اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

معضل جدید در والیبال/ قراردادهای میلیاردی در کیف آقای سرمربی!

والیبال کشور در بخش باشگاهی این روزها با معضل جدیدی روبرو شده که باید منتظر واکنش فدراسیون ماند.

معضل جدید در والیبال/ قراردادهای میلیاردی در کیف آقای سرمربی!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تکلیف سرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه سرانجام مشخص شد و محمدرضا تندروان هدایت این تیم را برای فصل آینده برعهده گرفت. از زمان حضور وی در این تیم چهره‌هایی همچون علیرضا بهبودی، رحمان داودی، صابر کاظمی، عادل غلامی، علی‌اصغر مجرد، آرمان صالحی و ... به آن پیوستند، اما نکته مهم اینجاست که وی پیش از این خبر از تمدید قرارداد با سیرجان داده بود.

فولاد سیرجان فصل گذشته با هدایت محمدرضا تندروان توانست با شایستگی قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کند. پس از این اتفاق، ورق برای سرمربی جوان سیرجانی ها برگشت و توانست به کادر فنی تیم ملی هم اضافه شود. مدتی بعد و در شرایطی که تیم ها خود را برای فصل آینده آماده می کردند، خبر از تمدید قرارداد با باشگاه سیرجانی داد. در این مسیر هم با چند بازیکن تمدید و چند بازیکن جدید را هم به ترکیب اضافه کردند.

تندروان اتوبوسش را در سیرجان پر کرد و راهی ارومیه شد!

این اتفاقات که برای مسئولان فولاد سیرجان بسیار هم خوشایند بود، عمر طولانی نداشت و مدتی بعد تندروان در چرخشی ناگهانی، هدایت شهرداری ارومیه را برعهده گرفت تا کار برای مدافع عنوان قهرمانی بیش از پیش سخت شود. به هر حال، این مربی راهی ارومیه شد و بلافاصله تمام نفراتی که با سیرجان قرارداد امضا کرده بودند هم این تیم را ترک و به ارومیه رفتند. تندروان در واقع با این کار اتوبوسش را در سیرجان پر کرد و با تمام نفرات مدنظرش راهی ارومیه شد، اما سوال اینجاست که چگونه تمام نفراتی که از سوی باشگاه هم خبر تمدید یا امضای قراردادشان رسماً اعلام شده بود، توانستند خیلی راحت این تیم را ترک کنند؟ 

در این بین چند اتفاق دیگر هم رخ داد. از زمان حضور تندروان در ارومیه، بازیکنانی همچون مصطفی وند و سال افزون که این تیم را ترک کرده و به شهرداری ورامین رفته بودند هم قراردادهای جدید خود را نادیده گرفته و به ارومیه برگشتند. این موضوع گلایه و اعتراض ورامینی ها را هم به همراه داشت، اما تیم شهرداری ارومیه پا پس نکشید و واکنشی نسبت به این امر نداشت.

افشاگری محمدکاظم از ترفندهای عجیب و دور زدن قانون توسط برخی باشگاه‌ها

محمد محمدکاظم، سرمربی تیم والیبال شهرداری ورامین نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و اظهار داشت: متاسفانه قانون شفافی نداریم. اخیراً اعلام شد قراردادها باید به صورت 4 برگی در هیأت استانی ثبت شود و اگر این اتفاق رخ دهد، همه چیز قانونی و رسمی خواهد بود، اما بازهم شاهد برخی اتفاقات عجیب هستیم. برای اجرای صحیح، درست و کامل این قانون، باشگاه‌ها باید همکاری کنند؛ نه اینکه شاهد باشیم قراردادهای 2 ساله رو کنند و تاریخ قراردادها را جابجا کنند.

سرمربی مستعفی تیم شهرداری ورامین خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر افرادی به والیبال آمده‌اند که چیزی از این رشته نمی‌دانند و فقط می‌خواهند خودشان را بزرگ کنند. تیم‌هایی که در بازار نقل و انتقالات دست به کارهای عجیب می‌زنند، باید به موقع ورود می‌کردند، نه اینکه دیر آمده و می‌خواهند زود بروند. برخی تیم‌ها چون پول دارند، دست به هر کاری می‌زنند و زور کسی به آنها نمی‌رسد. 

قراردادهای میلیاردی در کیف آقای سرمربی!

از اتفاقاتی که در والیبال رخ می دهد، می توان این برداشت را کرد که قرارداد بازیکنان با باشگاه‌ها بسته نمی‌شود و طرف مقابل آنها، افراد مختلف از جمله سرمربیان هستند که بعد از امضای قرارداد که البته روی مبالغ آنها هم حرف و حدیث های زیادی وجود دارد، قراردادها را در کیف خود می‌گذارند و بازیکنان را به دنبال خود می‌کشند.

به عنوان مثال، قرارداد بازیکنی که فصل گذشته یکی از پدیده های لیگ بود، از حدود یک میلیارد و 300 به 2 میلیارد هم رسید. این افزایش در شرایطی رخ داد که قراردادش را با تیم خود تمدید کرده بود، اما ناگهان سر از تیم دیگری درآورد. سوال اینجاست که آیا برای این جابجایی رضایتنامه‌ای دریافت شد یا بازهم باید به قراردادهایی که در کیف آقای سرمربی است، رجوع کرد؟

بازیکن جوان دیگری که فصل گذشته حدود 300 میلیون تومان قرارداد داشت، برای فصل جدید قرارداد حدود 800 میلیون تومانی را امضا کرد و تیمش را تغییر داد. به گفته بهروز عطایی هیچکس از پولِ خوب گرفتنِ بازیکنان ناراحت نیست، اما افزایش‌ها باید منطقی باشد. چرا یک بازیکن باسابقه تیم خود را تغییر می دهد و با مبلغ 800 میلیون تومان به تیم جدیدی می‌رود، اما پس از امضای قرارداد، باشگاه قدیمی‌اش قرارداد او را به یک میلیارد و 200 میلیون تومان تغییر می‌دهد و آن بازیکن را از باشگاه جدیدش جدا می‌کند؟ 

رسیدن به قهرمانی و طلسم‌شکنی به هر قیمتی

با اتفاقاتی که برای تیم سیرجان، به عنوان قهرمان و نماینده کشورمان در جام باشگاه‌های آسیا افتاد، بدون شک دل هزاران علاقمند به والیبال در این شهر شکست و هیچکس هم پاسخگو نیست. هرچند سیرجانی‌ها خیلی زود جای خالی تندروان را با انتخاب سعید رضایی پر کردند، اما واقعیت این است که دست وی هم برای جذب بازیکن خوب بسته است.

اکثر بازیکنان سرشناس و باکیفیت با تیم های خود قرارداد امضا کرده‌اند و سیرجان برای حفظ آبروی والیبال ایران در آسیا کار بسیار دشواری دارد، اما گویا مسئولان شهرداری ارومیه که تاکنون نتوانسته اند قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کنند، می خواهند هر طور که شده طلسم شکنی کنند، حتی اگر به قیمت نابودی تیم‌های دیگر باشد. در بریز و بپاش‌های شهرداری ارومیه تاکنون فولاد سیرجان و شهرداری ورامین بیشتر ضرر را دیده‌اند.

این اتفاقات تنها به فولاد سیرجان، شهرداری ارومیه و شهرداری ورامین مربوط نمی‌شود. به عنوان مثال ادریس دانشفر که با سایپا قرارداد داخلی بسته بود، درنهایت با شهرداری گنبد تمدید کرد. این موضوع نشان می دهد بروز چنین رفتارهایی به یک اتفاق عادی در والیبال تبدیل شده است.

تقوی: ثبت قراردادها در هیأت‌های استانی جنبه قانونی دارد

میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال چندی پیش درخصوص جابجایی عجیب بازیکنان پس از امضای قرارداد با تیمی جدید، تصریح کرد: از امسال قرارداد بازیکنانی که در هیأت استان‌ها ثبت می‌شود کاملاً جنبه قانونی پیدا می‌کند و بازیکنان نمی‌توانند پس از ثبت قراردادشان، با تیم دیگری قرارداد ببندند. اگر چنین کاری انجام دهند، محروم خواهند شد.

اهالی والیبال امید دارند که فدراسیون با جدیت بیشتری نسبت به این موضوع اقدام کند. وضع قانون در خیلی از موارد به تنهایی کافی نیست، چراکه تجربه نشان داده باشگاه های راه های مختلفی برای دور زدن قانون دارند. شاید نظارت بر اجرای دقیق قانون مهمترین و جدی ترین کاری باشد که فدراسیون در حال حاضر می تواند انجام دهد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول