اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

سال‌های سال بی آبی در دل تابستانی گرم/ آب نداریم اما نذر امام علی(ع) لنگ نمی‌ماند!

مردمان روستای گاودول در هلیلان سال‌های مدیدی است که عطش آب دارند و صدایشان به جایی نرسیده است با این حال با کمبود شدید آب نذرشان را ادا کرده و به مناسبت شهدای مولای متقیان آن را توزیع می‌کنند.

سال‌های سال بی آبی در دل تابستانی گرم/ آب نداریم اما نذر امام علی(ع) لنگ نمی‌ماند!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، با گسترش کم آبی، در برخی مناطق استان صدای کودکان رنگ پریده، تشنه و بیمار ساکن در مناطق متاثر از این بلایای طبیعی به همراه کاروان‌های خسته از کوچ در دل روستاهای محروم گاودول در شهرستان هلیلان استان ایلام می‌پیچد و مردان و زنان سخت کوش این دیار چاره‌ای ندارند جز فریادهایی که مادام به خاطر کم آبی سر می‌دهند.

قصه پر غصه نبود آب در مناطق محروم  قصه تازه‌ای نیست، سال‌هاست مردمان این سرزمین با بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، سال‌هاست در هر خانه‌ی این روستا کودکان آرزوی استحمام دارند آرزویی که امروز به یکی از دغدغه‌های بزرگ مبدل شده است.

 

اینجا نیایش‌های بی ریا کودکان و زنان به درگاه خداوند متعال برای این روستای تشنه لحظه‌ای قطع نمی‌شود، روستایی محروم که آه و فریادهای مظلومیتش از سال‌ها بلند شده و آثار فقر، عدم بهداشت برق نگاه کودکان خسته را خاموش کرده و طراوت کودکانه آنها را به گلی پژمرده و خشک تبدیل کرده است.

به راستی این کودکان چطور در این بیابان‌ها بدون هیچ تفریح و سرگرمی به سر می‌برند؟ به راستی چرا اکثر کودکان روستای گاودول از خانه‌هایشان بیرون نمی‌آیند و می‌گویند روحشان مریض شده است؟چه تدبیری باید اندیشید که دوباره نفس کشیدن در این کودکان را زنده کرد؟؟

امور عشایری متولی آبرسانی سیار به گاودول هستند

نورالله تیموری مدیر عامل آب و فاضلاب ایلام نیز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد:  این روستا یکی از روستاهای مجتمع بنیاد برکت است که در سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی مجتمع برکت شروع خواهد شد این در حالی است که امور عشایری متولی آبرسانی سیار هستند.

وی افزود: روستای گاودول از توابع شهرستان هلیلان است که شبکه توزیع و نصب انشعابات و یک باب مخزن سیار انجام شده  است.

مدیر عامل آب و فاضلاب ایلام تصریح کرد: به دلیل اینکه منطقه فاقد منبع تامین آب شیرین است به صورت اضطراری تامین آب آنها با تانکر انجام می‌شود.

آب تانکرهای آبرسانی شور است

پیری یکی از روستاییان منطقه گاودول از شهرستان هلیلان نیز گفت: وضعیت اسفبار روستای گاودول، داد کودکان مظلوم را درآورده است آب این تانکرها خطرناک است و آنقدر شور است که انواع امراض را دچار کودکان کرده است.

وی ادامه داد: همه می‌گویند برای رفع مشکل آب باید بودجه تزریق شود اما همه این‌ها فقط شعارهای مسوولین بی‌مصرفی است که حرف می‌زنند و پای عمل و مشکلات مردم که می‌آید زبانشان خاموش و کوتاه می‌شود.

 

فقر بهداشت در گاودول

فاطمه میرزایی نیز یکی از اهالی روستای این منطقه گفت: دختران ما آرزوی استحمام دارند و به خاطر نبود بهداشت در خانه‌هایشان مانده‌اند و بیرون نمی روند.

وی افزود: واقعیت این است که مسوولین و فرزندانشان هیچ کدام آنها را تجربه نکرده‌اند برای همین صدای مارا نمی‌شنوند.

توسعه 21 کیلومتر خط انتقال آبرسانی در هلیلان

اسمعیل پاکزاد مدیر امور آبفای شهرستان هلیلان نیز بیان کرد: تاکنون ۲۱ کیلومتر توسعه و خط انتقال شبکه آبرسانی در هلیلان و روستاها از جمله گاودول صورت گرفته است.

وی افزود: برای این میزان توسعه، اصلاح و خط انتقال شبکه آبرسانی در این شهرستان اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و جاری هزینه شده است.

آبرسانی سیار به روستای گاودول

فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری استان گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته آبرسانی سیار ۱۰ روز یک بار با ۲ هزار لیتر صورت گرفته و با شروع گرما هفته‌ای یک بار ۳ هزار لیتر آبرسانی به آن منطقه انجام می‌شود.

وی بیان کرد: توزیع ۵دستگاه تانکر پلاستیکی، توزیع پنل خورشیدی به تعداد ۵ دستگاه، توزیع و تامین علوفه‌ای دام عشایر، تامین و توزیع آرد به تعداد ۳۰ کیسه سرانه هر نفر ۱۲ کیلوگرم از دیگر اقدامات انجام گرفته در روستای گاودول بوده است.  

مدیرکل امور عشایری ایلام تصریح کرد: بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر به تعداد ۸ خانوار- هویت گذاری دام عشایر به تعداد ۱۵۰۰ راس نیز از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته است.

با مستقر شدن گروه‌های جهادی در سال گذشته پس از موافقت اداره کل عشایری استان و هم چنین درخواست گروه‌های جهادی هنوز وضعیت آب این منطقه مهیا نشده و مسوولین از گفتن اعتبارات عمرانی برای آبرسانی به کل روستاهای محروم صحبت می‌کنند.

 

با این حال نوای امید در دل این خشکسالی و بی آبی هنوز زنده است و مردم این منطقه با همین آب کمی که در اختیار دارند نذری پخته و به مناسبت شهدای مولای متقیان آن را توزیع می‌کنند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول