اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

راه اندازی آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفیت آب شرب فیروزآباد

مدیر آبفا فیروزآباد از راه اندازی آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفیت آب شرب شهرستان فیروزآباد با پایش ۱۸ پارامتر خبر داد.

راه اندازی آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفیت آب شرب فیروزآباد

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، محدودیت منابع آب نیاز روزافزون به آب شرب تولید فاضلاب های حاصل از فعالیت‌های گوناگون آلودگی های بیش از حد و بیش از پیش آبها و افزایش بیماریهای مرتبط با آب غیر بهداشتی موجب می‌شود که کیفیت آب جهت مصارف مختلف به ویژه آب آشامیدنی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

به همین منظور یکی از برنامه‌های عمران شهری تامین آب سالم و مطابق با استانداردهای بین‌المللی، مطابق با ایجاد سیستم های جمع آوری و تصفیه می‌توان خطر جدی برای آب های زیرزمینی و سطحی و نهایتاً محیط زیست به شمار آیند.

برنامه ریزی اصولی و علمی در زمینه کنترل کیفی منابع آب

به این ترتیب حفظ کیفیت محیط زیست به ویژه منابع آب شرب، پیشگیری از آلودگی آب ها و به کارگیری شیوه‌های مناسب تصفیه آب و فاضلاب نیازمند یک برنامه ریزی اصولی و علمی در زمینه کنترل کیفی منابع است.

در رئوس این برنامه ها مواردی مانند شناخت و ارزیابی منابع آلوده کننده آب و ظرفیت پذیرش آلاینده ها توسط منابع آب نشان داده می‌شود.

اندازه گیری پارامترهای تعیین کننده کیفیت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب، تجزیه و تحلیل نتایج کسب شده و ایجاد تاسیسات تصفیه خانه آب و فاضلاب و بالاخره انجام طرح هایی در زمینه بهبود کیفیت آب و پیشگیری و کنترل آلودگی ها قرار دارند.

در راستای اجرای این اهداف نخستین گام در ایجاد مراکز آزمایشگاهی مجهز و ترتیب پرسنل کارآزموده این است که بتوانند مسئولیت کنترل کیفیت آب و فاضلاب را در بخش‌های مختلف بهره گیرند.

خروج از مدار بهره‌برداری سه حلقه چاه در سالیان پیش

شهرستان فیروزآباد که در سالیان اخیر به دلیل وجود جاده ترانزیت فیروزآباد - جم و عسلویه و تردد کامیونهای بار محصولات نفتی، با واژگون شدن یکی از کامیونها و سرازیر شده مواد شیمیایی و نفتی موجب شد سه حلقه چاه آب شرب که در حال بهره‌برداری بود به دلیل آلودگی از مدار خارج کند که دغدغه بسیاری را برای مسئولان و مردم به همراه داشت.

خروج این سه حلقه چاه در سالیان پیش که بارندگی بسیار مطلوب بود و کمبود آب در این شهرستان وجود نداشت موجب چالش‌ها و تبعات فراوانی گردید.

از این رو اداره آب و فاضلاب در صدد راه اندازی آزمایشگاهی مجهز شد که امروز نتیجه آن با ایجاد و راه اندازی این آزمایشگاه همراه بوده است .

آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفیت آب شرب فیروزآباد راه اندازی شد

علی رضا اکبری در گفت و گو با خبرنگار فارس در فیروزآباد از راه اندازی آزمایشگاه تختصصی کنترل کیفیت آب شرب امور آب و فاضلاب شهرستان فیروزآباد خبر داد و اظهار داشت: برای نخستین بار است که آزمایشگاه تخصصی تشخیص کیفیت آب شرب به متظور پایش دائمی پارامترهای شیمیایی و همچنین بررسی وضعیت آب شرب تولیدی از منظر آلودگی میکروبی ، در شهرستان فیروزآباد ایجاد میگردد.

وی با اشاره به این که کیفیت آب شرب ، اولویت و خط قرمز در شرکت‌های آب و فاضلاب می باشد، افزود : اعتباری که بابت آماده سازی ساختمان این آزمایشگاه هزینه شده بالغ بر ۳۱۰ میلیون تومان بوده که از محل اعتبارات داخلی شرکت آبفا فارس تامین شده است.

مدیر آبفا فیروزآباد ادامه داد: تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی استقرار یافته در آزمایشگاه جدید ، از پیش در شرکت آبفا روستایی خریداری شده بود که اگر قرار بود این تجهیزات به نرخ امروز  تهیه گردد، بالغ بر ۲ میلیارد تومان اعتبار جهت خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز بود.

آزمایش ۱۸ پارامتر شیمیایی در آزمایشگاه تخصصی فیروزآباد

اکبری اضافه کرد: این آزمایشگاه ضمن برخورداری از پیشرفته ترین امکانات پایش ، ماهیانه بالغ بر ۲۵۰ نمونه از شبکه داخلی ، منابع تولید آب و مخازن ذخیره شهرهای فیرزآباد و میمند و همچنین روستاها حوزه شهرستان را از منظر آلودگی به باکتری اشریشیاکلی مورد بررسی قرار داده و ۱۸ پارامتر شیمیایی از قبیل سختی، کلرور، نیترات ، نیتریت ، سولفات ، کلسیم ، منیزیم ، هدایت الکتریکی ، رنگ ، ph و کدورت آب را مورد آزمایش قرار می دهد.

وی بیان داشت: این آزمایشگاه همچنین نمونه‌های میکروبی و شیمیایی آب شهرهای کوار و فراشبند را نیز مورد پایش قرار می‌دهد.

مدیر امور آبفا فیروزآباد در پایان این خبر به مردم شهرستان فیروزآباد اطمینان داد ، خادمان آنها در امور آبفا سلامتی آحاد افرادی که از آب تولیدی این امور استفاده می نمایند را با هیچ چیزی تاخت نزده و مردم با طیب خاطر از سلامت آب ، آن را مورد استفاده قرار دهند.

اینک راز شناسایی منابع مورد استفاده و نحوه و ویژگیهای نمونه برداری شرب با به کارگیری روش‌های مناسب آنالیز برای پارامترهای کیفی نمونه در آزمایشگاه تخصصی فیروزآباد آغاز شده و با این اقدام جای نگرانی را از مردم این شهرستان در خصوص آب شرب آلوده گرفت و با اعمال شیوه های کنترل، بازنگری و پایش دغدغه مردم این منطقه را به حداقل رسانید.

انتهای پیام/k

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول