اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفارت ایران در کرواسی: شورای امنیت با جنایت‌های رژیم صهیونیستی مقابله کند

سفارت ایران در کرواسی در بیانیه‌ای درباره روز قدس بر ضرورت اقدام بین‌المللی و لازم الاجرا بر علیه رژیم صهیونیستی توسط سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و به طور خاص شورای امنیت برای مقابله با تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

سفارت ایران در کرواسی: شورای امنیت با جنایت‌های رژیم صهیونیستی مقابله کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کرواسی به مناسبت روز جهانی قدس بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: قدس، نخستین قبله مسلمانان جهان است که از سال ۱۹۴۸میلادی در چنگال صهیونیسم اسیر شده است. اشغال قدس و فلسطین، ابتدا با مقاومت و اعتراض مردم فلسطین و مسلمانان و سپس انسان‌های آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد. بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، حضرت امام خمینی (ره) برای جلب توجه جامعه جهانی در رابطه با سرنوشت قدس و نجات مردم فلسطین از چنگال رژیم جنایتکار صهیونیستی، آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند تا زمینه همبستگی مسلمانان و تمامی آزادگان جهان در حمایت از حقوق قانونی و انسانی ملت فلسطین فراهم آید. ایشان روز قدس را نه تنها روز فلسطین، بلکه روز اسلام معرفی کردند.

این بیانیه می‌افزاید: رژیم صهیونیستی از آغاز شکل گیری در سال ۱۹۴۸ میلادی اقدام به کشتار مسلمانان فلسطینی و نیز سایر ملت‌های مسلمان و عرب کرده است. کشتار حدود ۱۰۰ هزار فلسطینی و عرب از سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون سندی بر جنایات این رژیم به شمار می‌رود. در همین رابطه در سال گذشته ( ۲۰۲۰)، نیروهای نظامی این رژیم بیش از ۷۰ غیرنظامی را به شهادت رسانیده و ۶۷۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. طی ۲۰ سال گذشته (یعنی از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون) بیش از ۲۱۰۰ کودک فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی شهادت رسیده‌اند. در سال ۲۰۲۰، تعداد شهدای زن و کودک فلسطینی ۲۰ نفر بوده است که در این میان می‌توان به شهادت «علی ایمن ابوعلیا» کودک ۱۳ ساله فلسطینی اشاره کرد.

در بیانیه سفارت ایران در کرواسی آمده است: اکنون فلسطینی‌ها بیشترین آمار آوارگان جهان را به خود اختصاص داده‌اند که تعداد آنها تا پایان سال ۲۰۲۰ به حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. تعداد زیادی از آنها در شرایط نامساعد مسکونی، بهداشتی، آموزشی و معیشتی در اردوگاه‌های سوریه، لبنان و اردن به سر می‌برند. آنها طی سال‌های قبل و بعد از سال ۱۹۴۸ (تشکیل رژیم صهیونیستی) از وطن اصلی خود آواره شده‌اند. لذا بازگشت ایشان به وطن مادری، امری ضروری و انسانی و مطابق حقوق بشر است.

این بیانیه می‌افزاید: محاصره غزه برای چهاردهمین سال متوالی ( از سال ۲۰۰۷) سبب شده تا بیش از ۲ میلیون فلسطینی ساکن در نوار غزه از آزادی جا به جایی و دسترسی به مایحتاج زندگی، محروم شوند و اقتصاد این منطقه، در معرض نابودی و فروپاشی قرار گیرد. ممانعت و ایجاد محدودیت بر ورود واکسن کرونا به نوار غزه (با وجود تراکم جمعیتی بالا) و نیز نابودی اراضی کشاورزی در نوار غزه به دلیل رهاسازی آب سیل بندها، از جدیدترین جنایات رژیم اسرائیل در قبال ساکنین مظلوم این منطقه به شمار می‌رود.

* رژیم صهیونیستی به دنبال تخلیه قدس اشغالی از ساکنان بومی و یهودی سازی کامل آن 

در بیانیه مذکور آمده است: اقدام مستمر این رژیم در تداوم شهرک سازی‌ها و الحاق بخش‌هایی دیگر از کرانه باختری، تخریب منازل فلسطینی‌ها، اخراج و آواره کردن فلسطینی‌ها به ویژه در بیت المقدس و تثبیت حضور در مناطق فلسطینی، مخالف قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت مبنی بر توقف شهرک سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌باشد. بر این اساس در سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، صهیونیست‌ها بیش از ۷۰۰ واحد مسکونی فلسطینی را تخریب کردند که به آوارگی حدود ۶۹۰ فلسطینی دیگر منجر شد. تغییر بافت شرقی بیت المقدس و الحاق تدریجی این منطقه به فلسطین اشغالی و افزایش حضور و نظارت نظامی در آن، منع رفت و آمد شهروندان فلسطینی ساکن قدس و ابطال کارت شناسایی ایشان و نیز لغو مجوز اقامت دائم ساکنین فلسطینی این شهر در تعارض با قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی به ­ویژه ماده ۴۳ کنوانسیون لاهه و کنوانسیون چهارم ژنو می‌باشد.

در این بیانیه آمده است: رژیم صهیونیستی در حقیقت به دنبال تخلیه قدس اشغالی از ساکنان بومی و یهودی سازی کامل آن می‌باشد. اقدام بین‌المللی و لازم الاجرا بر علیه رژیم صهیونیستی توسط سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و به طور خاص شورای امنیت ملل متحد برای مقابله با تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضروری است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ مجموعا ۲۳ بار اقدام به محکومیت کشورهای مختلف دنیا کرده که از این تعداد، ۱۷ مورد آن مربوط به رژیم صهیونیستی بوده است. این محکومیت‌ها در پی جنایات و تخلفات رژیم صهیونیستی بر علیه فلسطینی‌ها و کشورهای سوریه و لبنان، شهرک سازی، اشغال اراضی، نادیده گرفتن حق تعیین سرنوشت، مسئله آوارگان فلسطینی، تغییر مرزها، مسائل اقتصادی و مالی و غیره بوده است. ولی این رژیم کمترین اعتنایی به آنها نکرده است. برقراری روابط رسمی و عادی سازی روابط توسط برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی که نشان دهنده کاهش حساسیت این دولت ها نسبت به اقدامات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه کشورهای اسلامی و عربی و به ویژه فلسطین است، موجب شده تا جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، سوریه و لبنان در سال ۲۰۲۰ روند افزایشی داشته باشد.

در بیانیه مذکور عنوان شده است: واضح است که توافقات عادی سازی برخی از کشورهای عربی با اسرائیل (موسوم به توافق ابراهیم) بدون توجه به شرایط و مشکلات فلسطینی‌ها انجام شده و به همین دلیل  اکثریت فلسطینی‌ها، مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند. توافقات موسوم به ابراهیم نه تنها مشکلات مردم فلسطین را حل نخواهد کرد، بلکه با هدف تفرقه در جهان عربی و اسلامی صورت گرفته است.

* رژیم صهیونیستی تهدید آشکار کشورهای منطقه

این بیانیه می‌افزاید: اقدام رژیم صهیونیستی در برهم زدن نظم و امنیت منطقه، اشغالگری و توسعه طلبی فزاینده، نقض حاکمیت دولت های منطقه به ویژه سوریه و لبنان و  نیز تهدید آشکار کشورهای منطقه است. اقدامات ضد حقوق بشری تل آویو و جنایات صهیونیست‌ها در منع دسترسی فلسطینی‌ها به واکسن کرونا در شرایط همه گیری این ویروس در جهان باید توسط مجامع جهانی و مسلمانان محکوم شود.

سفارت ایران در این بیانیه آورده است: طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران (ثبت شده در دبیرخانه سازمان ملل) مبتنی بر برگزاری همه پرسی ملی در میان فلسطینی‌ها که براساس اصول دموکراتیک و حقوق بین‌الملل مورد پذیرش کلیه دولت‌ها و ملت‌ها قرار گرفته است، راه حلی مناسب برای حل بحران فلسطین است. رژیم صهیونیستی که خود را تنها دموکراسی در خاورمیانه می‌خواند، نه تنها تا کنون به این راه حل واکنش نشان نداده است، بلکه قانونی را در پارلمان خود تحت عنوان قانون دولت - ملت یهود به تصویب رسانده است. این طرح نشان‌دهنده آن است که اسرائیل یک رژیم نژادپرست، غیر دموکراتیک و خود برتربین است که حتی به حقوق اولیه و طبیعی ساکنان فلسطین اشغالی احترام نمی‌گذارد و آنها را به شهروندان درجه ۱ و ۲ تقسیم می‌کند. این طرح حتی در داخل اسرائیل نیز با مخالفت‌های گسترده‌ای همراه بود و در خارج نیز بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با آن مخالفت کردند و فقط آمریکا از آن استقبال کرده است.

در پایان این بیانیه عنوان شده است: با توجه به اتفاقات اخیر در خاورمیانه و توطئه‌های تازه برای تثبیت موقعیت اسرائیل و به فراموشی سپردن حقوق مردم فلسطین، ضروری است تا مسلمانان و آزادگان جهان امسال نیز مانند سال‌های گذشته از فرصت روز قدس برای ابراز نارضایتی شان از سیاست‌های حامیان رژیم اسرائیل و حمایت مجدد از حقوق انسانی مردم فلسطین بهترین استفاده را ببرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول