اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز: دیپلمات ایرانی صلاحیت قضایی بلژیک برای رسیدگی به پرونده‌اش را رد کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از وکیل «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک گزارش داد او صلاحیت قضایی این کشور برای رسیدگی به پرونده‌اش را قبول ندارد و به همین دلیل درخواست تجدیدنظر نمی‌دهد.

رویترز: دیپلمات ایرانی صلاحیت قضایی بلژیک برای رسیدگی به پرونده‌اش را رد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) به نقل از وکیل بلژیکی «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت شده ایرانی در این کشور گزارش داد اسدی قصد ندارد برای تجدیدنظر در حکمش درخواست دهد زیرا صلاحیت قضایی بلژیک را قبول ندارد. رویترز در ادامه به نقل از این وکیل مدعی شده در نتیجه، اسدی دوره محکومیت خود را سپری خواهد کرد.

طبق این گزارش، «دیمیتری دی بکو»  وکیل وی در جمع خبرنگاران در شهر «آنتورپ» بلژیک گفت: برای من کار در این نقطه تمام است. موکل من صلاحیت دادرسی بلژیک را برای قضاوت (پرونده خود) به رسمیت نمی‌شناسد. 

وی تاکید کرد اسدی به عنوان رایزن سوم سفارت ایران در وین مصونیت قضایی داشته است. 

رویترز در ادامه مدعی شده که دادستان‌ها تبادل زندانی‌های غربی را در ازای آزادی وی رد کرده‌اند. طبق این گزارش، یکی از نماینده‌های دادستانی در همین خصوص گفت دولت بلژیک درباره تبادل زندانی گفت‌وگو نخواهد کرد. 

به گزارش فارس، اواخر سال گذشته دادگاهی در بلژیک اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران را به اتهام آنچه «تلاش برای بمب‌گذاری» در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس خوانده شده، به تحمل بیست سال حبس محکوم کرد.

وی در حالی محاکمه شد که بازداشت او غیرقانونی و برخلاف قواعد و رویه‌های بین‌المللی و مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده است. اطلاعاتی که بر اساس آن دادگاه قرار اتهام صادر کرد و نهایتا به صدور حکم منجر شد، اطلاعات ادعایی بوده که موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) تحویل طرف اروپایی داده بود. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود دادگاه قضایی آنتورپ بلژیک با رد مصونیت دیپلماتیک اسدی، با درخواست دادستان‌ها برای صدور حکم بیست سال حبس برای این دیپلمات ایرانی موافقت کرد. وکیل وی  تأکید کرده بود اسدالله اسدی به تمامی اتهاماتی که به وی وارد شده، اعتراض کرده است.

یازدهم تیر ماه ۱۳۹۷، بلژیک و اتریش همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کردند.

بر اساس اعلام بلژیک یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بروکسل مدعی شد که یک دیپلمات ایرانی هم با این زوج در ارتباط بوده است. از سوی دیگر در همان زمان عنوان شد که یک دیپلمات ایرانی در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

در نهایت ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ حکم استرداد اسدی از آلمان به بلژیک اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان تاکنون وی در بازداشت به سر می‌برد.

چندی پیش، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بازداشت اسدالله اسدی در اروپا را اقدامی از اساس غیر قانونی و نقض فاحش قواعد و رویه‌های بین‌المللی و مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین قلمداد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول