اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

اخطار اکید مدعی العموم برای حفظ جان شهروندان/ظرف یک ماه کانال آب فردیس ایمن سازی شود

غرق شدن دو نفر در کانال فردیس طی روزهای گذشته و کشف جسد ۱۳ نفر در سال گذشته در همین آبراه که ۳ نفر از آنها درمحدوده فردیس به داخل آب سقوط کرده بودند، ضرورت ایمن سازی کانال را باردیگر نمایان کرد و مورد پیگیری جدی مدعی العموم شهر قرار گرفت.‌

اخطار اکید مدعی العموم برای حفظ جان شهروندان/ظرف یک ماه کانال آب فردیس ایمن سازی شود

خبرگزاری فارس البرز-مریم آقانوری: سالهاست موضوع ایمن سازی کانال فردیس که محل انتقال آب بخشی از روخانه کرج به باغ های پایین دست از جمله شهریار است، مطرح می شود. هر سال با شروع فصل بهار و افزایش آب رودخانه شاهد غرق شدن و از دست رفتن جان عده ای از هم استانی‌ها و همشهریانمان در کانال آب مشکین دشت و فردیس هستیم؛ اما متاسفانه هیچ اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

طبق قانون هرگونه اقدام در حریم کانال آب باید با مجوز سازمان آب منطقه ای تهران صورت گیرد که برای ایمن سازی کانال فردیس،  تفاهمنامه ای در سال‌های گذشته بین شهرداری و سازمان آب منطقه ای ایجاد شده مبنی بر اینکه  ایمن سازی کانال در مشکین دشت و فردیس توسط شهرداری‌ها انجام شود که جز بخشی در بلوار بهاران فردیس، باقیمانده مسیر در منازعه شهرداری و سازمان آب منطقه ای رها شده است و هرساله چندین قربانی می گیرد.

با سقوط دو نفر در روزهای اخیر در کانال واقع در مشکین دشت و کشف جسد آنها در کانال فردیس، دادستان این شهرستان به عنوان مدعی العموم، ایمن سازی کانال در مشکین دشت و فردیس را مورد پیگیری جدی قرارداد که در این راستا پیش ازظهر امروز جلسه ای با حضور فرماندار و دادستان فردیس، شهرداران مشکین دشت، فردیس و کرج، نماینده آب منطقه ای تهران و... در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

کانال آب فردیس سرپوشیده شود

ابولفضل اینانلو، فرماندار فردیس، در این رابطه به خبرنگار فارس، گفت: در خصوص ساماندهی کانالی که مسیر آب  از شهرهای کرج، مشکین دشت و فردیس است؛ نشستی  برگزار شد و با توجه به اینکه  متاسفانه اخیرا شاهد سقوط افراد در این کانال آب بودیم، مقرر شد این مکان هرچه سریعتر سرپوشیده شود.

وی با اشاره به بررسی  مباحث حقوقی و ابعاد مختلف این پروژه به ویژه ایمن سازی کانال، افزود: ایمن سازی کانال  پیش از این نیز در دستورکار قرار گرفته بود که متاسفانه هیچ اقدامی مؤثری از سوی مجریان پروژه صورت نگرفت.

این مقام مسؤول ضمن تأکید بر اهمیت  پروژه و حفظ جان شهروندان، بیان کرد:‌ قرار است ایمن سازی کانال  ظرف یک ماه آتی  به نتیجه برسد و در این مدت شهرداری‌ها و سازمان آب منطقه ای تهران نسبت به ایجاد دیوار و مانع در حومه کانال آب اقدام کنند و دادستان عمومی و انقلاب فردیس نیز به عنوان مدعی العموم به این پروژه نظارت کامل خواهند داشت.

وی ضمن اشاره به اهمیت نقش آگاه سازی جامعه در خصوص مخاطرات و کاهش  اینگونه خسارات جانی، خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها وادارات باید به شهروندان انجام شود تا از آب کانال استفاده نکنند، چرا که منجر به بروز حادثه خواهد شد.

فرماندار فردیس در پایان تصریح کرد: سال گذشته بسیاری از حوادث سقوط افراد در کانال در محدوده شهر کرج اتفاق افتاده است که امیدواریم شهر کرج نیز در همین مدت زمان،در راستای ایمن سازی کانال آب اقدام کند.

اخطاردادستان به مسؤولان ایمن سازی کانال: مسؤولانه عمل کنید و در قبال مرگ افراد باید پاسخگو باشید!

مرگ ۱۳ نفر در سال گذشته و ۲ نفر در روزهای اخیر در آبراهه ای که حیات بخش درختان و مایه سرزندگی باغ های این مسیر است، دل هر شنونده ای را به درد می آورد. دادستان فردیس پس از بازدیدی از منطقه سقوط غرق شدگان اخیر، تشکیل جلسه فوری و پیگیری جدی این موضوع را در دستور کار قرارداد.

حسین ناصر خاکی دادستان فردیس در خصوص ایمن سازی کانال آب واقع در فردیس و مشکین دشت، بیان کرد: از سال ۹۸ تا کنون هیچ گزارشی در خصوص این کانال آب داده نشده است! این پروژه بعد از سال‌ها روی زمین مانده است و هنوز به نتیجه نرسیده ! حالا انتظار دارم بدون فوت وقت موارد، پیگیری شود و دیوار کشی کانال آب صورت بگیرد.

وی خطاب به شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: برای ایمن سازی کانال آب میل گرد نگذارید که دزدیده شود؛ دیوار کشی کنید. شهرداری کرج نیز موظف است ایمن سازی انجام دهد و نقاط حادثه خیز را شناسایی کند. در این خصوص به دادستان کرج نیز نامه ای ارسال خواهم کرد.

این مقام قضایی تصریح کرد: یک بار دیگر چنین موردی دیده شود، مسؤولان امر نیز باید در قبال مرگ افراد پاسخگو باشند. چرا که مسؤول حفاظت از کانال هستند و با توجه به قانون مجازات جدید این مهم بدون شک انجام خواهد شد. نمی‌توانیم مسؤول باشیم و منفعلانه شاهد مرگ مردم باشیم!

ناصرخاکی افزود: نمی‌توانید فقط نفع کانال آب را در نظر بگیرید و نسبت به ضررها بی توجه باشید؛ نمی توانید نسبت به جان مردم بی تفاوت باشید. اگر همچنان بی تفاوت بمانید، ۱۰ ها نفر دیگر ممکن است در کانال آب سقوط کنند و جان خود را از دست بدهند.

وی تأکید کرد: هفته بعد اقدامات عمرانی ایمن سازی این کانال باید آغاز شود، اگر انجام نشود قسم می‌خورم که همه مسؤولان مربوطه تحت پیگیری قرار خواهند گرفت، با هیچ کس تعارفی نداریم. زمانی که می‌توانیم کاری کنیم تا جان کمتری از بین برود، چرا باید بی توجه بمانیم؟

این مقام مسؤول اظهار کرد: بدون شک سال ۱۴۰۰ با ایمن سازی کانال آب، دیگر شاهد فوت افراد در کانال نخواهیم بود؛ ما مسؤول هستیم و باید نسبت به وظایف خود پاسخگو باشیم.

طبق آنچه گفته شد، شهرداری‌های فردیس و مشکین دشت بر اساس تفاهمنامه ای با سازمان آب منطقه ای باید نسبت به ایمن سازی کانال اقدام کنند. اما گلایه‌های شهرداران برای عدم همکاری آب منطقه ای در هر زمینه ای وجود دارد.

سازمان آب منطقه ای حتی اجازه تمیز کردن کانال فردیس را نداد! کانال در بلوار کیاتل ساماندهی می‌شود

مصطفی سعیدی سیرایی شهردار فردیس در ابتدای صحبتش با بیان اینکه  تا مشکلی پیش نیاید، سازمان ها  و شرکت های کشوری  مثل سازمان  آب منطقه ای تهران، نیروگاه، مپنا و غیره به  اقدامات شهرداری های منطقه ای توجه نمیکنند و به درخواست‌ها اهمیت نمی‌دهند% گفت: سازمان آب منطقه ای حتی برای تمیز کردن بخشی از کانال که در شهر فردیس است، به شهرداری اجازه نداد. 

وی افزود: حداقل  ۵ کیلومتر کانال آب در شهر فردیس است که در ۴ و نیم کیلومتر آن حریم کانال رعایت نشده و شهر در این بخش توسعه پیدا کرده است. درحالیکه سازمان  آب منطقه ای برای ۵۰۰ متر در جاده کیاتل، از شهرداری رعایت حریم را درخواست می کند! این امر نشدنی است. اگرچه روزی این محدوده شهر نبوده، اما حالا شهر است و طرح تفصیلی آن به امضای دستگاه های بالادستی رسیده است اما سازمان آب منطقه ای در این خصوص همکاری نمی کند.

سیرایی با تاکید بر اینکه تعامل باید دوسویه باشد، افزود: شهرداری فردیس همکاری لازم در هر زمینه ای را با سازمان آب منطقه ای داشته و اقدامات خوبی برای ایمن سازی کانال فردیس توسط شهرداری های کرج و فردیس انجام شده است، اما سازمان آب منطقه ای با شهرداری تعامل لازم را ندارد.

این مدیر شهری با اشاره به اینکه اینکه کانال در محدوده فردیس با بودجه شهرداری ساماندهی شده و فقط بخش بلوار کیاتل باقی مانده است؛ بیان کرد: شهرداری آمادگی دارد ایمن سازی کانال در بلوار کیاتل  را نیز با رعایت اصول زیباسازی سیما و منظر شهری، ایمن سازی کند. اما برخی اقدامات از جمله جلوگیری از سرقت میله ها که برای ایمن سازی روی دیوارکشی های کانال نصب شده، از عهده شهرداری خارج است.

تماس بی نتیجه با مسوول سازمان آب منطقه ای در البرز!

تماس های ما برای ارتباط با آقای مشاهیر مسوول آب منطقه ای در استان البرز برای شفاف سازی در خصوص اختلافات بین شهرداری و سازمان آب منطقه ای نتیجه نداد. اما امیدواریم پیگیری های دادستان محترم فردیس برای جلوگیری از جان باختن انسانی دیگر در کانال فردیس به نتیجه برسد و دیگر شاهد اتفاقات تلخ و از دست رفتن جان هموطنانمان نباشیم.

کانال آب  می تواند جاذبه گردشگری فردیس باشد؟

از این ها بگذریم، به ذهنم می رسد؛ شهری همچون ونیز ایتالیا و یا شهرهایی مثل هامبورگ آلمان و یا بانکوک در تایلند، چطور با رودخانه هم آغوش شدند و چطور مردم خود را با این زیبایی بکر طبیعت تطبیق دادند و همین سرچشمه عظیم کسب درآمد و جاذبه گردشگری برای این شهرها شد؟! چطور است که یک آبراهه برای آن شهرها سرچشمه زیبایی است و یک کانال آب برای ما قاتل همشهریان؟!

به نظر می رسد این امر به برنامه ریزی  مدیران شهری  و همکاری سازمان آب منطقه ای مربوط می‌شود که آیا کانال فردیس هم می‌تواند در طرحی زیبا و متفاوت،  جاذبه ای برای شهر فردیس باشد یا خیر؟!

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول