اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

گفت‌وگو با پیشکسوت مامایی در هرمزگان/ سهیلا مرادی: سلامت بانوان سلامت جامعه است

طیف وسیعی از دوران زندگی بانوان جامعه با ماما در ارتباط است و حتی مراقبت از کودکان و شیرخوارگان تا 6 سال نیز بر عهده ماما است. طیفی از خدمات که از نوزادی شروع می‌شود و تا سالمندی بانوان ادامه پیدا می‌کند.

گفت‌وگو با پیشکسوت مامایی در هرمزگان/ سهیلا مرادی: سلامت بانوان سلامت جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس سهیلا مرادی از ماماهای خوشنام و با تجربه بندرعباس است و سال‌های زیادی از عمر خویش را صرف خدمت به مادران بارداری کرده که در استان هرمزگان سعادت مادر شدن را تجربه کرده‌اند. همچنین او با شناخت دقیقی که از بیماری‌های زنانه دارد، راه بهبود و سلامتی را به زنان زیادی در هرمزگان آموخته است.

او متبسم و خوشرو یار همراه تمامی مادران بارداری است که دوره مراقبت‌های خویش را تا انجام زایمان با وی می‌گذرانند و کوله‌باری از تجربه باعث شده که بتواند در سطحی کم‌نظیر به مادران باردار که در شرایط خاص روحی و جسمی قرار دارند، خدمات مراقبتی ارائه کرده و آنان را تا به آغوش کشیدن نوزاد خویش و پس از آن نیز همراهی کند.

با وی به مناسبت روز ماما به عنوان مشهورترین ماما در استان هرمزگان به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: خانم مرادی به طور کلی به چه کسی ماما می‌گویند؟

سهیلا مرادی: ماما به کسی اطلاق میشه که تحصیلات مامایی خودش را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در مراکز آموزشی معتبر به پایان رسانده باشد و پروانه رسمی مامایی اخذ کرده باشد.

فارس: حیطه فعالیت ماما در چه بخش‌هایی است؟

سهیلا مرادی: عمدتا در بخش بهداشت و مراکز و پایگاه‌های بهداشتی و دولتی و بخش خصوصی و یا مطب‌ها و مراکز مشاوره مامایی و در بیمارستان‌ها نیز ماماها در بیمارستان‌ها حضور دارند و در حوزه آموزش هم در دانشکده‌های پرستاری و مامایی فعالیت دارند.

فارس: وظیفه‌های یک ماما چیست؟

سهیلا مرادی: انجام مراقبت و مشاوره پیش از ازدواج، پیش از بارداری، دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، انجام زایمان طبیعی با مسؤولیت خود، انجام مراقبت از نوزاد، شیرخوار و کودک زیر 6 سال، آموزش بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و مامایی در همه سنین باروری، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، تشخیص و درمان بیماری‌های زنان و ارجاع به پزشکان متخصص، غربالگری سرطان‌های پستان و سرطان‌های دهانه رحم و انجام فعالیت به عنوان ماما همراه در زایمان‌های فیزیولوژیک.

در واقع ماما مسؤول ارتقای سلامت زنان در دوران‌ مختلف زندگی است.

فارس: برخی این تصور را دارند که ماماها فقط در دوره‌های بارداری و زایمان نقش ایفا می‌کنند...

سهیلا مرادی: نه این طور نیست. طیف وسیعی از دوران زندگی بانوان جامعه با ماما در ارتباط است و حتی مراقبت از کودکان و شیرخوارگان تا 6 سال نیز بر عهده ماما است. طیفی از خدمات که از نوزادی شروع می‌شود و تا سالمندی بانوان ادامه پیدا می‌کند.

فارس: یک مامای موقف چه ویژگی‌هایی دارد؟

سهیلا مرادی: در واقع در کنار شرح وظایفی که وجود دارد، یک ماما بایستی مهارت‌های ارتباطی خوب، اعتماد به نفس در شرایط پراسترس و علاقه و صبر زیادی داشته باشد تا بتواند اعتماد یک مادر را جلب کند. مهارت کار تیمی، قوی و ابتکار عمل در تنها کار کردن هم از دیگر ویژگی‌های خاص یک ماما است.

فارس: بانوان هر چند وقت یک بار باید به ماما مراجعه کنند؟

سهیلا مرادی: بسته به شرایط متفاوت است. تا قبل از سالمندی هر سه سال یک بار مراجعه به یک ماما ضروری است اما در دوره سالمندی سالی یک بار باید با مراجعه به ماما تحت مراقبت باشد. برای مادران باردار پروتکل جداگانه‌ای وجود دارد که باید 8 بار در دوره بارداری و 3 بار پس از زایمان باید مورد مراقبت ماما باشد. همچنین ضروری است که بانوانی که ازدواج کرده‌اند سالی یک بار برای غربالگری سرطان پستان و سرطان دهانه رحم مراجعه کند.

علاوه بر این ضروری است تا زنان در دوره یائسگی سالی یکبار مراجعه به ماما داشته باشند تا تحت کنترل باشند.

فارس: کرونا چه شرایط جدیدی را برای ماماها در کشورمان ایجاد کرد؟

سهیلا مرادی: در دوران کرونا هم ماما به مانند دیگر کادر بهداشت و درمان سختی‌های زیادی داشتند. در کل کشور موارد زیادی از شهادت و فوت ماماها داشتیم. در هرمزگان هم پرستاران عزیزی به آسمان پر کشیدند. در مراکز که با مراجعه مستقیم زنان باردار مواجه هستیم، مراقبت‌های ویژه زنان باردار بخصوص در مواجهه با بیماری کرونا اهمیت دوچندانی یافته بود. این شرایط بدلیل ترس از مراجعه به مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها هم وجود داشت و لذا مراجعه به مطب‌ها هم افزوده شده بود. همچنین مراقبت از مادران باردار برای رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و درمانی به منظور جلوگیری از ابتلای به کرونا نیز ضروری بود که تلاش مضاعف ماماها در استان و کشور را به دنبال داشت.

در بیمارستان‌ها نیز مادران باردار مبتلا به کویید را داشتیم که برای بیماری کرونا بستری بودند و ماماهای عزیز ما در بیمارستان‌ها مراقبت از این مادران و نوزادان‌شان را بر عهده داشته و دارند.

فارس: شما به عنوان یک ماما چه توصیه‌ای به جامعه بانوان دارید؟

سهیلا مرادی: سلامت جامعه زنان به دلایل مختلفی آسیب‌پذیرتر از مردان هستند که علاوه بر عوامل بیولوژیک تحت تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم قرار می‌گیرند و موضوع مدیریت سلامت زنان در زمره اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت هم قرار گرفته و امسال نیز شعار روز جهانی ماما، سرمایه‌گذاری بر روی ماماها را مقدم شمرده‌ است. زنان ما باید بدانند که به عنوان نیمی از جامعه، تولید و تربیت یک نسل را نیز بر عهده دارند و مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به اهداف کلی سلامت و ارتقای کیفیت زندگی، ارتقای سلامت زنان است.

توجه به سلامت خودشان را جدی بگیرند و بدانند که سلامت آنها سهم مهمی در سلامت کودکان، خانواده و جامعه و محیط زیست دارد. سلامت زن یعنی سلامت جامعه و کشور بنابراین با مراجعه مستمر و ارتباط تنگاتنگ با ماماها سلامت خودشان را تضمین کنند.

فارس: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید؟

سهیلا مرادی: من به نوبه خودم این روز را به همه همکاران پر تلاشم تبریک می‌گم و امیدوارم که همیشه زنان ایرانی موفق و سلامت باشند. از شما هم که به عنوان رسانه این روز را گرامی داشتید و در زمینه اطلاع رسانی به مردم قدم بر می‌دارید هم سپاسگزارم.

گفت‌وگو از فهیمه شمسی

انتهای پیام/ 88055

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول