اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خشکی، در کمین دومین تالاب زیبای آذربایجان

خالق هستی بخش زیباترین نقاشی های خود را در استان آذربایجان شرقی به تصویر در آورده است پر از دیدنی و زیبایی. تالاب قوریگل یکی از این مناظر رنگ آمیزی شده به دست طبیعت بوده که همانند رویا می ماند، اما جایی است واقعی. پس، در ادامه با ما همراه باشید برای معرفی تالاب قوری گل.

خشکی، در کمین دومین تالاب زیبای آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تالاب قوری گل، که برخی به خاطر شفاف و زلال بودن آبش، آن را به نام "دوری گل" ( استخر زلال) هم می شناسند، دومین تالاب زیبای آذربایجان شرقی بعد از دریاچه ارومیه است که در سر راه بستان آباد به تبریز قرار دارد. اما در طی سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی، مورد تهدید خشکی قرار دارد.

 تالاب قوریگل با ۲۰۰ هکتار وسعت، در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی تبریز و ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد قرار گرفته است. تالاب قوریگل در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول ۴ کیلومتر و مساحت ۱۶ کیلومتر است. ژرفای دریاچه در عمیق‌ترین نقطه‌ی آن به ۱۳ متر می‌رسد. 

در زبان ترکی قوری‌گل به تالاب خشک گفته  می‌شود. این تالاب در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود. اطراف دریاچه‌ی قوریگل را مرتع، چمنزارها، مزارع و کشتزارهای متعددی در بر گرفته است. این تالاب در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه، جزء مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود. 


 

حیات وحش تالاب زیبای قوری گل

این مکان در روزگاری نه چندان دور محل عبور و زیستگاه میش و قوچ بوده است که این گونه های کمیاب با توسعه شهری از بین رفته اند، اما تصویب قانون ممنوعیت شکار در این منطقه بکر و زیبا باعث شد تا گونه های حیوانی، این مکان ناب را محل اسکان و زندگی خود قرار دهند. یکی از معروف ترین پستاندارن این منطقه جربیل ایرانی است. علاوه بر جربیل می توان موش مغان، گرگ، روباه، موش کشتزار و سمور سنگی را نیز در محوطه قوری گل مشاهده کرد. این تالاب محل زندگی پرندگان بسیاری نیز بوده که 92 گونه آنان تاکنون در اطراف قوری گل شناسایی شده اند. اردک سر سفید، اردک لبوطی و اردک مرمری از جمله گونه های در حال انقراض هستند که در این منطقه زندگی می کنند. گرزه مار، مار پلنگی، مار چلیر و کور مار در کنار قورباغه، مارمولک و ماهی ها از دیگر موجودات حیات وحش تالاب قوری گل هستند. 280 گونه گیاهی نیز از دیگر جاذبه های دیدنی قوری گل بشمار می آیند. 89 درصد این گیاهان در حوزه تالاب بوده و باقی گیاهان آبزی و نیمه آبزی هستند. شاید جذاب ترین بخش قوری گل، گیاهان غوطه ور در آب های این تالاب باشند. راهنگ آبی، قوشاب شانه ای، آلاله آبی در کنار انواع جلبک این تالاب را به یکی از زیباترین مناظر طبیعی بدل کرده اند.

بنا به اعلام رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز، تالاب قوریگل با کاهش ۱۴ درصدی آب مواجه شده و به میزان یک میلیون و ۶۹۰ هزار مترمکعب آب رسیده است. این تالاب با دارا بودن اکوسیستم جالب و محل مهاجرت پرندگان سیبری، در هر حالت میزان آب کمی دارد و در صورت تشدید خشکسالی، حیات اکوسیستمی به خطر خواهد افتاد.

 

عکس ها از محمدامین خوش‌نیت

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول