اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

برگزاری انتخابات الکترونیکی مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت، غیرقانونی و خارج از اساس‌نامه است

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناورى مجلس گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی طی نامه‌ای به استان‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت وارد عمل شده است، این در حال است که در اساس‌نامه این شرکت تأکید شده است که انتخابات باید حضوری باشد و تبلیغات آن نیز در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شود که هیچ‌کدام از این موضوعات انجام‌نشده است.

برگزاری انتخابات الکترونیکی مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت، غیرقانونی و خارج از اساس‌نامه است

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: موضوعی در مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت در حال انجام است که هم خلاف قانون بوده و هم  ازنظر شکل و محتوا بر طبق اساس‌نامه این مجمع نیست.

وی در تشریح این موضوع افزود: از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی به دفتر مقام معظم رهبری نامه‌ای ارسال‌شده است تا به بحث سهام عدالت رسیدگی شود و دفتر ایشان نیز در پاسخ، سرعت در کار به همراه اجرای اساس‌نامه را تأکید کرده‌اند و این وزارت خانه نیز در این راستا نامه‌ای به استان‌ها ارسال کرده و برای برگزاری انتخابات الکترونیکی وارد عمل شده است، این در حال است که در اساس‌نامه این شرکت تأکید شده است که انتخابات باید حضوری باشد و تبلیغات آن نیز در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شود که هیچ‌کدام از این موضوعات انجام‌نشده است.

نایب‌رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناورى مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه برخی قصد دارند انتخابات مجمع را الکترونیکی برگزار کنند، گفت: در اساس‌نامه آمده است که انتخابات مجامع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید حضوری باشد و حتی اگر از این مسئله نیز عبور کنیم بسیاری از سهام داران امکان شرکت در انتخابات الکترونیکی را نداشته و همین نکته موجب می‌شود تا فقط عده‌ای خاص که دسترسی به انتخابات الکترونیکی رادارند، انتخابات را نسبت به سهام‌داران واقعی تحت‌الشعاع قرار دهند.

نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مسئله سهام عدالت باید مشارکت واقعی مردم در مالکیت و مدیریت این شرکت‌ها اتفاق بیفتد تصریح کرد: با روند فعلی این مشارکت رخ نخواهد داد و لازمه‌اش این است که ابتدا اساس‌نامه ابلاغ‌شده و بعد انتخاب مدیران صورت بگیرد.

وحیدی در ادامه رعایت نکردن شرایط قانونی در مدیریت منابع مالی مردم را نگران‌کننده دانست و افزود: هرکسی نیز اگر به وضع موجود اعتراض کند می‌گویند ما بر اساس انتخاب هیأت مدیره فعالیت می‌کنیم و با این توصیف وقتی واگذاری به‌ناحق اتفاق افتاد و این میزان سرمایه  تحت مدیریت یک یا چند شخص بوده و همچنین ارزش‌گذاری درستی نیز توسط وزارت اقتصاد شکل نگرفت موضوع دچار مشکل خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت افت بورس تأکید کرد: اگر این افراد سهام‌دار با همین شرایط شرکتشان قطعی شده و سهام را وارد بورس کند نتیجه به نفع سهامداران واقعی نخواهد بود و بسیاری از افراد از همین مسئله آسیب‌دیده و ازآنجایی‌که ارزش‌گذاری هر استانی به خاطر متفاوت بودن شرکت آن متفاوت است رشد استان‌ها در بورس نیز باهم متفاوت خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناورى مجلس عنوان کرد: به نظر می‌آید قبل انجام یک کار عجله‌ای و انتخاب هیات رئیسه باید این انتخابات تا بعد از تغییر اساس‌نامه متوقف شود.

وی اضافه کرد: اگر واقعاً هدف خصوصی‌سازی سهام عدالت است، نباید این‌گونه باشد که روح خصوصی دیده شود اما شبه‌دولتی اداره شود.

نماینده بجنورد در مجلس افزود: سازمان بازرسی خراسان شمالی نیز مکاتبه‌ای وزارت اقتصاد و دارایی داشته و خواستار عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی سهام عدالت شده است، اما نباید در این امر به توصیه بسنده شود، بلکه باید اقدام کرده و مانع از برگزاری انتخابات سهام عدالت شوند.

وحیدی در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است سازمان بازرسی گزارشی دهد و دادستانی نیز مانع از این انتخابات مجمع الکترونیکی شود و این‌که عده‌ای یک جریان خاصی را مدیریت کنند و بعدها بخواهند اختیارات مردم را از آن خود کنند و پول مردم را سرمایه‌گذاری کنند، جای نگرانی دارد و باید پیشگیری شود.

وی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که هیات مدیره سابق شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت نیز از این موضوع کنار گذاشته‌شده، این در حالی است که حداقل در شکل‌گیری هیات رئیسه جدید آن‌ها باید تصمیم‌گیرنده باشند.

وحیدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت اقتصاد و دارایی با یک بخشنامه وزارتی می‌خواهد تمام سرمایه مردم را در این حوزه مدیریت کند.

وی ادامه داد: اگر این مسئله پیش‌گیری نشود، مجدداً همان موضوع خصوصی‌سازی که تحت مدیریت دولت است رخ می‌دهد که در بورس هم همین مسئله مشکل‌ساز شد زیرا خرده سهام‌داران ضرر کرده و بقیه خود را مدیریت کردند و نباید داد که سهام عدالت نیز شبیه بورس شود.

وحیدی گفت: اگر این موارد نیز در نظر گرفته نشود این سؤال مطرح است که افرادی که نامزد اعضای هیئت‌مدیره شده‌اند توسط کدام ارگان و سازمان تائید صلاحیت شده‌اند!

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: برخی افراد هستند که سهام عدالت را به‌صورت خود مدیریتی در سامانه انجام می‌دهند و حالا اگر قابلیت این سهامداران استانی بالا برود و بتوانند این را به سمتی ببرند که هرکسی در بورس بتواند سهام خودش را در قالب شرکت‌هایی که قابل‌عرضه است جابه‌جا کند فرآیند آزادسازی انجام می‌شود به‌شرط اینکه این روال قانونی طی شود.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول