اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

دعای فرج همزمان با آخرین شب قدر در حرم‌‌های مقدس ۳ کشور طنین‌انداز شد+عکس و فیلم

همزمان با شب بیست و سوم ماه رمضان جمعی از شیعیان با حضور در اماکن مقدس در عراق، سوریه و ایران، ائمه اطهار (ع) را برای طلب مغفرت به درگاه الهی واسطه کرده و برای فرج امام زمان (عج) دست‌های نیاز را به سوی آسمان بلند کردند.

دعای فرج همزمان با آخرین شب قدر در حرم‌‌های مقدس ۳ کشور طنین‌انداز شد+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، شب گذشته همزمان با سومین شب از لیالی قدر اماکن مقدس در ایران، عراق و سوریه مملو از جمعیت بود و همه با نوای یا حسین (ع) و یا مهدی (عج)، برای فرج مهدی موعود دست‌های دعا را رو به آسمان بلند کردند.

 

حرم امام حسین (ع) در شب بیست و سوم ماه رمضان

 

در این شب پرفضیلت بسیاری از عاشقان حسینی به کربلا مشرف شده بودند و حرم امام حسین (ع) از لحظه اذان مغرب پذیرای جمعی از زوار بود؛ به طوری که زوار پس از افطار و اقامه نماز به سوی ضریح امام حسین (ع) مشرف شدند و پس از زیارت و دعای دسته‌جمعی، دعای جوشن کبیر را قرائت کردند.

 

حرم حضرت عباس (ع) در آخرین شب قدر و قرائت دعای جوشن کبیر در کربلا

همچنین در بین‌الحرمین و کنار حرم‌ حضرت عباس (ع) نیز جمعی از زور دعای جوشن کبیر را قرائت کرده و در خلال الغوث‌های خود در کنار خلاص شدن از آتش جهنم و عذاب الهی، برای رهایی از کرونا نیز دست به دعا شدند.

 

همچنین برخی از مردم عراق که در شب بیست و سوم ماه رمضان به کربلا مشرف شده بودند، در کنار سایر مردم کربلا در دسته‌های عزاداری شرکت کردند و هروله کنان به سوی ضریح حرم عباسی و حسینی حرکت کرده و دعای فرج را در جوار حرم ارباب زمزمه کردند.

 


حضور هیأت فرج در کربلا همزمان با آخرین شب قدر

علاوه بر این، یکی از هیأت‌های کربلا که در شب بیست و سوم ماه رمضان به حرم ارباب مشرف می‌شوند، هیأت الفرج است که همه با پرچم‌های سبزرنگی مزین به نام حضرت مهدی (عج) و اللهم عجل لولیک الفرج به حرم ارباب تشرف می‌یابند.

 

مناجات‌خوانی زائران پاکستانی در بین‌الحرمین

همچنین برخی از زائران پاکستانی که همراه با کاروان‌هایی برای شب‌های قدر خود را به کربلا رسانده بودند، با حضور در بین‌الحرمین به مناجات‌خوانی پرداخته و برای غربت ائمه اطهار (ع) و شهدای دشت کربلا عزاداری کردند.

 

شب گذشته این هیأت حال و هوای جوار ضریح امام حسین (ع) را متحول کرد؛ به طوری که در کنار ضریح نوای «لبیک یا مهدی، لبیک یا حسین» طنین‌انداز شد و زائران نیز همراه با آنها خواستار ظهور مهدی فاطمه شدند.

 

نوای لبیک یا حسین در سحرگاه بیست و سوم ماه رمضان

در نجف اشرف نیز مراسم احیای شب قدر از ساعت ۲۳ به وقت عراق آغاز شد و در ایوان نجف زائران به قرائت دعای جوشن کبیر پرداخته و پس از آن قرآن‌ها را بر روی سر گرفته و هنگام بعلّی به سوی حرم امیرالمؤمنین (ع) طلب مغفرت کردند و اشک از دیدگانشان جاری شد.

علاوه بر این، در لحظه اذان صبح بیست و سوم ماه رمضان، هیأت‌های عزاداری با در دست داشتن پرچم‌های سبز و مشکی، به سوی حرم مولا حرکت کردند و پس از زیارت، دعای فرج را به صورت دسته جمعی قرائت کردند و در پایان نیز چندین بار سوره قدر در جوار ضریح حرم علوی طنین‌انداز شد.

 

 

در کاظمین نیز با توجه به اعمال برخی از محدودیت‌ها، زائران بسیاری به حرم امامین جوادین(ع) مشرف شده بودند و با رعایت نسبی فاصله اجتماعی به عزاداری و قرائت دعای جوشن کبیر پرداختند.

با آغاز مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان در حرم امامین جوادین (ع)، هر لحظه بر تعداد زائران افزوده می‌شد؛ تا جایی که دیگر حتی جایی برای نشستن هم نبود و همه صحن‌های حرم مملو از جمعیت شده بود. مردم کاظمین و شهرهای اطراف به ویژه بغداد با همراه داشتن قرآن‌هایی در ورودی‌های حرم و حتی بیرون از حرم نشسته بودند و آخرین شب از لیالی قدر را تا حوالی سحر احیا گرفتند.

 

سامرا نیز با توجه به اینکه یکی از شهرهایی است که بیشتر افراد  ساکن در آن را از برادران اهل سنت تشکیل می‌دهند، نسبت به سایر اعتاب مقدسه عراق خلوت‌تر بود. با این وجود، جمعی از عاشقان ائمه اطهار (ع) در سامرا حضور یافته و در جوار حرم امامین عسکریین (ع) و خانه امام زمان (عج) آخرین شب از لیالی قدر را احیا گرفتند.

 

در سوریه نیز مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در صحن حرم عمه سادات برگزار شد و نماینده ولی فقیه در سوریه به سخنرانی و احیای آخرین شب قدر پرداخت.

 

در آخرین شب از لیالی قدر، بسیاری از شیعیان در جوار حرم‌های مطهر ائمه معصوم (ع) این شب را احیا داشته و به زیارت و نیایش پرداختند. البته در ایران اسلامی نیز با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها، اماکن مقدس به ویژه حرم امام رضا (ع) مملو از جمعیت بود و زائران با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی به قرائت دعای جوشن کبیر و احیای این شب پرفضیلت پرداختند و در حوائج خود در کنار ظهور امام زمان (عج) برای رهایی جهان از کرونا دعا کردند.

 

به گزارش فارس، شب بیست و سوم ماه رمضان در روایات به عنوان شبی است که سرنوشت و مقدرات یک سال افراد تثبیت می‌شود. در این شب بسیاری از شیعیان با تشرف به اماکن مقدس و حرم‌های ائمه اطهار (ع)، آنها را واسطه مغفرت و آمرزش می‌کنند و به شب‌زنده‌داری و مناجات‌خوانی می‌پردازند. در این شب زیارت امام حسین (ع) بسیار سفارش شده است اما عاشقان حسینی در ایران اسلامی بیش از ۱۴ ماه است که از نعمت زیارت حسینی محروم هستند و شیوع کرونا مانع از حضور عاشقان در عتبات شده است. این امر در حالی است که در سال‌های قبل از کرونا هزاران ایرانی در این ایام به کربلا مشرف می‌شدند و در حرم ارباب این شب‌ها را احیا می‌گرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول