اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

خسارت ۲۰ میلیارد تومانی آتش‌سوزی شکوهیه به آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم از ۱۷ اعزام برای مهار آتش‌سوزی در شهرک شکوهیه در دو سال گذشته خبر داد و گفت: تنها آتش‌سوزی اخیر ۲۰ میلیارد تومان به تجهیزات این سازمان خسارت وارد کرده است.

خسارت ۲۰ میلیارد تومانی آتش‌سوزی شکوهیه به آتش‌نشانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عباس جعفری با اشاره به ابعاد مختلف آتش‌سوزی اخیر در شهرک شکوهیه، اظهار داشت: کارخانه‌ای که دچار آتش‌سوزی شد در آن مواد شیمیایی وجود داشته و محصول آن نیز تولید رنگ و رزین است و یک سری مواد شیمایی خاص مثل الکل در آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه پس از اعلام حادثه در ساعت  ۶ صبح روز ۱۲ اردیبهشت ۱۰۰ نیروی آتش‌نشان و ۲۰ دستگاه خودرو به منطقه اعزام شد، افزود: با توجه به گستردگی آتش‌سوزی و احتمال سرایت به سایر کارخانه‌ها از آتش‌نشانی تهران نیز درخواست کمک شد، اما زمانی که متوجه شدیم که آتش در حال کنترل شدن است به نیروهای آتش‌نشان تهران اعلام بازگشت کردیم.

جعفری با تأکید بر اینکه وظیفه سازمان آتش‌نشانی خدمت‌رسانی در محدوده شهر و خدمات شهری است، گفت: با توجه به شرایط خاص استان قم که تک شهر هستیم و به‌طورمعمول شرکت شهرک‌های صنعتی باید طبق قانون دارای ایستگاه‌های آتشنشانی مجهز بوده، ایمن‌سازی را انجام داده و در پی آن نیز از کارخانه‌ها و صاحبان صنایع درخواست توجه به اصول ایمنی را داشته و آموزش لازم را به آنان بدهند.

وی ابراز کرد: آتش‌نشانی شهرداری قم در مواقع خاص به دستور مدیریت بحران برای کمک‌رسانی به این حوادث ورود کرده و هر دفعه شاهد خسارت‌هایی هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به خسارت‌های این حادثه به سازمان اذعان کرد: در حادثه اخیر شهرک شکوهیه بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت تجهیزاتی به این سازمان وارد و یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی به قیمت ۱۸ میلیارد تومان در آتش سوخت و سایر امکانات دیگر آتش‌نشانی نیز از بین رفت.

جعفری با بیان اینکه هزینه کف مصرف‌شده در این حادثه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان بود، یادآور شد: همکاران آتش‌نشان ما همیشه در جاهایی که خارج از مصوبه قانونی بوده خدمات می‌دهند و جانشان تهدید می‌شود و در حادثه اخیر دو نفر مصدوم که یکی از آنان دچار حدود ۴۰ درصد سوختگی بوده و در بیمارستان بستری است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع خسارت به اموال شهرداری در این حادثه را پیگیری می‌کنیم چراکه وظیفه شهرداری ارائه خدمت به مردم داخل شهر است، ولی متأسفانه به خاطر نبود امکانات تخصصی در شهرک‌های صنعتی اطراف شهر قم، اعزام نیرو داریم و به‌نوعی از جیب مردم نیز هزینه می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: در آتش‌سوزی شهرک شکوهیه از خسارت میلیاردی جلوگیری کردیم ولی بیمه‌ خسارت آتش‌نشانی را قبول ندارد، اگر آتش‌نشانان از بروز آتش و پیشروی آن نکرده بودند باید بیمه‌ها میلیاردها تومان خسارت می‌دادند.

جعفری تصریح کرد: در دو سال اخیر و در پی حوادث آتش‌سوزی ۱۷ مورد اعزام نیرو به شهرک شکوهیه داشتیم که این‌ها برای شهرداری هزینه‌دار است و ما نیز تاکنون هیچ موقع هزینه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

وی اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی شهرک‌های صنعتی و سایر مسئولان متولی، تأمین تجهیزات آتش‌نشانی مستقر در این شهرک‌ها برای مقابله با حوادث است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه در شهرک صنعتی شکوهیه و مقابل کارخانه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده شیر هیدرانت موجود بوده ولی این‌قدر نواقص داشته که نمی‌توانست آب‌گیری کرده و فشار مناسب نداشت، افزود: از مدیریت بحران استان می‌خواهیم این مسائل را با جدیت پیگیری کنند.

جعفری با تأکید بر اینکه آتش‌نشانی شهرداری بیشتر شهری است تا آتش‌نشانی صنعتی، عنوان کرد: باید آتش‌نشانی شهرک‌های صنعتی آمادگی مقابله با این‌گونه حوادث را داشته باشند و از طرفی دیگر کارخانجات نیز باید ایمنی را رعایت و سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق داشته باشند و برای حریق و حوادث مختلف آموزش ببینند.

وی گفت: بارها برای ارائه آموزش اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما هنوز چند سال است که نامه مرتبط با انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری برای آموزش‌های تخصصی امضا نشده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان کرد: در حادثه آتش‌سوزی شهرک شکوهیه، آتش‌نشانی قم۲۰ دستگاه خودرو با ۱۰۰ نیرو به محل حادثه اعزام کرد، و اگر همزمان در شهر اتفاقی می‌افتاد چگونه باید پاسخ مردم را می‌دادیم.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول