا سازمان تعزیرات حکومتی در همان محل کشف اقدام به آتش زدن و معدوم نمودن کالای ممنوع قاچاق نموده و مجازات مرتکبین تشدید می‌شود.»

ماده ۳ - ماده (۵۵) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

«ماده ۵۵ - وسیله نقلیه که در قاچاق کالا یا ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط ضابطین قضائی و مأمورین اجرایی توقیف می‌شود و مرجع قضائی و یا سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص ضبط یا  عدم ضبط آن حکم حسب مورد مقتضی صادر می‌نماید. همچنین اماکن و محل‌های نگهداری کالا و ارز قاچاق با دستور مقام قضائی و یا سازمان تعزیرات حکومتی پلمپ و در خصوص آن پس از رسیدگی پرونده حکم مقتضی صادر می‌شود.»

ماده ۴- ماده (۵۶) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود: 

ماده ۵۶- سازمان‌ها و دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظفند بلافاصله پس از قطعی شدن حکم، نسبت به اجرای حکم مبنی بر آتش زدن و معدوم نمودن کالای قاچاق اقدام نمایند.

تبصره ۱- در صورتی که کالاهای قاچاق مکشوفه شامل مواد و فرآورده‌های سریع‌الفساد باشد، پس از اخذ نظر کارشناسی، چنانچه موارد مذکور فاسد یا مضر به سلامت مردم باشد، در حکم کالای ممنوع محسوب شده و مطابق ماده (۵۴) عمل می‌شود و در صورتی که جزو کالای ممنوع نباشد، با دستور مقام قضائی خارج از نوبت مطابق ماده (۵۳) قانون به پرونده رسیدگی می‌شود.

تبصره ۲- دستگاه‌های کاشف، ضابطین قضائی و مأمورین اجرائی موظفند قبل از آتش زدن و معدوم نمودن کالاهای ممنوع قاچاق، ارزش تقریبی آنها را با اخذ نظر کارشناسی محاسبه و رونوشتی از آن را برای تعیین مجازات به مراجع قضائی و یا سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمایند.

تبصره ۳- آیین‌نامه اجرائی مواد (۵۳) تا (۵۶) این قانون توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظرف مدت سه ماده پس از لازم‌الاجراء شدن حکم این ماده تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً در اجرای قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ماده (۴) قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ نظر معاونت قوانین در مورد طرح اصلاح فصل نهم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقدیم می‌شود.

معاون قوانین

حسینعلی حاجی دلیگانی - علی علیزاده - الهویردی دهقانی - عباس جهانگیرزاده - قاسم ساعدی - کیومرث سرمدی واله - علیرضا سلیمی - بهزاد علیزاده - علیرضا زندیان - پروین صالحی مبارکه - احمد محرم زاده یخفروزان - سیدعلی یزدی‌خواه - احمدحسین فلاحی - سیدکاظم دلخوش اباتری - فرهاد بشیری - صدیف بدری - جعفر قادری - فاطمه رحمانی - روح‌الله نجابت - کیوان مرادیان کوچکسرائی - رسول فرخی میکال- مجید نصیرائی - رحیم زارع - علی اکبر بسطامی - علی‌اکبر علیزاده برمی - علیرضا عباسی - مجتبی توانگر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول