اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر صنعاء در دمشق: با زور نظامی نتوانستند؛ با سیاست هم نمیتوانند یمن را شکست دهند

سفیر دولت نجات ملی یمن در سوریه گفت آن‌ها که گمان می‌کنند هنوز می‌توانند با گزینه نظامی خواسته‌های نامشروع خود را در یمن به کرسی بنشانند، در توهم به سر می‌برند.

سفیر صنعاء در دمشق: با زور نظامی نتوانستند؛ با سیاست هم نمیتوانند یمن را شکست دهند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله علی صبری» سفیر دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) در مصاحبه‌‌ای درباره نقش سفارت در دمشق، موضع صنعاء در خصوص صلح، روابط با ایران و چند پرونده دیگر سخن گفت.

او به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت که سفارت یمن در دمشق در راستای توسعه روابط دو جانبه و همچنین شرح مواضع برای جامعه جهانی تلاش می‌کند و همچنین مقامات دولت صنعاء خود را وابسته به تغییراتی که در کاخ سفید رخ می‌دهد نمی‌کنند، چرا که سیاست آمریکا تغییری نخواهد کرد و دولت صنعاء تنها طرح صلحی را می‌پذیرد که بر مبنای عدالت باشد، نه تسلیم و از ابتدای جنگ یمنی‌ها خواستار صلح بودند و در چندین نشست برای مذاکره حاضر شده‌اند.

او در خصوص اینکه سفارت صنعاء در دمشق در شرایطی که عمده کشورهای جهان دولت نجات ملی را به رسمیت نمی‌شناسند، چه کارکردی دارد، گفت که سفارت صنعاء در سوریه بدون توجه به شناسایی جامعه جهانی به وظایف دیپلماتیک خود می‌پردازد و در راستای توسعه روابط میان دو کشور و ملت تلاش می‌کند و موضع منفی بین‌المللی در قبال دولت صنعاء مانع فعالیت دیپلماتیک و سیاسی نمی‌شود.

«عبدالله علی صبری» در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه دولت صنعاء با ایران پرداخت و گفت که ائتلاف سعودی و رسانه‌هایش مترصد هرگونه اظهارنظری هستند تا آن را بزرگنمایی کرده و خوراک تبلیغاتی از آن به دست آورند، اما رابطه دولت نجات ملی یمن با ایران بر اساس استقلال در موضع و احترام متقابل به حاکمیت یکدیگر است و صنعاء با تمامی کشورهای جهان به جز رژیم صهعیونیستی تمایل به همکاری و رابطه دارد.

سفیر صنعاء در دمشق در خصوص موضع دولت یمن در خصوص دولت جو بایدن نیز گفت که تفاوتی میان دولت بایدن یا ترامپ و اوباما وجود ندارد و هر سه آن‌ها در جنگ و جنایت و محاصره یمن دست داشتند و دارند.

به گفته وی با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز به کار دولت جو بایدن، هیچ اقدام مثبتی از آمریکا در عالم واقع دیده نشده و جنگ و محاصره و عملیات رسانه‌ای گمراه کننده، همچنان ادامه دارد و در این میان متجاوزان اشک تمساح می‌ریزند.

به عقیده وی اگر آمریکا در برخی پرونده‌ها قصد عقب‌نشینی دارد به دلیل وضعیت داخلی بهم ریخته این کشور است و دولت واشنگتن سعی دارد ابتدا اوضاع داخلی را سر و سامان دهد و تغییرات جزئی کنونی نیز صرفا تاکتیکی است.

اسپوتنیک در سؤال دیگری از عبدالله علی صبری پرسید که برخی می‌گویند که نیروهای دولت صنعاء نتیجه هیچ مذاکره‌ای را نمی‌پذیرند و صرفا در صورت شکست نظامی است که حاضر به مذاکره می‌شوند و سفیر دولت صنعاء در دمشق نیز در پاسخ گفت: «متأسفانه برخی تحلیلگران همچنان در توهم به سر می‌برند، تمامی متغیرها و تحولات نشان از این دارد که دیگر با گزینه نظامی نمی‌توان مسأله یمن را حل کرد و بنابراین آن‌ها که با قدرت نظامی نتوانستند  سر ما را خم کنند، نمی‌توانند از طریق سیاسی به اهداف نا مشروع خود دست یابند.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تنش میان ایران و آمریکا تأثیری در ادامه جنگ یمن داشته یا نه، پاسخ داد: «یمنی‌ها جنگ حال حاضر را اساسا یک تجاوز آمریکایی می‌دانند و سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا آغاز تجاوز را از واشنگتن اعلام کرد و دولت باراک اوباما نیز انواع حمایت‌ها را در اختیار سعودی‌ها قرار داد، بنابراین چون آمریکا بیشترین سهم را در آغاز جنگ داشت، بیشترین نقش را نیز در پایان آن می‌تواند داشته باشد. اما در خصوص ایران، آمریکاست که مسأله یمن را در چارچوب سیاست بده و بستان به ایران گره زده است، هرچند ما مانعی نمی‌بینیم که صلح عادلانه در یمن شامل صلح در سوریه و پایان تنش با ایران نیز بشود، چرا که ما عضو با اصالت محور مقاومت هستیم».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول