اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

پیش‌بینی مشارکت 70 درصدی مردم استان مرکزی در انتخابات

سخنگوی شورای وحدت استان مرکزی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود با گرم شدن تنور انتخابات و آغاز رقابت‌ها و تبلیغات انتخاباتی و به میدان آمدن صدا و سیما و مطبوعات و فضای مجازی مشارکت مردم استان مرکزی در انتخابات پیشرو به بیش از 70 درصد افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی مشارکت 70 درصدی مردم استان مرکزی در انتخابات

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در اسلام حاکم مطلق خدا است و بر اساس آیه شریفه «إِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»؛ تعیین سرنوشت انسان‌ها به آن‌ها سپرده شده و تحقق حکومت اسلامی نیز با رأی و بیعت مردم انجام می‌گیرد.

مردم با نظرات خویش در واقع در تقدیر سرنوشت خوب و جلوگیری از رقم خوردن عاقبت سوء به واسطه عمل ناصواب حاکمان، چه منشأ آن عمد و انحراف باشد و چه خطاء و اشتباه، سهیم می‌شوند، پس انتخاب حاکم و حکومت و مشارکت مردم در فرایند تصمیم‌گیری سیاسی از مهم‌ترین رفتارهای سیاسی است. 

بنابراین یکی از مهم‌ترین حقوق اساسی مردم در جامعه، حق تعیین سرنوشت است. امام خمینی(ره) حق تعیین سرنوشت را از حقوق اساسی مردم می‌دانستند که به موجب آن، هر ملتی باید سرنوشت خودش را خودش معین کند.

از دیدگاه امام(ره)، نه تنها همه مردم دارای حق رأی هستند، بلکه اساس حق مشارکت و تعیین سرنوشت نیز برای همه مردم وجود دارد و تمامی اقشار مردم اعم از مرد و زن باید در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

امام خمینی(ره) چنین حقی را از مسائل فطری بشر دانسته‌اند و می‌فرمایند: «این ملت و هر ملتی حق دارد خودش تعیین کند سرنوشت خودش را، این از حقوق بشر است که در اعلامیه حقوق بشر هم هست. هرکس، هر ملتی، خودش باید تعیین سرنوشت خودش را بکند، دیگران نباید بکنند. این ملت با هم الان همه ایستاده‌اند و می‌خواهند سرنوشت خودشان را تعیین کنند.»

نکته اساسی دیگر اینکه شرکت در انتخابات علاوه بر حق، به عنوان تکلیف افراد و جامعه است، شرکت در آن نه‌تنها واجب کفایی که در برخی از موارد واجب عینی است، اگر شرکت در انتخابات برای حفظ نظام باشد، بنا بر دیدگاه امام خمینی(ره)، حفظ نظام از اوجب واجبات است و چنان‌که از فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و برخی مراجع عظام تقلید استفاده می‌شود، شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و قانونی است، از جمله مصادیق شرکت در انتخابات، مشارکت در انتخاب ریاست جمهوری و نفر دوم جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که در این رابطه با ابوالفضل فخرالاسلام سخنگوی شورای وحدت استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: موضوع مهم در بحث انتخابات چیست؟

فخرالاسلام: در این میان همواره دو مقوله مهم در انتخابات مد نظر امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بوده است که باید مورد توجه قرار گیرد و درباره آن فرهنگ‌سازی شود.

نخست اینکه مردم با شناخت و بصیرت و تحقیق و آگاهی رأی دهند که در این صورت اصلح انتخاب و  برگزیده می‌شود و برای نظام اسلامی و مردم سودمند خواهد بود که برای تحقق این امر به کار فرهنگی فراوان نیاز داریم تا اینکه مردم در مقاطع مختلف اسیر تبلیغات فریبنده و فضاسازی کاذب نشوند.

نکته مهم دیگر اینکه کاندیداها براساس معیارها و شاخص‌های دقیق اسلامی و انقلابی سنجیده و انتخاب شوند، اگرچه در این زمینه هم خیلی کم کار شده، ولی آگاهی مردم به طور نسبی بالا رفته است و اگر مسئولان امر، احزاب، رسانه‌ها، علماء و خطباء در تبیین معیارها و شاخص‌ها در فرصت مناسب به وظیفه خود عمل کنند، امید می‌رود در انتخابات ریاست جمهوری شاهد عملی شدن آرمان‌های حضرت امام و منویات مقام معظم رهبری باشیم.

در جمهورى اسلامى، انتخاب، انتخاب اصلح است؛ نه رقابت انتخاباتى؛ همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهى است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهى است، انتخاب فرد اصلح و داراى تقوا و تدبیر براى مقام مهم ریاست جمهورى، وظیفه‌اى شرعى و عقلى و انقلابى است و کوتاهى در این امر یا در حضور در پاى صندوق‌هاى رأى، خسارت‌هاى جبران‌ناپذیرى به بار خواهد آورد.

البته رقابت‌های انتخاباتی از امور اجتناب‌ناپذیر همه پرسی‌ها در تمامی ملل جهان است؛ در اندیشه سیاسی جوامع غربی برد و باخت‌های سیاسی از دغدغه‌های تمامی رقیبان بوده و کاندیدای منتخب، خود را برنده مسابقه قدرت و رقبای دیگر را بازنده و شکست خورده آن میدان می‌داند.

بر مبنای اندیشه سیاسی اسلام، همه کاندیداها و فعالان سیاسی و طرفداران آنها، بدست آوردن نتیجه و چگونگی آن را ملاک عمل نمی‌دانند، بلکه کلیه فعالیت‌های خویش را یک تکلیف و وظیفه شرعی دانسته و نامزد منتخب را فردی برخوردار از مسئولیت سنگین شرعی و پاسخگوی همگان در محضر خدای متعال بشمار می آورند.

امید است ملت بزرگ ایران با توجه به معیارها و شاخص‌های ارائه شده از سوی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی)، رئیس جمهوری مؤمن، انقلابی، مدیر، مدبّر، مطیع ولایت و خدمتگزار مردم، شجاع، کارآمد، دارای روحیه جهادی و جوانانه، صادق و روراست با مردم، ساده‌زیست و حامی مستضعفان، دارای طهارت اقتصادی، استکبارستیز، دشمن‌شناس و... انتخاب کنند.

فارس: بر آورد وضعیت مشارکت مردم استان در انتخابات 1400 چگونه است؟

فخرالاسلام: به طور طبیعی وضعیت استان مرکزی در موضوع انتخابات، متأثر از وضعیت کلی کشور است، شرایط کرونایی، سختی معیشت، کلافه بودن، بی‌اعتمادی به مسئولین، عصبانیت از وضعیت پیش آمده و عمل نکردن به وعده‌های داده شده و فاکتورهای دیگر تأثیر بسیار منفی و مخربی بر اذهان مردم و افکار عمومی گذاشته است.

علاوه بر این موارد پالس‌های منفی دشمنان و شبکه‌های جنگ روانی معاندین و ایادی آنها در داخل تا حدودی در گروگانگیری اذهان مردم موفق بوده‌اند.

فاصله گرفتن از اندیشه انجام تکلیف شرعی در موضوع انتخابات، مسئله‌دار شدن هر ۴ رئیس جمهور ۳۲ سال گذشته، نوعی دوگانگی ذهنی در مردم ایجاد کرده است که آیا آنها مقصرند و یا شورای نگهبان که اینها را تأیید کرده است؟

این دوگانگی ذهنی با توجه به سوابق تاریخی در صدر اسلام، گاهی افراد را به بی‌تفاوتی و عدم مشارکت در تعیین رئیس جمهور در پای صندوق‌های رأی می‌کند.

این درحالی است که انگیزه‌های مردم ایران در طول ۴۲ سال گذشته برای مشارکت سیاسی عمدتا احساس تکلیف شرعی و پایبندی به انجام آن، اعتماد سیاسی به نظام و مسؤولین، علاقه‌مندی به سیاست و دخالت در تعیین سرنوشت و احساس اثر بخشی در امور کشور بوده است که با توجه به شرایط پیش آمده، باید تلاش کنیم این فاکتورهای مثبت را مجدداً در مردم ایجاد کنیم وگرنه همین روند کاهش مشارکت استمرار می‌یابد؛ یعنی اگر مردم بازهم به انجام تکلیف شرعی و اثربخشی خود در امور کشور مطمئن باشند، روند مشارکت افزایش خواهد یافت.

بررسی میدانی و نظرسنجی افکار عمومی در استان مرکزی نشان می‌دهد که هم اکنون کف مشارکت سیاسی مردم در انتخابات حداقل ۵۰ درصد است و با گرم شدن تنور انتخابات و آغاز رقابت‌ها و تبلیغات انتخاباتی و به میدان آمدن صدا و سیما و مطبوعات و فضای مجازی مشارکت در استان مرکزی به بیش از ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

فارس: نقش کاندیداهای میدان رقابت و اتفاقات سیاسی را در میزان مشارکت چه طور ارزیابی می‌کنید؟

فخرالاسلام: البته این امر به کاندیداهای میدان رقابت و اتفاقات سیاسی هم بستگی دارد، اگر آیت‌الله رئیسی از جناح انقلابی و بر فرض فقط یک نفر از جناح اصلاح‌طلب به میدان بیایند، افزایش مشارکت حتمی است؛ ولی در غیبت آقای رئیسی و تعدد کاندیداها و عدم تحقق رقابت دو طرفه به خودی خود مشارکت کاهش خواهد یافت که یکی از انگیزه‌های کاهش مشارکت مردم به نوع نگرش آنها در تعیین سطح و توانایی کاندیداهای دیگر است که در ذهن افراد با نگاه ناامیدانه، انتظار اصلاح ساختاری و تغییر در روند زندگی مردم را در آنها نمی‌بینند. 

در مورد اتفاقات نیز جرقه‌هایی زده شده، از جمله فایل صوتی خیانت‌بار ظریف، پایین آوردن مقطعی قیمت دلار، ورود استانداران به موضوع رد صلاحیت‌ها و طرح موضوعات مردم فریب دموکراسی و آزادی و بحث‌های دیگری که مجال آن نیست. 

فارس: تفاوت دوقطبی سازی یا رقابتی سازی انتخابات چیست؟

فخرالاسلام: دو قطبی‌سازی فقط ممکن است در افزایش مشارکت تأثیر داشته باشد ولی مضرات و تبعات منفی آن برای کشور و مردم بسیار مخرب خواهد بود.

حاکم شدن فضای احساسی، تصمیم‌گیری بر اساس سیاه و سفید، جلوه دادن بهشت و جهنم، آزادی و یا در سختی بودن، تعامل و یا تقابل، مذاکره و یا جنگ، رفاه و آسایش و یا در اقتصاد ریاضتی زیستن و ده‌ها مقوله دیگر هیچ نتیجه‌ای برای معیشت مردم نخواهد داشت.

اما در میدان رقابتی حرف‌ها، برنامه‌ها، سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، آموزشی و چگونگی سیاست خارجی و تعامل با دنیا و سایر وظایف رئیس جمهوری شکافته و برای مردم تبیین می‌شود، در این شرایط مردم بر اساس سابقه و صداقت فرد و برنامه‌های ارائه شده رأی خواهند.

فارس: اولویت‌های شورای وحدت استان چیست؟

فخرالاسلام: شورای وحدت استان مرکزی سه اولویت کار برای خود تعریف کرده و در مرحله اجراء به پیش می برد، عبارتند از تلاش برای برپایی مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ که در این راستا شورای وحدت استان، برای ایجاد سازمان رأی بزرگ در مرکز استان ستاد انتخاباتی ۳۱۳ یاران انقلاب اسلامی را با حضور شخصیت‌ها و فعالان عرصه‌های مختلف راه‌اندازی کرد که هر کدام از این شخصیت‌ها خودشان سرگروه تیم انقلابی ۲۰ نفره شدند و همین روند در ۱۱ شهرستان دیگر با نام ستاد انتخاباتی ۱۱۰ یاران انقلاب اسلامی تشکیل و هر فرد مثل مرکز استان مسوول تیم خودش خواهد بود.

مجموع این اعضاء که بالغ بر ۳۰ هزار نفر می‌باشند، پرچم دعوت به مشارکت حداکثری را بر دوش گرفته و خواهند گرفت و این سازمان همچنان گسترش می‌یابد.

اولویت دوم شورای وحدت، انتخاب کاندیدای اصلح و معرفی آن به مردم است، شورای وحدت از هشت کاندیدای انقلابی دعوت به عمل آورده که برنامه‌های خودشان را ارائه دهند.

در استان مرکزی نیز نیروهای انقلابی با تقسیم کار موقتی هر کدام مسوولیت شورای راهبردی یکی از این بزرگان را قبول کرده‌اند و با تشکیل گروه‌های مختلف باز هم سبد رأی فراوانی را مهیا کرده‌اند، مضافا اینکه هر کدام در میدان نیز تشکیلات خوبی راه انداخته‌اند.

در صورت به میدان آمدن آیت‌الله رئیسی، ایشان گزینه اصلح شورای وحدت است و همه کاندیداهای انقلابی قول داده‌اند به نفع ایشان کنار بکشند و همه امکانات ستادهای آنان در ستاد مرکزی ادغام خواهد شد.

به هر حال در نهایت حتی در غیبت آیت‌الله رئیسی، شورای وحدت فقط روی یک کاندیدا دست خواهد گذاشت.

اولویت سوم شورای وحدت ورود به موضوع شوراهای شهر و روستا است که تصمیم گرفته شد تا نهایی شدن ثبت نام ریاست جمهوری یعنی ۲۵ اردیبهشت صبر کنیم، با مشخص شدن کاندیداها، اگر تصمیم‌گیری شد که ورود کنیم ۲۰ روز فرصت داریم و این کار را انجام خواهیم داد، اگر چه هم اکنون نیز برخی استعلام‌ها و بررسی‌ها به‌صورت غیر مستقیم انجام می‌شود.

هرگونه انتشار لیست، یا انتساب افراد به شورای وحدت، همکاری روی پرده و پشت پرده با اشخاص و گروه‌ها را تکذیب و به رسمیت نمی‌شناسیم. 

فارس: شایعاتی در خصوص حمایت از لاریجانی توسط شورای وحدت وجود دارد، موضوع چیست؟

فخرالاسلام: شایعات مطرح شده در مورد حمایت از لاریجانی کذب محض است، شورای وحدت انقلابی به هیچ وجه و در هیچ شرایطی از لاریجانی حمایت نخواهد کرد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول