اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

عطر «نان مهربانی» در تنور گرم سیراف+عکس

برای دومین سال در ماه مبارک رمضان طرح نان مهربانی در بندر سیراف اجرا می‌شود که در این طرح بین خانواده‌های نیازمند نان توزیع می‌شود.

عطر «نان مهربانی» در تنور گرم سیراف+عکس

خبرگزاری فارس- شهرستان کنگان، صلاح‌خنافره: آیات و روایات فراوانی از صدقه دادن نان در دین مبین اسلام وجود دارد و از سخنان گهربار ائمّه اطهار(ع) چنین به دست می‌آید که یکی از بهترین صدقات، دادن نان به نیازمندان است.

نگاهی به برخی احادیث نقل شده

در همین خصوص از امام رضا(ع) نقل شده که در بنی اسرائیل، قحطی شدیدی به مدت چند سال متوالی به وجود آمد. در همان زمان، زنی لقمه نانی داشت. همین که آن را در دهانش گذاشت، سائلی گفت: «ای کنیز خدا! گرسنه‌ام.» آن زن با خود گفت: «صدقه در چنین زمانی، خوب است.» و نان را از دهانش درآورد و به سائل داد. این زن، فرزند کوچکی داشت که برای جمع‌آوری هیزم به صحرا رفته بود. گرگ آمد و فرزند را ربود. فرزند فریاد کشید و مادر به دنبال گرگ دوید. خداوند جبرئیل را فرستاد. جبرئیل، فرزند را از دهان گرگ گرفت و به مادر داد. آن گاه جبرئیل به مادرش گفت: «ای کنیز خدا! این لقمه گرگ در مقابل آن لقمه‌ای که صدقه دادی. آیا راضی شدی؟»

همچنین ابو حمزه ثمالی می‌گوید: امام زین العابدین تعداد زیادی نان را برمی‌داشت و در دل شب بر پشت مبارکش می‌نهاد و به فقرای مدینه تصدق می‌داد و می‌فرمود: «صدقه پنهانی، غضب خداوند را فرو می‌نشاند.»وقتی آن حضرت، رحلت فرمود در وقت تغسیل، دیدند که آثار کشیدن بار بر پشت مبارک آن حضرت، ظاهر است. از کیفیت آن پرسیدند، گفتند: «انبان‌های آرد را در شب برمی‌داشت و در حالی که بر دوش می‌گرفت بر گرد کوچه‌های مدینه می‌گردید و پنهانی بین فقرای مدینه تقسیم می‌کرد.» 

رسول خدا(ص) در همین خصوص می‌فرمایند: «اِنَّ الْعَبْدَ لَیَتَصَدَّقُ بِالْکِسْرَةِ تَرْبُوا عِنْدَ‌اللَّهِ حَتّی تَکُونَ مِثْلَ اُحُدٍ؛ به راستی، بنده، پاره نانی صدقه می‌دهد [آن پاره نان ] نزد خدا بزرگ می‌شود تا مانند کوه احد شود.»

علاوه بر این آیات و روایاتی که از بزرگان دین در مورد صدقه بیان شده احادیث و روایات دیگری هم وجود دارد که بر اهمیت صدقه دادن و کار خیر در این زمینه افزوده است.

سایه کرونا بر جهان

همه آگاهیم و می‌دانیم که ویروس منحوس کرونا روزهای زیادی است که بر جهان سایه افکنده و زندگی همه مردم را دچار مشکل و گرفتاری کرده است.

کرونا موجب تعطیلی مشاغل و بیکاری خانواده‌ها شده که می‌طلبد در این شرایط سخت و دشوار کنار آن‌ها باشیم.

نان‌های مهربانی در سیراف

البته این روزها دستگاه‌های زیادی آستین همت بالا زدند تا در قالب رزمایش‌ کمک‌های مومنانه و طرح‌های ضیافت باری از دوش نیازمندان بردارند اما گروه جهادی موسسه رویش جوان شهر سیراف کمک به نیارمندان را به شکل و شیوه دیگری و در قالب نان‌های مهربانی در پیش گرفته است.

مجید روشن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان کنگان با بیان اینکه دومین سال اجرای طرح نان مهربانی در بخش سیراف در حال انجام است اظهارداشت: با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی‌بر انجام رزمایش همدلی و مواسات در ماه مبارک رمضان، این طرح از سال گذشته شروع شد.


گرمای شدید و روزه، حریف عاشقان خدمت نشد

مدیر مؤسسه رویش جوان شهر سیراف افزود: امسال با مشارکت ۸۰ خانم در چند نقطه از شهر و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نان پخت می‌شود که این خانم‌ها با دهان روزه ولی با عشقی که به خدمت مردم دارند، پای کار هستند.

حضور پر رنگ جوانان

وی به نحوه توزیع نان اشاره کرد و گفت: ۳۰ نفر از جوانان در شبکه توزیع جهت رساندن نان‌ها درب منازل خانواده‌های نیازمند، بیماران، سالمندان و ایتام فعالیت می‌کنند.

روشن با بیان اینکه تا پایان ماه مبارک بیش از ۴۱ هزار قرص نان پخت و توزیع خواهد شد، عنوان کرد: قبل از افطار نان‌ها بین ۳۵۰ خانوار در شهر سیراف و روستاهای چاه مجنون و پرک توزیع می‌شود.

مردمی که عاشق خدمتند

روشن توضیح داد: هزینه خرید دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح که شامل(تنور، دستگاه خمیرکن و دستگاه خمیرپهن کن) می‌باشد، تمام آن‌ها با حمایت و مشارکت مردم تهیه شده است.

وی ضمن تشکر از تمام مردمی که در این کار خیر مشارکت کردند گفت: این طرح‌ با مشارکت موسسه رویش جوان شهر سیراف، شبکه جوانان رضوی استان بوشهر و همچنین قرارگاه محرومیت زدایی هئیت ثارالله (رهروان امام و شهدا) شهر سیراف در حال انجام است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول