اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جلوگیری از کشت شالی در چالش خشکسالی/ ۵۰ درصد رودخانه‌ها خشک شدند

فرماندار شهرستان گرگان گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خکسالی پیش‌رو باید از هرگونه کشت محصولات پرمصرف و شالی جلوگیری شود.

جلوگیری از کشت شالی در چالش خشکسالی/ ۵۰ درصد رودخانه‌ها خشک شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمد حمیدی صبح امروز در جمع مدیران کشاورزی با محوریت برداشت محصولات و کشت محصولات جایگزین شالی اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ که میزان بارندگی زیاد بود تصور ترسالی منجر به توسعه کشت شالی در استان گلستان شد و اکنون قبح ممنوعیت کشت شالی در این خطه شمالی شکسته شده است.
وی با اشاره به کاهش نزولات جوی و خشک شدن ۵۰ درصد رودخانه‌ها تصریح کرد: کشت شالی و محصولات پرمصرف باعث فشار به سفره‌های زیرزمینی می‌شود و ادامه این روند باعث خواهد شد تا در سال‌های آینده کشت دوم را نداشته باشیم و به سمت کشت دیم و تک‌کشتی پیش برویم و حتی زمین‌ها بیابانی شود.
*عواقب خطرناک کشت شالی
فرماندار شهرستان گرگان افزود: کشاورزان اگر می‌خواهند خودشان سود کنند باید از کشت محصولات پرمصرف جلوگیری به عمل آورند، با توجه به اینکه قیمت برنج بالاست شاید شالی‌کاران امسال از عواید آن برخوردار شوند اما سال آینده بعد از برنج با عواقب بدی مواجه می‌شوند.  
حمیدی بیان کرد: فصل برداشت محصولات گندم، سیب‌زمینی، کلزا و باقلا در استان گلستان خصوصا شهرستان گرگان آغاز شده و فصل بسیار مهمی برای مردم ساکن شهرستان است، کشاورزانی که یک‌سال کار و تلاش کردند چشم امیدشان به دنبال محصولی است که برای آن هزینه و زحمت زیادی کشیدند.
وی بر ضرورت آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم به مردم خدمت کنیم یکی از فصل‌های مهم الان است که در فصل برداشت محصولات کشاورزی اهتمام جدی داشته‌ باشیم این اولویتی برای دستگاه‌های اجرایی است که در این زمینه مأموریت دارند.
*جانمایی مراکز خرید باید بهترین دسترسی را برای کشاورزان فراهم کند
فرماندار شهرستان گرگان با اشاره به اینکه جانمایی مراکز خرید بسیار مهم است، افزود: مراکز خرید باید به گونه‌ای جانمایی شود که بهترین دسترسی برای کشاورزان فراهم باشد، تعداد مراکز خرید در گرگان کم نیست، این هنر مدیران است که در انتخاب مراکز دقت کنند تا کمترین تردد و بهترین دسترسی برای کشاورزان فراهم شود.
حمیدی بیان کرد: جهاد کشاورزی و اداره غله، مراکز خرید گندم و کلزا در شهرستان گرگان را باید نهایی کنند تا مشکلی در دسترسی کشاورزان به مراکز خرید نداشته باشیم.
*کشاورزان برای دریافت سوخت در سامانه ثبت‌نام کنند
فرماندار شهرستان گرگان گفت: مراکز خدمات کشاورزی به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنند که آمادگی برای دریافت سوخت داشته باشند و در سامانه تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهند تا ناگهان در فصل برداشت با مشکل تامین سوخت مواجه نشوند، شرکت نفت چارچوب‌هایی برای دریافت سوخت طراحی کرده که کشاورزان برای گرفتن سهمیه باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.
حمیدی از بخشداران خواست تا دهیاران حاشیه جنگل را مکلف کنند در فصل برداشت که برخی کشاورزان مبادرت به آتش زدن بقایای کشاورزی می‌کنند این مسئله دامان سبز طبیعت و جنگل‌ها را نگیرد، تمهیدات لازم برای هر گونه اتفاقاتی باید انجام شود، هماهنگی‌های اجرایی باید به‌درستی و با دلسوزی انجام بگیرد.
انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول