اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تجمع اعضاءکتابخانه ملی و ۱۹ درخواست از رئیس این سازمان+تصاویر

تعدادی از اعضای کتابخانه ملی با اعتراض به شرایط این کتابخانه در مقابل آن تجمع کردند. آن‌ها با امضای یک طومار ۱۹ درخواست از رئیس این سازمان مطرح کردند.

تجمع اعضاءکتابخانه ملی و ۱۹ درخواست از رئیس این سازمان+تصاویر

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، تعدادی از اعضای کتابخانه ملی به شرایط این کتابخانه اعتراض و در مقابل آن از صبح امروز تجمع کردند.

این گروه نامه‌ ای از وضعیت موجود برای اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی ارسال کرده و همه اعضا آن را امضا کردند که در ادامه منتشر می‌شود.

خانم دکتر بروجردی 

احتراما به استحضار می‌رساند مجموعه کتابخانه ملی ایران که همواره محلی مناسب برای انجام مطالعات پژوهشگران و نخبگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری و پزشکان کشور بوده، متاسفانه برخلاف رویکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی مبنی بر تکریم و تقویت جایگاه پژوهشگران و فرهیختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در ماه‌های اخیر کتابخانه ملی متناوباً و بنا بر دستور معاونت کتابخانه ملی به تعطیلی کشانده شده یا خدمت‌رسانی به ارباب رجوع کاهش داده شده است.

متاسفانه در چند ماه گذشته مدیران میانی شما برای بازگشایی این نهاد مهم علمی و خدمت‌رسانی به نخبگان تلاشی درخور انجام نداده‌اند و گویا تعطیلی‌ها با دریافت حقوق کامل از مالیات مردم بدون خدمت‌رسانی به ارباب رجوع مطلوب عده‌ای بوده است.

این اقدامات در حالی صورت گرفته است که تمام مراکز خرید، پاساژها، مترو و اتوبوس و دیگر مراکز خدمت‌رسانی و ادارات و نهادها و سایر اماکن که ریسک‌شان خیلی بیشتر از کتابخانه ملی هستند از چندین ماه قبل دایر بوده و به ارباب رجوع کامل خدمت‌رسانی می‌کنند. 

متأسفانه این مجموعه یکصد هزار متر مربعی و چند ده هزار میلیارد تومانی مدت‌هاست که بدون هیچ استفاده و خدمت‌ر‌سانی به پژوهشگران رها شده است و بیت المال و مالیات چندین هزار میلیارد تومانی مردم به هدر می‌رود و فسادی اداری علمی اقتصادی فرهنگی عظیمی رخ داده است.

به همین سبب این موضوع آزردگی خاطر بسیاری را برای اعضا و نخبگان علمی و فرهنگی کشور به وجود آورده است. لازم به ذکر است که تعطیلی و کاهش خدمت‌رسانی چنین مجموعه مهمی، مرکز علم و پژوهش کشور خسارات مادی، معنوی و علمی بسیاری را به نخبگان و پژوهشگران و همچنین به علم، فرهنگ صنعت واقتصاد کشور و منافع جمهوری اسلامی ایران وارد آورده است. لذا این موضوع گلایه بسیار زیاد نخبگان را سبب شده و به همین جهت لازم دانسته شد که این معضل به اطلاع جنابعالی رسانده شود و از شما درخواست دارد تا با مسببین این امر و مدیران میانی کتابخانه که به کشور و نخبگان آسیب‌های فراوان وارد کردند برخورد لازم صورت گیرد و برکنار شوند و خسارت مادی علمی معنوی که به نخبگان و کشور وارد شده است را جبران کنند. 

خانم دکتر بروجردی! تنها یکی از ساختمان‌های کتابخانه ملی ایران صد هزار متر مربع مساحت دارد و تنها ارزش هر متر مربع ملک آن ۱۰۰ میلیون تومان است و از نظر مساحت جزو بزرگترین کتابخانه‌های جهان است لذا انتظار می‌رود از هر متر مربع و این ظرفیت و مالیات مردم به نحو احسن و بهینه استفاده شود نه که با بهانه‌های مختلف مدیران میانی ظرفیت مجموعه هدر رود و متاسفانه این مجموعه که به اندازه یکصد کتابخانه عمومی بزرگ کشور مساحت و نیرو و بودجه دارد ولی به اندازه یک کتابخانه عمومی سطح شهر هم میز مطالعه ندارد و به نخبگان کشور خدمت‌رسانی نمی‌شود.

متاسفانه با تصمیمات مدیران مجموعه به جای افزایش ظرفیت هر روز ظرفیت و امکانات مجموعه کمتر می‌شود و محدودیت‌هایی برای نخبگان کشور گذاشته می‌شود و نهاد متولی افزایش سرانه مطالعه و پژوهش به جای تشویق جوانان به مطالعه و پژوهش و فراهم کردن امکانات برای آنها، با ایجاد محدودیت‌ها نخبگان کشور را از کتابخانه و مطالعه و علم و کشور فراری می‌دهند. نتیجه عملکرد چندساله مدیران میانی قدیمی کتابخانه ملی را به راحتی می‌توان دید که سرانه مطالعه کشور جزو پایین‌ترین‌ها در جهان هست.

متاسفانه می‌بینیم در طبقات مختلف فضاهای بسیار و سالن‌های کم راندمان و بی استفاده بسیار وجود دارد که می‌بایست به سالن مطالعه تبدیل می‌شدند و یا فضای کار اشتراکی برای محققین کشور و استارت‌آپی و میزهای پژوهشی در یک‌سری سالن‌های کم راندمان ایجاد می‌شد و به نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان فضایی اختصاص می‌یافت تا حداقل حمایتی کوچک از آنها می‌شد و از فرار مغزها و آسیب به کشور جلوگیری می‌شد. ولی متاسفانه مدیران این مکان تنها چند ده هزار میلیارد تومان مالیات مردم و بیت المال صدهزار مترمربعی را هدر می‌دهند.

خانم دکتر! باید گریست که مدیران کتابخانه به جای حل مشکلات با گذاشتن قوانینی و گرفتن تصمیماتی علیه اعضا مشکلات بسیاری در کتابخانه ملی ایران برای نخبگان و دانشجویان بوجود آورده‌اند که متاسفانه اراده‌ای از طرف مدیران میانی کتابخانه برای حل آنها نیست و پس از یکسال مذاکره و خواهش پژوهشگران و نخبگان از شما و مدیران مجموعه این مشکلات هنوز حل نشده است وگرنه در یک روز تمام مسایل بدون حتی هیچ هزینه مالی به راحتی حل می‌شد و راندمان مجموعه و بیت المال مردم حداقل بیست برابر می‌شد.

درخواست‌ها با توجه به الویت هستند و درخواست‌های ابتدایی در ۴۸ ساعت حل شوند و معدود درخواست‌های زمانبر مانند الکترونیکی شدن تمام منابع که کمی زمان بر است یک مهلت یک ماهه برای انجام کامل ان دهید و بعد از یک ماه لطفا گزارش حل کامل آن را دهید.

خانم دکتر بروجردی! همچنین با توجه به مفاد قانون اساسی و دستورات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق جوانان به مطالعه و کتابخوانی و فراهم کردن امکانات برای آنها از جنابعالی تقاضا می‌گردد جهت برقراری موارد ذیل درون کتابخانه ملی که از مهمترین خواسته‌های حداقلی و به حق نخبگان است،  دستورات لازم را صادر فرمایید:

۱ـ افزایش ساعت کاری کتابخانه ملی به ساعت ٢٤ 

۲ـ اختصاص شیفت شب به همه اعضا بدون هیچ تبعیض فساد و ظلمی به حقوق سایر اعضا و تشویق همه اعضا به مطالعه و پژوهش و فراهم کردن امکانات حداقلی برای آنها 

۳ـ بازگشایی سریع سالن عمومی کتابخانه ملی در ۴۸ ساعت آینده و آزاد شدن کتاب در سالن عمومی با توجه به اینکه هر پژوهشگری نیاز به نت برداری و نوشتن نکاتی در کتاب‌های خودش است و همچنین مدافعان سلامت ما و نیمی از اعضا رسما از کتابخانه ملی و مطالعه و پژوهش حذف شدند.

۴ـ بازگشایی سریع بوفه و رستوران و انتشارات، ماهانه ٢٠٠ میلیون تومان اجاره آنها بود که با تعطیل کردنش در ده ماه گذشته ٢ میلیارد تومن پول توسط مدیری نابود شد که می‌توانست با این پول چندهزار میز مطالعه جدید در سالن‌های تارعنکبوت گرفته و کم راندمان چیده شود. 

۵ـ دیجیتال شدن سریع تمام منابع تا یک ماه آینده و دسترسی الکترونیکی ۸۰ میلیون ایرانی به همه منابع و پایان نامه‌های کشور.

۶ـ افزایش تعداد سالن‌های مطالعه کتابخانه برای پژوهشگران با توجه به اینکه کتابخانه ملی یکصد هزار متر مربع است و به اندازه یکصد کتابخانه کشور باید فضای مطالعه و پژوهش می‌داشت و همچنین اعضا برای یک میز مطالعه نباید نجنگند و از مطالعه محروم نشوند و فضاهای پرت سالن تخصصی پایان نامه و روزنامه هم میز مطالعه چیده شود و یا پارتیشن بندی شود و اتاق پژوهشی شود. 

۷ـ بهبود بهداشت محیط و امکانات رفاهی سالن‌ها و نمازخانه و دستشویی و رسیدگی روزانه به وضعیت آبسرد کن و آب‌جوش و گذاشتن لیوان یک‌بار مصرف و راه اندازی ون‌های مترو جلوی درب شرقی.                                              

۸ـ قرار دادن اطلاعات افرادی که به آنها اتاق پژوهشی داده شده و شرایطشان و مدت زمانی که اتاق دست آنها بوده و کاری که انجام داده اند

۹ـ تعطیل نشدن این سازمان در هیچ زمانی با توجه به اینکه این محیط کاملا امن است و به دلایل فنی و بهداشتی کم ریسک‌ترین مکان کشور هست و در ۶ ماهه گذشته در اوج کرونا هم عملا ثابت شد و کسی در محیط کتابخانه بیمار نشد. همچنین تمام دستورات تعطیلی و بازگشایی کتابخانه ملی و پروتکل‌های ستاد کرونا برای شفاف‌سازی بر روی بورد قرار بگیرد و مذاکرات و رایزنی مدیران با سایر دستگاه‌ها بر تعطیل نشدن کتابخانه ملی برای شفاف‌سازی بر روی بورد نصب شود.

۱۰ـ مدیران مجموعه در گروه اصلی اعضای کتابخانه ملی عضو شوند و پاسخگوی اعضا باشند و انتقادات و پیشنهادات آنها را بشنوند و از آنها فکر و اندیشه و طرح برای بهبود عملکرد مجموعه بخواهند. 

۱۱ـ افزایش کلاس‌های آموزشی انلاین و وبینار و خدمات‌دهی آنلاین به همه مردم همانند سایر کتابخانه‌های ملی جهان

۱۲ـ رفع تفکیک جنسیتی در سالن‌ها و در سالن‌ها هر ده میز آقا و خانم از هم جدا شوند مثل چیدمان چندسال گذشته..نه اینکه با تغییر چیدمان ۸۰ درصد یک سالن آقا و یا خانم شده و هر فردی در جایی که راحت هست نمی‌تواند بشیند.

۱۳ـ در سالن تخصصی آوردن جزوه سیمی آزاد شود و قوانین آزاردهنده اعضا در سالن‌ها برداشته شود.

۱۴ـ بهبود سرعت اینترنت کتابخانه و افزایش حجم دانلود به ٨٠٠ مگابایت در روز باتوجه به اینکه جستجوی منابع نیاز یک پژوهشگر هست و همچنین تمدید قرارداد با سایت‌های مقالات و منابع و درست کردن برق میزهایی که قطع است.

۱۵ـ سیاستگذاری درست کتابخانه‌های عمومی و افزایش سرانه مطالعه کشور و تشویق مردم به مطالعه و بهبود سرانه مطالعه کشور 

۱۶ـ رسیدگی و شفاف‌سازی در مورد وضعیت ‌آقای خسروی و بازنشسته بودن ایشان و اگر بازنشسته است چرا برخلاف تمام قوانین مصوب و دستورات رهبری به کار گرفته شده‌اند.

۱۷ـ عذرخواهی مدیریت از نخبگان و پژوهشگران بخاطر ایجاد جو امنیتی و تهدید و ترساندن آنها با تعلیق (که در واقع ستاره دار کردن نخبگان و پژوهشگران هست و محروم کردن آنها از محیطی ملی) و برکناری مدیران متخلف 

۱۸ـ استفاده متر متر بیت المال مردم و داشتن برنامه برای آن و اختصاص آن به فضای مطالعه و پژوهش و اختصاص آن به نخبگان و حمایت آنها که در اساسنامه وظیفه سازمان عنوان شده، و گذاشتن برنامه‌های حمایتی از نخبگان

۱۹ـ ایجاد یک سالن مطالعه برای دانشجویان لیسانس

پیشاپیش از بذل توجه و حسن همکاری شما کمال تشکر و قدردانی را داریم.

جمعی از نخبگان و پژوهشگران علمی و فرهنگی کشور

1ـ رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری

2ـ رونوشت به آقای دکتر روحانی

3ـ رونوشت به آیت الله رییسی

4ـ رونوشت به آقای دکتر جهانگیری 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول