اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بی‌تحرکی کم‌خطرتر از کرونا نیست!/ پنج علامتی که نشان می‌دهد تحرک کافی ندارید

بی‌تحرکی تهدیدی برای دستگاه‌های دیگر بدن همچون قلب و عروق، تنفس و... می‌شود. در این وضعیت، خطری که از بابت کم‌تحرکی جان بیمار را تهدید می‌کند، کمتر از بیماری کووید-۱۹ نیست.

بی‌تحرکی کم‌خطرتر از کرونا نیست!/ پنج علامتی که نشان می‌دهد تحرک کافی ندارید

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بیش از یک‌سال است که از شیوع ویروس کووید-۱۹ می‌گذرد. بسیاری از افراد در پی خانه‌نشینی و تعطیلی ورزشگاه‌ها، دچار افت آمادگی‌جسمانی و اختلالات‌اسکلتی‌عضلانی شده‌اند. خیلی‌ها هم که از قبل به آسیب‌های اسکلتی‌عضلانی و اختلالات‌حرکتی مبتلا بودند، در این مدت به توصیه فیزیوتراپیست‌ها در خانه ماندند و سعی کردند با سرد و گرم‌کردن، استفاده از کرست‌ها، زانوبندها، مچ‌بندها و سایر وسایل کمکی و انجام تمرین‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی از فیزیوتراپیست خود آموزش دیدند، مشکل و ناتوانی‌شان را مدیریت کنند.

اما با طولانی‌شدن این وضعیت و ادامه‌یافتن ناتوانی بسیاری از این بیماران، علائم بسیاری از آنها تشدیدشده و کم‌کم بی‌تحرکی تهدیدی برای دستگاه‌های دیگر بدن همچون قلب و عروق، تنفس و... می‌شود. در این وضعیت، خطری که از بابت کم‌تحرکی جان بیمار را تهدید می‌کند، کمتر از بیماری کووید-۱۹ نیست و شاید تصمیم درست این باشد که بیمار با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کلینیک فیزیوتراپی حضور یابد و در کمترین زمان ممکن با کاهش درد و التهاب‌مفاصل و اعاده حرکت به این اندام‌ها، عملکرد گذشته خود را بازیابد و به فعالیت‌های قبلی برگردد. چه بسا طولانی و مزمن‌شدن درد و آسیب‌های حرکتی و مفصلی منجر به ناتوانی شود که درمان آن دیگر امکان‌پذیر نباشد.

بنابراین در چنین شرایطی بسیار مهم است که بتوانیم انتخاب‌هایمان را در دو کفه ترازو بگذاریم و ببینیم کدام‌یک مزایایش بر معایبش می‌چربد. این موضوع در مورد سایر بیماری‌ها نیز صدق می‌کند، چنان‌که تأخیر در مراجعه به پزشک به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ ممکن است تشدید وخامت بیماری را به دنبال داشته‌باشد و در این مرحله از بیماری درمان آن سخت‌تر بوده و تهدیدی جدی برای جان بیمار باشد.  پیاده‌روی در فضای باز و حفظ تحرک و آمادگی جسمانی و مراقبت از سلامت‌عمومی به اندازه قرنطینه‌خانگی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا اهمیت دارد و توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه‌نشینی نباید باعث غفلت از سایر عوامل تهدیدکننده سلامت باشد.

پنج علامتی که نشان می‌دهد تحرک کافی ندارید

 امروزه سبک زندگی مدرن باعث شده مردم جهان بیش از هر زمان دیگر کم‌تحرک باشند. متاسفانه کم‌تحرکی از عوامل بروز بسیاری از مشکلات سلامت است و سالانه موجب مرگ‌ومیر انسان‌های زیادی در سراسر دنیا می‌شود. در ادامه با عواملی که نشان می‌دهد شما هم جزو افراد کم‌تحرک هستید، آشنا می‌شوید.

یبوست دارید

یبوست یک نشانه منطقی کم‌تحرکی است. ورزش و فعالیت فیزیکی کافی نقش مهمی در حرکات منظم روده‌ها دارد. اگر بیشتر اوقات خود را در حالت نشسته سپری کنید، حرکت غذا در طول روده بزرگ زمان بیشتری طول خواهد کشید و باعث ایجاد یبوست خواهد شد. داشتن تحرک کافی و منظم باعث بهبود کارایی دستگاه گوارش می‌شود. حتی انجام حرکات کششی ساده به مدت پنج دقیقه و چند بار در طول روز می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری کند.

فراموشکار شده‌اید

اگر احساس می‌کنید فراموشکار شده‌اید، احتمالا باید میزان تحرک‌تان را افزایش دهید. مطالعات نشان داده افرادی که سبک زندگی کم‌تحرک دارند، دچار تغییرات ساختاری در ناحیه لوب گیجگاهی مغز می‌شوند. این لوب، مسؤول توانایی ما در به‌خاطر سپردن مسائل است. ثابت‌شده ورزش و فعالیت بدنی باعث رشد ساختار مغز و تقویت حافظه می‌شود.

زانوهای‌تان درد می‌کند

زانوها، شانه‌ها و مچ‌های پا دارای یک مایع روان‌کننده به‌نام سینوویال هستند. این مایع به مفاصل کمک می‌کند روان و بدون درد حرکت کنند. وقتی کم‌تحرک هستید و پیوسته ورزش نمی‌کنید، تولید این مایع کند می‌شود و مفاصل شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتیجه این حالت صدای غژغژ مانندی است که صبح‌ها در زانوهای‌تان احساس می‌کنید. افزودن کمی پیاده‌روی به برنامه روزانه‌تان برای به جریان افتادن دوباره مایع سینوویال کمک می‌کند.

هوس شیرینی دارید

فعالیت بدنی به‌خوبی با ولع مصرف شیرینی‌جات مقابله می‌کند. ورزش، انرژی شمارا افزایش می‌دهد و باعث آزاد شدن هورمون آندروفین می‌شود که سطح شادی را افزایش می‌دهد. هورمون‌های شادی به‌نوبه خود، تمایل به مصرف شیرینی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. تحرک کافی در طول روز شمارا از افسردگی دور می‌کند. پس اگر دچار افسردگی یا بدخلقی نباشید به‌مصرف شیرینی‌جات هم نیاز نخواهید داشت.

از سفتی ماهیچه‌ها رنج می‌برید

عضلات شما مانند نوارهای لاستیکی هستند که هرچه بیشتر آنها را بکشید و حرکت دهید، انعطاف‌پذیرتر می‌شوند. اگر ماهیچه‌ها حرکت کافی نداشته باشند سفت،منجمد و اساسا کوتاه‌تر می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد،ممکن است حرکات روزمره برای شما ناراحت‌کننده و چالش‌برانگیز باشد. پرداختن به ورزش‌های کششی چند بار در هفته می‌تواند به شما در برطرف‌کردن این مشکل کمک کند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول