اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مرگ تدریجی اراضی گلستان /جولان سودجویان تغییر کاربری اراضی زیر چتر خلأهای قانونی

مشکلات اقتصادی کشاورزان و از سویی تقاضای بالا برای ساخت‌وساز موجب شده برخی سودجویان بدون در نظر گرفتن تبعات اقتصادی و اجتماعی تغییر کاربری اراضی، نسبت به خرید اراضی زراعی در قطعات کوچک اقدام و با قیمت‎های بسیار بالا برای ساخت ویلا و خانه‎‌های مسکونی به فروش برسانند.

مرگ تدریجی اراضی گلستان /جولان سودجویان تغییر کاربری اراضی زیر چتر خلأهای قانونی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اقتصاد اکثر مردم گلستان به خصوص در روستاها را کشاورزی تشکیل می‎دهد، زمین یک عنصر اساسی در فعالیت کشاورزی محسوب می‎شود و کشاورزی فعالیتی است که نقش مهم و غیر قابل انکاری در امنیت تأمین غذایی یک جامعه ایفا می‎کند، با این وجود مشکلاتی از جمله افزایش قیمت نهاده‎های کشاورزی، قیمت پایین خرید محصولات، عدم‌حمایت دولت از محصولات کشاورزی و نامناسب بودنتسهیلات بانکیموجب شده تا در سال‎های اخیر کشاورزی برای بسیاری از فعالان این بخش در گلستان صرفه اقتصادی نداشته باشد از این رو برخی کشاورزان که البته تعداد آنها نیز کم نمی‎باشد تمایل به خرد شدن اراضی خود در قطعات کوچک دارند، اراضی که در واقع باید شاهد سبز شدن محصولات مختلف در آن باشیم اکنون ویلا و خانه‎های مسکونی در آن سبز می‎شود.

 تغییر کاربری اراضی زراعی پدیده‎ای است که در سال‎های اخیر به شدت رشد داشته است، مشکلات اقتصادی کشاورزان و از سویی تقاضای بالا برای ساخت و ساز موجب شده برخی سودجویان بدون در نظر گرفتن تبعات اقتصادی و اجتماعی تغییر کاربری اراضی، نسبت به خرید اراضی زراعی در قطعات کوچک اقدام و با قیمت‎های بسیار بالا به فروش برسانند، در این میان نبود یک برنامه منسجم و قانون محکم در خصوص برخورد با متخلفان تغییر کاربری اراضی موجب شده تا بیش از گذشته شاهد جولان سودجویان در این رابطه باشیم.

*شناسایی ۳۶۲ مورد تغییر کاربری اراضی در سال ۱۳۹۹

در همین رابطه مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه ۶۲۰ هزار هکتار زمین زراعی در استان وجود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی به طور روزانه ۱۴اکیپدر سطح استان در حال گشت‎زنی هستند، اطلاع‌رسانی از طریق سامانه ۱۳۱ نیز در این رابطه  به کنترل و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کمک می‎کند.

حسن خسروی تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا از تغییر کاربری اراضی در بدو امر جلوگیری کنیم، براساس تبصره دو ماده ۱۰ در قانون جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز به جلوگیری از این نوع ساخت‌وسازها در ابتدای کار تأکید کرده است.

وی با اشاره به موارد شناسایی تغییر کاربری اراضی در سال ۱۳۹۹ گفت: در سال گذشته ۳۶۲ مورد به مساحت ۴۷ هکتار شناسایی تغییر کاربری اراضی در استان انجام شد که از این تعداد ۳۲۲ مورد  به مساحت ۲۲ هکتار در بدو امر از ساخت‌وساز جلوگیری و در ۵۴ مورد به مساحت ۷ هزار و ۲۰۰ متر اجرای احکام قضایی داشتیم و مابقی منجر به طرح دعاوی و قضایی شد.

*عدم مجوز ساخت بنای کارگری در اراضی زیر یک هکتار

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به برنامه‎های جدید سازمان در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری اراضی گفت: طبق مصوبه جدید برای اراضی کمتر از یک هکتار مجوز ساخت خانه کارگری داده نمی‎شود، قطعات زیر یک هکتار تنها می‎توانند از کانکس در یک طبقه و بدون خدمات آب، برق و گاز استفاده کنند در واقع برای قطعات زیر یک هکتار مجوز ساخت‌و‌ساز بنا داده نخواهد شد.

خسروی در ادامه به ساخت سازها روستای «زیارت» اشاره کرد و گفت: متأسفانه افکار عمومی این‌گونه تصور می‎کنند در روستای «زیارت» زمین‌خواری انجام می‎شود در حالی‎که در این روستا برخی اراضی بالای ۵۰ درصد شیب دارد که در عمل امکان کشت و زراعتی وجود نخواهد داشت از سویی در «زیارت» ۸۲۵ هکتار از اراضی را منابع طبیعی جزو مستثنیات اعلام کرده است.

وی افزود: وقتی در زمینی۴۰ سال سابقه زراعت وجود نداشته باشد قطعأ نمی‎توان در آن زمین زراعت انجام داد و اگر در این رابطه شکایت انجام شود به تبرئه ختم خواهد شد که البته درست هم می‎باشد.

* جولان سودجویان تعییر کاربری اراضی از مشخص نبودن محدوده‎های شهری

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، اجرای درست قانون جلوگیری از تعییر کاربری اراضی را در گرو همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: متأسفانه در طرح‎های جامع شهری و در شهرداری‎ها محدوده‎های شهری به طور دقیق مشخص نمی‎شود از این رو اراضی مرغوب کشاورزی در نزدیکی شهرها به قیمت بالا و برای ساخت‌وساز به فروش می‎رسد بارها به شهرداری گرگان اعلام شده که محدوده شهری را با نصب یک تابلو مشخص کند اما در عمل اتفاقی نیفتاده است، حال اگر قانون جلوگیری از تغییر کاربری اراضی اجرا شود تمام خانه‎های حاشیه شهر که روزی زمین کشاورزی بوده‎اند باید تخریب شود و آن زمان شهرداری پاسخگو نخواهد بود.

به گفته خسروی، رشد شهرها براساس ضابطه و قانون انجام نشده است و بی‎برنامگی در برخی دستگاه‌های متولی اجرای طرح موجب شده تا شاهد یک عزم جدی در خصوص مقابله با تغییر کاربری اراضی نباشیم.

وی بیان کرد: در قانون، تغییر کاربری اراضی جزو جرم‎های کم اهمیت محسوب می‎شود در حال حاضر جزو جرم‎های درجه هفت است در واقع اگر ساخت‌وساز در زمین زراعی بیش از سه سال بگذرد مشمول قانون مرور زمان خواهد  شد و فرد تبرئه می‎شود.

*صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی یک مطالبه ملی است

براساس گفته کارشناسان یکی از چالش‎های پیش روی بشر در قرن ۲۱ تغییر کاربری اراضی است و وخامت این موضوع  در کشورهای در حال توسعه بیشتر مشهود است.

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به اهمیت حفظ اراضی زراعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: حدود یک میلیارد گرسنه در جهان وجود دارد که اغلب در کشورهای در حال توسعه زندگی می‎کنند از این رو مبحث امنیت غذایی باید مورد توجه دولتمردان و سیاستگذاران قرار بگیرد.

مهدی یگانه با بیان اینکه صیانت از اراضی و منابع طبیعی یک‌مطالبه ملی محسوب می‎شود، تصریح کرد: وقتی امنیت غذایی یک جامعه با مشکل مواجه شود امنیت انسانی نیز در خطر قرار خواهد گرفت، اراضی، منابع طبیعی و جنگل‎ها یک ثروت ملی هستند و با تخریب این‌ثروت‎ها حیات آدمی نیز به مخاطره خواهد افتاد.

* سودجویان از مشکلات اقتصادی کشاورزان برای خرید اراضی زراعی سوءاستفاده می‎کنند

وی بیان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی کشاورزان عده‎ای سودجو نسبت به خرید اراضی اقدام و در آن ویلاسازی می‎کنند و سودهای هنگفتی نیز به دست می‎آورند غافل از اینکه سلامت، اقتصاد  و تبعات اجتماعی این تغییر کاربری در سال‎های بعد مشهود خواهد شد.

کارشناس کشاورزی ادامه داد: تخریب اراضی و جنگل‎ها تهدیدی برای سلامت آدمی نیز محسوب می‎شود چرا که در تخریب اراضی و جنگل در یک هکتار به طور متوسط تولید اکسیژن برای ۱۰ نفر کاهش خواهد یافت.

یگانه خاطرنشان کرد: حفاظت از تمامیت اراضی یکی از گام‎های اصلی و اساسی برای پیش رفتن به سمت توسعه پایدار است خروج اراضی از مسیر تولید خسارات جبران‌ناپذیری را در جامعه وارد می‎کند.

براساس این گزارش، اقتصاد گلستان حول فعالیت کشاورزی می‎چرخد، اقتصادی نبودن کشاورزی موجب شده تا هر روز شاهد خارج شدن اراضی زراعی از چرخه تولید باشیم استمرار این امر بدون تردید اثرات منفی بر اقتصاد و اشتغال بیش از نیمی از جمعیت استان بر جای خواهد گذاشت در این شرایط لازم است دولت با اختصاص یارانه به نهاده‎های کشاورزی و خرید به موقع و با قیمت مناسب محصولات، کشاورزی را به یک فعالیت اقتصادی برای کشاورزان تبدیل کند تا آنها مجبور به کوچک کردن قطعات و فروش اراضی برای گذران زندگی خود نباشند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول