اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

هند همچنان فرصت سوزی می‌کند/ توسعه چابهار همچنان معطل اقدام دهلی نو

درحالی که به اذعان آمریکایی‌ها، هند از تحریم بر سر توسعه بندر چابهار معاف است، اما به نظر می‌رسد دهلی نو همچنان قصدی برای تسریع در روند پروژه ندارد و پایگاه خبری دِ هیندو در این رابطه نوشت، هند باید سریع وارد عمل شود یا خطر از دست دادن ابتکاراتی که تاکنون انجام داده است را بپذیرد.

هند همچنان فرصت سوزی می‌کند/ توسعه چابهار همچنان معطل اقدام دهلی نو

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری دِ هیندو در مورد توسعه بندر چابهار به دست هندی‌ها نوشت، دهلی نو باید سریع وارد عمل شود یا خطر از دست دادن ابتکاراتی که تاکنون انجام داده است را بپذیرد.

از سپتامبر گذشته، دولت هند امیدوار است که چهار جرثقیل کشتی انتقال بار از کشتی به ساحل برای بندر چابهار بخرد و همچنین یک مدیر عامل تمام وقت برای شرکت دولتی (فعال در بندر چابهار) با وظیفه توسعه و اداره این بندر ایرانی به کار گیرد.

مناقصه ای توسط شرکت «ایندیا پورتز گلوبال» برای خرید 4 جرثقیل اسکله‌ای ریلی به ظرفیت هر کدام 65 تن برای بارگیری و تخلیه کانتینرها در بندر چابهار، بارها تمدید شده است. تأمین کنندگان بالقوه به دلیل عدم وجود شفافیت در مورد معافیت پروژه بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برای شرکت در این مناقصه اطمینان ندارند.

* همچنان چشم امید هند به رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای

به نوشته این گزارش، با شروع مذاکرات در وین، زمان این مناقصه تمدید شده است. یک مقام دولتی گفت هند امیدوار است تحریم‌ها زودتر برداشته شود تا پروژه پیش رود.

بر اساس گزارش دِ هیند، به نظر می‌رسد دهلی نو همچنان قصدی برای اقدام سریع در این رابطه ندارد.

هند به جای پیشبرد پروژه چابهار، به برداشته شدن تحریم‌ها چشم دوخته است.

در همین راستا یک منبع آگاه گفت: «اقدام ایران در باز کردن راه سرمایه‌گذاری از سوی چین در توسعه و بهره‌برداری در بندر چابهار، تاثیر نامطلوبی بر منافع هند در این بندر خواهد داشت.»

وی افزود: «هند باید سریع وارد عمل شود یا خطر از دست دادن ابتکاراتی که تاکنون انجام داده است را بپذیرد...هرکسی که پدال را فشار دهد، جلوتر می‌رود. متاسفانه، به نظر می‌رسد دولت هند این قصد را ندارد.»

شرکت «ایندیا پورتز گلوبال» و شرکت «خدمات دریایی و بنادر آریا بندر ایرانیان» (ABI) در ماه می 2016، قراردادی برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و چندمنظوره در فاز یک بندر شهید بهشتی- بندر چابهار با سرمایه‌گذاری 85.21 میلیون دلار و هزینه درآمد سالانه 22.95 میلیون دلار و اجاره ده ساله امضا کردند. درآمدهای حاصل از انتقال بار توسط هند و ایران طبق فرمول توافق شده تقسیم می‌شود.

 دهلی نو از ابتدای این پروژه، از تحریم های آمریکا علیه ایران خبر داشت؛ ضمن اینکه علی رغم اینکه واشنگتن، هند را از تحریم‌هایش علیه ایران در این پروژه معاف کرده است، اما باز هم دهلی نو در انجام و تکمیل این پروژه تعلل به خرج می‌دهد.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، در سواحل جنوب شرقی ایران واقع شده است و به هند دسترسی دریایی به افغانستان و آسیای مرکزی از طریق مرزهای شرقی ایران را می‌دهد. این پروژه، یک سرمایه‌گذاری راهبردی برای توسعه ترافیک حمل و نقل دریایی منطقه‌ای به افغانستان و آسیای میانه محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، زمانی که دهلی نو این پروژه را به دست گرفت، از تحریم های آمریکا علیه ایران خبر داشت؛ ضمن اینکه علی رغم اینکه واشنگتن، هند را از تحریم هایش علیه ایران در این پروژه معاف کرده است، اما باز هم دهلی نو در انجام و تکمیل این پروژه تعلل به خرج می‌دهد.

* آمریکا: دهلی نو از تحریم معاف بود، پروژه چابهار را متوقف کرد

دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا طی گزارشی     اعلام کرد، در حالی که هند برای فعالیت های بازسازی در افغانستان از تحریم‌های ترامپ علیه ایران «معاف» بود، در 4 سال گذشته تمامی کارها در بندر چابهار را متوقف کرد و تنها در اواخر سال 2020 فعالیت را از سر گرفت.(جزئیات بیشتر)

بر اساس گزارش کنگره، «با وجود اینکه دولت ترامپ بر اساس بند (f)  1244قانون IFCA، به هند معافیت بازسازی افغانستان را داده بوده، اما دهلی نو تا اواخر سال 2020 این پروژه را متوقف نگه داشت. این کشور در اوایل سال 2021 فعالیت در این بندر را سرعت بخشید و انتظار نمی‌رود که این بندر زودتر از اواخر ماه می 2021 عملیاتی شود.»

اما با این حال، به نظر می رسد که دولت هند همچنان به رفع تحریم ها امید بسته و از انجام اقدامی جدی و عملی خودداری می‌کند. دهلی نو در سال های اخیر، پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و نهادهایی که با ایران همکاری می‌کنند را به تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد، روابط اقتصادیش با ایران را کاهش داد.

* کنار گذاشتن هند از پروژه ریلی از سوی ایران

ناتوانی هند در انجام تعهداتش سبب شد تا تهران سال گذشته دهلی نو را از یک پروژه مهم اتصال ریلی کنار بگذارد.

چهار سال پس از اینکه هند و ایران توافقی برای احداث خط آهن بندر چابهار تا زاهدان هم‌راستا با مرز افغانستان امضا کردند، دولت ایران به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه و آغاز پروژه، تصمیم گرفت، احداث این خط آهن را خودش انجام دهد.(جزئیات بیشتر)

به گفته مقامات ایران، کل پروژه تا مارس 2022 تکمیل خواهد شد و خط آهن ایران بدون کمک هند و با استفاده از 400 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی ایران ساخته خواهد شد.

پس از اینکه طرف هندی به تعهد خود پای‌بند نبود و ایران خود پروژه را به دست گرفت، دهلی نو برای از دست ندادن پروژه بندر چابهار به تقلا افتاد.(جزئیات بیشتر)

این درحالی بود که آمریکا قبلا به هند ضمانت کتبی داده بود که تامین سرمایه بانک‌های بین‌المللی برای خرید تجهیزات بندر چابهار به ارزش 85 میلیون دلار را تسهیل می‌کند.(جزئیات بیشتر)

* ادامه تعلل هند در پیشبرد پروژه

با این حال، باز هم شاهد این هستیم که طرف هندی، پروژه را پیش نمی‌برد و به اصلاح در انتظار نتایج مذاکرات وین است.

برخی معتقدند، منفعت هند در متوقف نگه داشتن این راه گذر است و اساسا هند از ابتدا برای متوقف نگه داشتن این پروژه وارد آن شده است تا دیگر کشورهایی که از اجرای این راه گذر ترکیبی بندری و ریلی سود می‌برند را از سرمایه‌گذاری و اجرای آن دور نگه دارد.

از طرفی برخی معتقدند، منفعت هند در متوقف نگه داشتن این راه گذر است و اساسا هند از ابتدا برای متوقف نگه داشتن این پروژه وارد آن شده است تا دیگر کشورهایی که از اجرای این راه گذر ترکیبی بندری و ریلی سود می‌برند را از سرمایه‌گذاری و اجرای آن دور نگه دارد.

البته اکنون با امضای توافق نامه ایران و چین و احتمال سرمایه گذاری پکن در این بندر، دهلی نو احساس خطر می‌کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول