اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

قاسمی: من حقوق‌دان نیستم، اقتصاددانم/ باید به‌سمت بی‌اثرکردن تحریم‌ها برویم

وزیر اسبق نفت با بیان اینکه نتیجه کنونی وضعیت کشور حاصل همان فضایی است که عنوان شد حقوق‌دان هستند گفت: بنده حقوق‌دان نیستم و البته از ظرفیت تمام عزیزانم در این حوزه استفاده می‌کنم ولیکن یک اقتصاددان هستم.

قاسمی: من حقوق‌دان نیستم، اقتصاددانم/ باید به‌سمت بی‌اثرکردن تحریم‌ها برویم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه شرق گفت‌وگویی با رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

معیشت مردم به گروگان گرفته شده است

- مهم‌ترین مشکل این روزهای کشور در حوزه اقتصادی دیده می‌شود و این معیشت مردم است که به گروگان گرفته شده است.

- وجود این مشکلات در حالی است که گنج‌های زیادی از‌جمله ثروت عظیم ملی، منابع سرشار خدادادی، موقعیت استثنائی ژئوپلیتیک و از همه مهم‌تر منابع انسانی عظیم در کشور وجود دارند؛ اما این گنج‌ها به رنج بر مردم تبدیل شده‌اند و حتما اگر مردم ما مردمی نجیب نبودند، این سختی‌ها را تحمل نمی‌کردند.

تمام کارنامه‌ من اقتصادی است

- بنده احساس کردم باید برای رفع مشکلات کمک کنم؛ زیرا تمام کارنامه‌ این‌جانب اقتصادی است.

- بعد از پایان جنگ به صورت پیوسته در حوزه‌های اقتصادی کشور دستی بر آتش داشته‌ام و همواره در حوزه‌هایی مانند صنعت، معدن، مسکن، انرژی و تجارت حضور داشته‌ام.

نباید کشتی توفان‌زده اقتصاد را به دست فردی که تا به حال قایق‌رانی هم نکرده سپرد

- واقعا باور دارم که دیگر در حوزه اقتصادی فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و نمی‌شود کشتی توفان‌زده اقتصاد ایران را به دست فردی سپرد که تا به حال قایق‌رانی هم نکرده است.

- ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا در تعامل با جامعه جهانی مشکلات اقتصادی را رفع کنیم تا در نهایت وضع معیشت ملت ایران بهبود یابد.

هیچ‌کس با اصل مذاکرات هسته‌ای مخالف نبود و نیست

- به یاد داریم که مقام معظم رهبری از تعبیر نرمش قهرمانانه برای ادامه مذاکرات استفاده کردند. این تعبیر به دنیا اعلام کرد که ایران در پی جنگ نیست.

- فرمایشات مقام معظم رهبری به همان مذاکره تعبیر شد که درست هم تعبیر شد؛ بنابراین هیچ‌کس با اصل مذاکرات هسته‌ای مخالف نبود و نیست.

مردم ایران به آمریکا بی‌اعتماد هستند

- آمریکا‌یی‌ها در دهه‌های متمادی گذشته زمینه بی‌اعتمادی گسترده‌ای را میان خودشان با ملت ایران فراهم کرده‌اند. در وهله نخست باید از سوی آنها اعتمادسازی شود.

- مردم ایران به آمریکا بی‌اعتماد هستند و حتی این بی‌اعتمادی پیش از انقلاب هم وجود داشت. برجام محک خوبی بود که آمریکایی‌ها می‌توانستند متعاقب آن اعتماد از‌دست‌رفته را بازگردانند.

در وزارت نفت، مسئول عبور از تحریم‌ها بودم

- هدف اصلی من رفع تحریم‌هاست. من در دوران مسئولیتم در وزارت نفت، مسئول عبور از تحریم‌ها بودم.

- در آن زمان تحریم‌های سازمان ملل، اروپا و آمریکا بر ایران اِعمال می‌شد که سخت‌ترین تحریم‌ها بود و کاملا آشنا هستم که تحریم‌ها چه پیامدهای سختی بر کشور تحمیل می‌کنند.

- باید به سمت بی‌اثرکردن تحریم‌ها برویم. یادمان نرفته که اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در کنگره در آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت تحریم‌ها بر ایران اثری ندارد. ما در دوران خود تمام تلاشمان را به کار بستیم تا تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و اگر همان شیوه ادامه می‌یافت، مطمئن باشید اکنون در این وضعیت نبودیم.

من حقوق‌دان نیستم، اقتصاددانم

- باوجود اینکه تا انتخابات فاصله زیادی نداریم اما هنوز آرایش انتخاباتی بین هر دو جناح سیاسی یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان روشن نیست و در‌این‌بین هم کسی را ندیدم که بر مدار معیشت و اقتصاد کشور برنامه‌ای ارائه کند.

- فضایی که الان وجود دارد، در اصل بیانگر این است که باید یک اقتصاددان و اقتصادران سکان کشور را در دست بگیرد.

- نتیجه کنونی وضعیت کشور حاصل همان فضایی است که عنوان شد حقوق‌دان هستند و قرار بود از حقوق ملت دفاع کنند. بنده حقوق‌دان نیستم و البته از ظرفیت تمام عزیزانم در این حوزه استفاده می‌کنم ولیکن یک اقتصاددان هستم.

نتیجه شعار توسعه سیاسی این جامعه خسته و دلزده است

- معتقدم امروز توسعه اقتصادی و گشایش اقتصادی برای ملت ایران مهم‌تر از توسعه سیاسی است.

- شعار توسعه سیاسی ناشی از روی‌کار‌آمدن دولت دوم خرداد توسط اصلاح‌طلبان پیگیری شده و می‌شود ولی نتیجه‌اش تنها و تنها همین جامعه خسته و دلزده‌ای است که احساس می‌کند مورد توجه نیست و کسی حرف دل آنها را نمی‌زند.

- ما زمانی می‌توانیم حرف از این مقولات بزنیم که مشکلات اساسی مردم را حل کرده باشیم.

کارآمدی آمپول نیست که تزریق کنند و یک‌شبه کارآمد شوند

- کارآمدی آمپول نیست که به افراد تزریق شود و یک‌شبه افراد کارآمد شوند. ما دیگر در اداره دولت فرصت آزمون‌و‌خطا نداریم.

- افرادی باید به دولت بروند که کارنامه درخشانی خاصه در حوزه اقتصادی دارند؛ نمی‌شود فردی وارد دولت شود که هیچ‌چیز از انرژی، صنعت، اقتصاد نمی‌داند.

- وقتی دولتی خوب و دارای کارنامه موفق تشکیل شود، طبیعی است که کارآمدی هم متعاقبش می‌آید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول