اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

راه هست-17| راهکارهای 10 گانه برای «کاهش تورم» و «رفع بیکاری»/ضرورت تولید کالای رقابتی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: بکارگیری تکنولوژی‌های به‌روزتر در تولید، کشش‌پذیر کردن تابع تولید و تناسب تولید با تقاضا، ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری، توقف واردات کالاهای مصرفی و بکارگیری ظرفیت مراکز آموزش عالی در تولید کالای رقابتی از راهکارهای کاهش تورم و رشد آمار اشتغال است.

راه هست-17| راهکارهای 10 گانه برای «کاهش تورم» و «رفع بیکاری»/ضرورت تولید کالای رقابتی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره موضوع «تورم اقتصادی» که یکی از مشکلات اقتصادی این روزهای مردم است و راهکارهای مبارزه با این تورم، اظهار داشت:‌ برای رفع تورم راهکارهایی زیادی وجود دارد که دولت ها می توانند با اجرای آن تورم را مهار کنند که در این حوزه چندین راهکار مهم تر است.

* اگر هزینه‌ تولید کاهش یابد قیمت تمام شده کالا هم پایین می آید و تورم مهار می شود

این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: نکته اول اینکه اگر هر سال از مواد اولیه و تکنولوژی‌های به‌روزتر استفاده کنیم و در فضای کسب و کار سهولت بیشتری ایجاد شود، منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی افزود: وقتی ما کاری می کنیم که هزینه‌های تولید اضافه شود، در واقع افزایش هزینه‌های تولید منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و این تورم را به همراه دارد، بنابراین باید به سمت و سویی برویم که هر ساله هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و با استفاده از دانش فنی و تکنولوژی‌های روز بتوانیم هزینه‌ها را کمتر کنیم، اگر این مورد اجرا شود قطعاً تورم مهار خواهد شد.

* تابع عرضه کل کالا و خدمات نسبت به تغییرات قیمت‌ها کشش‌پذیر باشد

قادری ادامه داد: نکته دیگری که نیز ضروری است در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، سهولت فضای کسب و کار است که موجب می‌شود تابع عرضه کل کالا و خدمات، نسبت به تغییرات قیمت‌ها کشش‌پذیر باشد و بتواند سریع واکنش نشان دهد و اگر قیمت‌ها اضافه شود به سرعت تولید اضافه شود.

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر به علت محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که وجود دارد و به علت سختی فضای کسب و کار، تابع تولید ما، تابع کشش‌پذیری نیست؛ یعنی بلافاصله با افزایش قیمت‌ها، عرضه انجام نمی‌شود و چون عرضه محدود است و تقاضا اضافه می‌شود این افزایش تقاضا و محدودیت عرضه منجر به افزایش شدید قیمت‌ها می‌شود.

* دولت اجرای پروژه های عمرانی را به بخش خصوصی بسپارد

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه ما در اجرای طرح‌های پروژه‌های عمرانی باید سرمایه‌گذاری و اجرا را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم و دولت نباید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و باید دولت در کنار اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد یعنی اگر جاده‌های اصلی، فرعی، آزادراه و بزرگراه توسط بخش غیر دولتی احداث می‌شود و هزینه آن را از استفاده کننده می‌گیرند، دولت به جای آن حمل و نقل عمومی را توسعه دهد تا کسی که توان مالی استفاده از حمل و نقل شخصی را ندارد از حمل و نقل عمومی استفاده کند.

قادری ادامه داد: همچنین در سطح شهرها باید هزینه استفاده از خودرو افزایش یابد یا قیمت سوخت واقعی‌تر شود، دلیلی ندارد که یارانه به بنزین اختصاص یابد و یا دولت برای جاده‌ای درون و برون‌شهری یارانه پرداخت کند، این موارد باید  توسط بخش خصوصی با هزینه تمام شده و سود معقول اجرا شود و دولت در کنار اقشار کم درآمد قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ باید منابع دولت در مسائل و مواردی نظیر مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و غیره هزینه شود که به عنوان کالاهایی همراه با پیامدهای جنبی مثبت است.

قادری عنوان کرد: اگر این اصلاحات ساختاری را انجام دهیم، تقاضای بخش غیر دولتی برای منابع اجرای طرح‌های عمرانی روی حجم پایه پولی و نقدینگی فشار وارد نمی‌کند و دولت در حد نیاز مالیات می‌گیرد و اگر مالیات می‌گیرد در حوزه‌هایی است که کاملاً‌ در حیطه وظایف دولت است.

* «سهولت فضای کسب و کار» و «ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری» از راهکارهای مبارزه با بیکاری 

وی در پاسخ به این سؤال که در مشکل فعلی «بیکاری» چه عواملی موجب بروز و ظهور این معضل در کشور شد و چه راهکاری برای کاهش بیکاری در کشور وجود دارد؟ اظهار داشت: بحث سهولت فضای کسب و کار، کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری، از محورهای کلیدی است که می‌تواند در اشتغال بسیار مؤثر باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: بسیاری از فعالیت‌ها دلیلی برای گرفتن مجوز ندارند، ما به عناوین مختلف فضای کسب و کار را برای مردم سخت کرده‌ایم، برای شروع کسب و کار رتبه ما 178 است و با این رتبه نمی‌توانیم سرمایه‌ها را در داخل کشور حفظ کنیم و یا سرمایه از خارج کشور جذب کنیم. 

* تسهیلات خارجی صرف زیرساخت‌ها و کارهای سرمایه‌ای شود

قادری تأکید کرد: باید بتوانیم از ظرفیت فاینانس یا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استفاده کنیم تا سرمایه وارد کشور شود، امروز طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در کشور قابل اجرا است که منابع مالی نداریم؛ اجرای سند راهبردی با چین یا سندی که با روسیه امضا کردیم و یا کشورهای دیگر که تسهیلاتی در اختیارمان بگذارند، خوب است اما مهم این است که وقتی این تسهیلات را دریافت می کنیم در زیرساخت‌ها یا در کارهای سرمایه‌ایی به کار بگیریم و صرف واردات کالاهای مصرفی نشود و عملاً دانش فنی ایجاد شود.

این نماینده مجلس افزود: ضمن آنکه ضرورت دارد حتما از طریق دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کمک کنیم تا از دانش فنی عقب نمانیم و قدرت رقابتی تولیدکنندگان ما در مقابل تولیدکننده‌های خارجی را حفظ کنیم. 

وی اضافه کرد:‌ اگر این کار را اجرا کنیم خیلی کمک می‌کند تا ما کالای قابل رقابت را بتوانیم تولید کنیم و اشتغال رشد کند.

* ضرورت بکارگیری ظرفیت مراکز آموزش عالی در تولید کالای رقابتی

این استاد دانشگاه ادامه داد: سیاست‌های یارانه‌ای و مالیاتی همه باید در راستای حمایت از تولیدات داخل باشد و از طرف دیگر فرهنگ کار و تلاش هم باید در کشور مورد توجه قرار گیرد، ما همیشه باید خود را در یک جنگ اقتصادی با کشورهای دیگر فرض کنیم در این جنگ اقتصادی باید همه تلاش خود را به کار گیریم که شکست نخوریم.

قادری گفت: همچنین توجه به مراکز آموزش عالی و پژوهشی که دانش فنی و تکنولوژی و قدرت و برتری ما را افزایش می‌دهد ضروری است تا بدین ترتیب بتوانیم ایجادکننده مزیت رقابتی برای خود باشیم؛ داشتن مزیت نسبی الان تعیین کننده نیست و باید مزیت‌های رقابتی برای خودمان ایجاد کنیم که بتوانیم در رقابت‌های بین‌المللی دست برتر را داشته باشیم و از نظر دانش فنی کالاهای قابل رقابتی بتوانیم تولید کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز افزود: ما برای آنکه بتوانیم از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس استفاده کنیم نیاز است عملاً حجم تولید ما در سطح بالایی باشد تا بتواند با استفاده از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس هزینه متوسط کالای تولیدی ما کاهش یابد و از این طریق کالای ما قابل رقابت باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول