اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

پخش مستند نفتی - بین‌المللی «حکومت سیاه» از فردا شب+ویدئو

مستند نفتی - بین‌المللی «حکومت سیاه» به نویسندگی و کارگردانی وحید حاجی‌پور، از ساعت ۲۲ فردا شب به روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

پخش مستند نفتی - بین‌المللی «حکومت سیاه» از فردا شب+ویدئو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مستند نفتی - بین‌المللی «حکومت سیاه» به نویسندگی و کارگردانی وحید حاجی‌پور، از ساعت ۲۲ فردا شب به روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این مستند با استفاده از اسناد شورای امنیت ملی آمریکا، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده، وزارت انرژی این کشور و همچنین وزارت امور خارجه امریکا به بررسی سیاست‌های پنهان واشنگتن در حوزه نفت و انرژی می‌پردازد. 

تیزر این مستند در ادامه آمده است:

وحید حاجی‌پور نویسنده و کارگردان مستند «حکومت سیاه» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره هدف از ساخت این مستند گفت: بسیاری بر این باورند که آمریکا به دلیل ماهیت جمهوری اسلامی ایران، کشورمان را با تحریم‌های مختلف نفتی مواجه می‌کند در حالی که در تحلیل این گزاره، باید به موضوعاتی کلان‌تر از جمله سیاست‌های امنیت ملی امریکا توجه داشت.

حاجی‌پور ادامه داد: ما در این مستند، بدون هیچ جهت‌گیری و ذهنیتی، به روایت تاریخ پرداخته‌ایم که ایالات متحده چگونه برای دسترسی به منابع نفتی، از ابزارهایی مثل تحریم، جنگ، کودتا، ترور، عملیات‌های خرابکاری و ... استفاده می‌کند و برایش هم فرقی ندارد کشور هدف چه رویکردی در جهان داشته باشد.

وی افزود: بررسی اسناد نشان می‌دهد امریکا بر سر نفت با هیچ کشوری تعارف ندارد بطوری که یکبار متحد اصلی خود یعنی انگلستان را تا اجرایی کردن تحریم نفت به پیش برد که لندن سریعا از موضع خود در قبال عراق عقب نشینی کرد تا تحریم نشود.

این روزنامه‌نگار حوزه نفت با اشاره به اینکه کشورهای عربستان، شوروی، لیبی، عراق، ونزوئلا و ایران همواره مورد توجه امریکا بودند گفت: واشنگتن از سال ۱۹۱۰ به بعد، هژمونی نفتی خود را بر اساس دسترسی حداکثری به منابع در جهت تامین نظم جهانی انرژی تعریف کرد و بر همین اساس، هر نقشه یا کشوری که در زمین سیاست‌های امریکا قرار نمی‌گرفت در خوش‌بینانه‌ترین حالت تحریم می‌شد.

حاجی‌پور اظهار داشت: در این مستند به واکاوی ارتباط مخفیانه دولت امریکا با شرکت‌های نفتی نیز پرداخته شده که متاسفانه برخی جریان‌های داخلی علاقه دارند این ارتباط مخوف را به یک‌ ارتباط سلده تنزل دهند.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری بود که مغلوب برنامه‌های امریکا نشد گفت: کاخ سفید بارها در ونزوئلا کودتا انجام داد، به لیبی و عراق حمله کرد، در شوروی عملیات‌های خرابکارانه طراحی کرد و با کاهش قیمت نفت، این کشور را در استانه فروپاشی قرار داد و یا با حذف فیزیکی ملک فیصل در عربستان، همه‌چیز را به سود خود تمام کرد.

او اضافه کرد: در مستند حکومت سیاه مخاطب با فکت‌هایی مواجه می‌شود که نشان می‌دهد سیاست‌های بین‌المللی بسیار پیچیده  بوده و همواره نفت جزو سه مولفه اصلی امنیت ملی این کشور بوده است.

براساس این گزارش، مستند «حکومت سیاه» در ۸ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، از فردا (پنج شنبه) ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و به مدت ۸ هفته پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول