اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سیلاب‌هایی که به روستانشینان خسارت زد/ از کرمان و سمنان تا خراسان و تهران درگیر سیل شدند

حدود یک هفته اخیر بارش‌های متعددی را در اقصی نقاط ایران شاهد بودیم، شهرستان‌های انار، عنبرآباد در کرمان، دماوند در تهران،گناباد در خراسان رضوی، دامغان در سمنان، ایرانشهر، نیکشهر و خاش در سیستان و بلوچستان و چند استان دیگر، چند روزی است که درگیر سیل شدند و جان و مال مردم خساراتی دیده اند.

سیلاب‌هایی که به روستانشینان خسارت زد/ از کرمان و سمنان تا خراسان و تهران درگیر سیل شدند

خبرگزاری فارس، سردبیری استان‌ها - علی یعقوبی اعظم: حدود ۵۰ روز از آغاز سال جدید می‌گذرد و میزان بارش‌ها در نقاط مختلف کشور به قدری پایین گزارش شده است که احتمال می رفت تابستانی خشک در انتظار ما باشد اما هفته جاری این روند را تغییر داد و این هفته به یک هفته پر بارش در سال ۱۴۰۰ ثبت شد.

این بارش های متعدد برای روستانشینان و محورهای مواصلاتی آن ها دردسرهایی را ایجاد کرد و باعث شد خساراتی به بار آید. در ادامه به تعدادی از روستاهای کشور که طی این چند روز دچار خسارت و آب گرفتگی شده اند، اشاره می‌کنیم:

تهران

خسارت سیلاب و بارش‌های اخیر به جاده‌های استان تهران

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران با اشاره به خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی سیلاب و بارش های اخیر به جاده های استان تهران، گفت: این خسارت مربوط به بخش ها و حوزه های مختلف نظیر شمیرانات، پردیس، دماوند، فیروزکوه، جاجرود و آبسرد است.

سیل در روستای مشهد شهرستان دماوند؛ مردم: مسیر مسدود است

مهدی حیدری فرماندار شهرستان دماوند بامداد چهارشنبه در خصوص بارش‌های اخیر ۲۴ ساعت گذشته، اظهار کرد: ۸ روستای شهرستان دماوند به علت ریزش کوه و طغیان رودخانه‌ها دچار مشکلات رفت و آمد شدند.

وی گفت: در این زمینه، بارندگی‌ها در برخی از روستاها شدت بیشتری داشت و حتی معابر داخلی خود روستا نیز برای عبورومرور دچار مشکل شده و با گل ولای بسیار زیادی که در داخل معابر اصلی روستاها ورود کرده بود، هیچ‌گونه رفت و آمدی امکان‌پذیر نبود.

فرماندار دماوند ادامه داد: با کمک وتلاش عوامل راهداری،شهرداری‌ها، مردم روستاها و دهیاری‌ها و نیز با هماهنگی کامل ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند مشکلات کمتر شد.

خراسان رضوی

شکسته شدن ۱۷ سیل بند در پی بارش سیل‌آسای گناباد/ ۲۸۰ رأس گوسفند تلف شدند

حامد قربانی در گفت‌ وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به پیش‌بینی‌ها و هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش بارندگی، اظهار کرد: در ۴۸ ساعت گذشته شاهد بارش باران در شهرستان گناباد بودیم، به‌طوری‌که بیشترین میزان بارش از ساعت ۱۴ تا ۱۷ روز گذشته به میزان ۲۳ میلی‌متر در شهر گناباد و ۲۵ میلی‌متر در شهر کاخک ثبت شد.

 

وی با اشاره به اینکه عدم گنجایش مسیل‌های آب به دلیل حجم بالای بارندگی باعث خروج آب و ورود آن به یک کوچه مسکونی شده بود، یادآور شد: با ورود سیلاب به داخل یک کوچه، تعداد ۵ منزل مسکونی دچار آب‌گرفتگی شد که با حضور به‌موقع و تلاش نیروهای هلال‌احمر و شهرداری نسبت به خروج آب و رفع آب‌گرفتگی اقدام شد.

فرماندار گناباد ادامه داد: یک واحد دامداری هم که در مسیر دچار آب‌گرفتگی شده بود، ۲۸۰ رأس دام سبک آن تلف شدند که میزان دقیق تلفات و برآورد خسارت به این مجموعه از سوی دامپزشکی در دست انجام است.

قربانی تأکید کرد: بارش ۲۳ میلی‌متر بارندگی در مدت سه ساعت در ۵۰ سال گذشته گناباد بی‌نظیر بود، که امیدواریم با برآورد دقیق خسارت‌ها در صورت وجود شرایط این خسارت‌ها را جبران کنیم.

بارندگی و سیلاب در خراسان رضوی تلفات جانی نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف تلفات جانی نداشته است، گفت: بر اساس گزارش‌های اولیه بروز خسارت در بخش کشاورزی و برخی منازل روستایی به صورت محدود اعلام شده است.

وی با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر مسدودی‌های جزئی در برخی از مسیرها و جاده‌های روستایی و بین شهری، یادآور شد: تنها جاده کاخک به گناباد به دلیل جلوگیری از بروز حادثه برای لحظاتی مسدود شد که پس از اطمینان از نبود خطر بازگشایی شد.

خراسان جنوبی

امداد رسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۱۲۲ حادثه دیده سیل

معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروهای امدادی نیز برای امداد رسانی به دیگر نقاط استان از جمله تپه طاق، دقت آباد، بند دره، درح، شوشود و چاهک موسویه اعزام شده اند، افزود: انتقال ۲۲ نفر به محل امن، تخلیه آب از ۲۵ منزل مسکونی، رهاسازی دو خودرو گرفتار در سیل از دیگر اقدامات نیروهای امدادی هلال احمر بوده است.

وی ادامه داد: با اعزام تیم های امدادی به ۱۵ نقطه متاثر از سیل و آبگرفتگی ۱۲۲ نفر نجات یافتند.

سیلاب ۵۰۰ میلیارد ریال به راه‌های خراسان جنوبی خسارت زد

مدیرکل حمل و نقل و راهداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه طی بارندگی های اخیر، راه های حوزه استحفاظی استان بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده اند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ راهدار با ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری در قالب اکیپ‌های راهداری برای انجام عملیات راهداری در زمان بارندگی فعال هستند، افزود: محورهای فرعی و روستایی شهرستان‌های قاین، بیرجند، فردوس، سربیشه، طبس، نهبندان و خوسف بیشترین سطح خسارت را داشته‌اند.

«سیلاب» محور عشق آباد به تپه طاق طبس را مسدود کرد

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: محور عشق آباد به تپه طاق طبس به علت طغیان رودخانه و سیلاب مسدود شد.

سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به وضعیت راه‌های خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر محورهای مواصلاتی در شهرستان‌های سرایان، فردوس، طبس، بیرجند، سربیشه و قاین لغزنده است.

کرمان

تخریب راه‌ها و خسارت به کشاورزی و دامپروری در پی وقوع سیل در شهرهای کرمان

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع سیلاب در برخی از مناطق استان طی روز گذشته عنوان کرد: بارندگی‌های رگباری عصر روز گذشته در سطح استان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و وقوع سیلاب در بخش‌های شهداد و گلباف و شهرستان‌های راور، انار، عنبرآباد شد.

سعیدی با ابراز تاسف از جان باختن ۶ تن از نیروهای شرکت برق در حین ماموریت در سیل گلباف گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی و هشدارهای اداره کل مدیریت بحران از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها و فضای مجازی به صورت مستمر منتشر و اخطاریه‌های لازم به دستگاه‌ها طی روزهای اخیر داده شده است.

سیستان و بلوچستان

امدادرسانی هلال احمر به ۱۰۹ آسیب دیده سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در بارش‌های اخیر ۹روستا در  پنج شهرستان فنوج و ایرانشهر، نیکشهر، سرباز و خاش درگیر سیلاب و آبگرفتگی شدند.

وی ادامه داد: در مناطق گرفتار در سیلاب ۷۹ نفر نیز در چادرهای امدادی این جمعیت  اسکان اضطراری داده شدند.

میربها الدین افزود: همچنین ۱۸ دستگاه چادر امدادی، ۳۴  تخته موکت، ۸۲  تخته پتو و ۲۴ کیلوگرم نایلون سنگری و اقلام معیشتی مورد نیاز از قبیل ۲۵ کیلوگرم برنج، ۷۲ بسته حبوبات، ۱۵ قوطی روغن، ۱۱ کیلو گرم چای و هفت شعله والور در بین خانواده‌های آسیب دیده در این مدت توزیع شده است.

خسارت به محورهای مواصلاتی نیمه شمالی سیستان و بلوچستان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان از خسارت بارندگی های سیل آسای چند روز اخیر به بدنه جاده ها و ابنیه فنی راه های نیمه شمالی استان خبر داد و گفت: تخریب شانه راه‌های اصلی و فرعی، آب بردگی محورها، آسیب به رویه آسفالت، تخریب پل‌ها و سازه های کمکی از جمله مهمترین خسارات وارده به شبکه راه های ارتباطی نیمه شمالی استان در این مدت بوده است.

وی ادامه داد: محورهای آسیب دیده سیلاب اخیر شامل مهرستان- ایرانشهر، زاهدان- نهبندان، زاهدان- دومک، پسکوه- سوران، میل نادر- سفید آبه و راه‌های حوزه شهرستان های میرجاوه و تفتان بوده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۵۰ نیروی راهداری این اداره کل به همراه 25 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین همزمان با بروز سیلاب در طول محورهای مواصلاتی نیمه استان مشغول به فعالیت بوده اند.

سمنان

انسداد محور جندق- معلمان در پی سیلاب اخیر

رئیس پلیس‌راه استان سمنان از جاری شدن سیل در پی بارندگی‌های اخیر و انسداد محور جندق- معلمان شهرستان دامغان خبر داد و گفت: محور مواصلاتی جندق- معلمان نیز از جمله مسیرهای در برگیرنده سیلاب اخیر بوده است که برای پیشگیری از اتفاقات غیرمترقبه از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز گذشته مسدود شده و بازگشایی آن متعاقباً اعلام می‌شود.

یزد

تداوم بارش‌ها و هشدار وقوع سیلاب در یزد/ میزان خسارت‌ها مشخص نیست

با ورود موج ناپایدار جوی به کشور و بارش باران در اقص نقاط به ویژه در مناطقی از یزد موجب بروز سیلاب و آب‌گرفتگی محورها و راه‌های مواصلاتی شد و در برخی محورها علاوه بر تخریب راه‌ها، تعدای از شهروندان در سیل گرفتار شده و جان خود را از دست دادند.

در نخستین ساعات بارندگی اما عوامل راهداری، امدادی، شهرداری‌ها در اقصی نقاط استان در معابر حضور یافته و با توجه به هشدارهای هواشناسی آماده عملیات رفع انسداد از معابر و امدادرسانی به مردم بودند.

سه نفر در سیل اخیر شهرستان اردکان جان باختند

سه نفر در حوزه استحفاظی شهرستان بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب جان خود را از دست دادند که یکی از جانباختگان از نیروهای راهداری شهرستان اردکان بود که در حین عملیات نجات افراد گرفتار در سیل جان خود را  از دست داد.

علی رغم اطلاع‌رسانی‌ قبلی مبنی بر پرهیز از سفر و تردد در مناطق روستایی و ییلاقی در استان یزد، چندین دستگاه خودرو با ۹ سرنشین  در سیل شهرستان اردکان دچار حادثه شدند اما با تلاش های گروه های امدادی این افراد نجات یافتند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول