اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

قهرمانانی که دیده نمی‌شوند/ مدال آوران بوشهری چه شغلی دارند؟

برخی ورزشکاران معتقد هستند آن حمایت‌های که می‌بایست شود انجام نمی‌گیرد چون رشته ورزشی آن‌ها کمتر دیده می‌شود و تحت شعاع رشته‌های پرهواداری مثل فوتبال قرار گرفته و حمایت‌های مالی لازم در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

قهرمانانی که دیده نمی‌شوند/ مدال آوران بوشهری چه شغلی دارند؟

خبرگزاری فارس -بوشهر، محمدرضا زائری: امروزه در ورزش‌هایی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و در واقع علاقمندان کمتری دارند و در کانون دید قرار ندارند و اینکه در پخش زنده و رسانه‌ای این گونه ورزش‌ها اجحاف می‌شود و همیشه تحت تأثیر ورزش‌های پرطرفداری مثل فوتبال، کشتی، والیبال و غیره قرار دارند.

این بی‌توجهی قطعاً تبعاتی هم در بر خواهد داشت و جوانان علاقمندی که می‌خواهند جذب این رشته شوند وقتی این گونه موارد را از سوی مسؤولان امر می‌بینند دلسرد شده و روی به ورزشهای پرهوادار می‌آورند و باعث کم رونق شدن این رشته‌های ورزشی می‌شوند و این عاملی شده تا برخی ورزشکاران نسبت به کم توجهی یا بی‌توجهی به رشته مختص خود گلایه داشته باشند.

رشته‌های مثل شطرنج، دو و میدانی یا ورزش‌های رزمی امروزه ورزشکارانی در آن فعال هستند که افتخارات بین المللی زیادی برای کشورمان کسب کرده‌اند ولی چون رسانه‌ها کمتر به اهمیت آن می‌پردازند همیشه مظلوم واقع شدند که در ادامه این گزارش نظرات برخی ورزشکاران و مسؤولان این رشته‌های ورزشی را در ادامه می‌خوانیم.


بی‌توجهی مسؤولان به شطرنج باعث دلسردی ورزشکاران شده است
داوود وحدتیان شطرنج باز بوشهری که افتخارات زیادی در رقابت‌های داخلی و بین المللی برای استان کسب کرده در این خصوص گلایه‌های زیادی داشت و به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه ورزش‌هایی مثل فوتبال امروزه در استان ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته و جالب اینکه افتخاراتی در این رشته کسب نشده و با هزینه‌های سرسام آوری که در این رشته می‌شود ولی موفق نیستند و در سال‌های اخیر هم شاهد سقوط تیم‌های فوتبال در استان بوشهر بوده‌ایم.

وی در ادامه اضافه کرد: تمام هزینه‌ای ورزشی اعم از سفرها برای اعزام به رقابت‌ها از جیب شخصی خودم پرداخت می‌شود و هیچ گونه کمک مالی در این خصوص به ما نمی‌شود و هیات شطرنج بودجه‌ای ندارد که در اختیار ما بگذارد و در واقع بودجه‌ای به این هیات تخصیص داده نمی‌شود.

وحدتیان که دل پری از مدیر کل ورزش و جوانان داشت در این خصوص اظهار داشت: من تا کنون آقای بهروزیان فر را هم ندیدم چه برسد که وی از نزدیک تمرینات و مسابقات ما را پیگیر شود و هیچ گونه حمایتی از طرف اداره ورزش از ما نمی‌شود و شاید ما را هم نمی‌شناسند.

وی تصریح کرد: این بی‌توجهی‌ها فقط در استان ما وجود دارد و در شهرهای دیگه مسؤولان پشت ورزشکاران خود هستند و مورد حمایت قرار می‌گیرند ولی متأسفانه در استان ما غریب پرستی حرف اول را می‌زند و این امر عاملی می‌شود تا جوانان و علاقمندان این رشته ورزشی کمتر به این حرفه روی آورده و سراغ ورزش‌های پرهوادار مثل فوتبال بروند.


نیاز به حمایت بیشتری هستیم چون هزینه‌های ما سرسام‌آور است
حسن میهن دوست ورزشکار ۲۶ساله بوشهری که در رشته دو و میدانی پرش طول فعال است عناوین مهمی همچون قهرمانی در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان، بزرگسالان کشور، مقام پنجمی جوانان آسیا در تایوان، قهرمان مسابقات بین المللی هزار و ۴۰۰، و کارگران جهان در سال دو هزار و ۱۹ اسپانیا و همچنین رکوردهای مهمی از جمله ۶ و ۸۶ سانتی متر در قزوین، دومین رکورد تاریخ پرش طول جوانان ایران به طول هفت و ۴۷ سانتی متر در کرمانشاه و همچنین رکوردهای شخصی و رده‌های سنی جوانان و نوجوانان را به نام خود ثبت کرده است.

میهن دوست در گفتگو با خبرنگار فارس و با گلایه از هزینه‌های بالای این رشته ورزشی گفت: تنها اداره ورزش در بحث مالی کمک حال ما است و آن هم بخش ناچیزی را متقبل می‌شود و اگر ما برای انجام یه دوره رقابت‌ها ۴۰ میلیون هزینه کنیم مثلاً هفت میلیون آن پرداخت می‌شود که البته هزینه بالای این رشته ورزشی را نباید نادیده گرفت.

این ورزشکار با ابراز رضایت از امکانات تمرینی هم بیان کرد: خوشبختانه در بحث پیست برای تمرین مشکلی نداریم و در بحث سخت افزاری و تجهیزات برای تمرین ما از جیب شخصی هزینه می‌کنیم ولی مسوولان اداره ورزش قول داده‌اند که هزینه‌های آن پرداخت شود و امیدواریم این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه حمایتی از سوی هیات دو و میدانی نمی‌شویم تصریح کرد: این هیات می‌بایست تمام تلاش خود را برای جذب اسپانسر انجام دهد تا امروزه جوانانی که می‌خواهند جذب این رشته ورزشی شوند با دیدن هزینه‌های بالای رشته دو و میدانی و کم توجهی مسؤولان امر دلسرد نشوند.

حسن میهن‌دوست با تأکید بر اینکه رسانه‌ها می‌بایست توجه بیشتری به این رشته ورزشی در استان داشته باشند بیان کرد: هر چه رسانه‌های تصویری و نوشتاری بیشتر به ورزشکاران اهمیت بدهند قطعاً دلگرمی ما برای فعالیت بیشتر خواهد شد که خوشبختانه در سال‌های اخیر این توجه‌ها خصوصاً در پخش تلویزیونی رقابت‌ها در کشور بیشتر شده و امیدواریم تداوم هم داشته باشد.

از حمایت‌های مسؤولان راضی هستم ولی می‌بایست تداوم داشته باشد
فاطمه کرم زاده تنها ورزشکار المپیکی استان بوشهر در رشته تیراندازی تفنگ بادی که سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را نیز کسب کرده از پرافتخارترین ورزشکاران کشورمان محسوب می‌شود که عناوین زیاد قهرمانی در آسیا را تجربه کرده در خصوص حمایت‌های مسؤولین استان از ورزشکاران به خبرنگار فارس گفت: تا قبل از کسب سهمیه المپیک حمایت‌های خیلی خوبی از سوی اداره کل ورزش و جوانان و همچنین ارگانها شد ولی پس از کسب سهمیه المپیک کمی حمایت‌ها کمتر شد ولی در مجموع راضی کننده است.

وی تصریح کرد: هزینه‌های رقابت‌های بین المللی را فدراسیون پرداخت می‌کند ولی در رقابت‌های داخلی هزینه‌ها از سوی اداره ورزش و برخی ارگانها پرداخت می‌شود و مشکل آنچنانی نداشته‌ام ولی امیدواریم حمایت‌ها خصوصاً در بخش مالی از سایر ورزشکاران بیشتر شود تا برای ورزش استان افتخار آفرینی کرد.

کرم زاده با بیان اینکه ورزش‌های پرطرفدار همیشه در دید مردم هستند اضافه کرد: نه در ایران بلکه در تمامی دنیا ورزش‌های پرطرفداری مثل فوتبال یا والیبال از هواداران بیشتری بهره می‌برند و قطعاً نگاه‌ها نیز به سوی این ورزش‌ها بیشتر خواهد بود و همچنین به خاطر وضعیت اقتصادی در کشورمان تأمین برخی ادوات ورزشی برای ورزشکاران به لحاظ مالی تهیه آن خیلی سخت است و می‌بایست راهکاری در این مورد اندیشیده شود.

با کمک خانواده‌ها کونگ فو به حیات خود ادامه می‌دهد
سید جهاد موسوی مسؤول سبک فول کونگ فو استان بوشهر که خود ۳۲ دوره قهرمانی کشور، دو مدال طلایی جهانی ۲۰۱۶ قبرس، طلای کیک بوکسینگ باکو آذربایجان و ستارگان جهان در استانبول ترکیه در سال ۲۰۰۴ و داور و مربی درجه یک کشور را تجربه کرده از عدم حمایت مسؤولان ورزش گلایه کرد.

موسوی با بیان اینکه کونگ فو یا هنرهای رزمی یک رشته ملی ایران می‌باشد به خبرنگار فارس گفت: این رشته ورزشی از سال ۱۳۵۳ توسط شخصی به نام پرفسور میرزایی در کشورمان استارت خورد و تا الان هم مراحل ترقی خود را طی کرده است و از سال ۱۳۸۴ فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی شکل گرفت و از همین سال تورنمنتهای بین المللی در سطح آقایان و بانوان برگزار شد و پیشرفت‌های خوبی خصوصاً در سطح برگزاری لیگ‌ها داشته است.

وی تصریح کرد: از آنجا که این رشته هواداران زیادی دارد ولی متأسفانه از دید مسؤولان چون رشته المپیکی نیست اعتبار و جایگاه خاصی ندارد و در بحث مالی نیز بودجه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.گرچه باید سلیقه جوانان را در نظر گرفت که به چه ورزشی گرایش دارند.

موسوی با اهمیت دانستن این رشته ورزشی در جهان اظهار داشت: وقتی یک ورزش سالم و بومی با فرهنگ و اداب ملی ایران از آن یاد می‌شود می‌بایست به خوبی حمایت شود تا ثبت المپیک شود ولی متأسفانه در کشور ما آنچنان اهمیتی داده نمی‌شود ولی امیدواریم نگرش مسؤولان به این رشته بهتر شود چون دنیا سیر تکامل این رشته ورزشی را در پیش گرفته و کونگ فو ایران در بیش از ۵۰ کشور دنیا کار می‌شود و فدراسیون‌های آن تشکیل شده و این در حالی است که این ورزش متعلق به ایرانیان است ولی از جایگاه خاصی در کشورمان برخوردار نیست.

مدال‌آور ورزش استان با بیان اینکه تمام هزینه‌های ورزشکاران در رقابت‌های کشوری از جیب شخصی خانواده‌ها تأمین می‌شود و مسؤولان هزینه‌های ناچیزی کمک می‌کنند به خبرنگار فارس گفت: امروزه برای اعزام یک ورزشکار به تهران حداقل دست کم یک میلیون هزینه رفت و برگشت است ولی اداره ورزش و هیات آن بودجه را در اختیار ما قرار نمی‌دهد و در نهایت اگر بخواهد کمکی کند بلیت رفت اتوبوس خواهد بود که جا دارد از خانواده‌ها تشکر کنم.

وی در ادامه اضافه کرد: ما قهرمانان زیادی همچون امین عنایتی زاده کاپیتان تیم ملی و رکوردار بدون باخت سطح کشور، علی آبادی، رضا بحرانی تنها و غیره را تحویل این رشته ورزشی داده‌ایم و این ورزش در استان ما خود جوش به رشد خود ادامه می‌دهد.

موسوی که خواستار حمایت مسؤولان امر از این رشته ورزشی شد به خبرنگار ما گفت: وقتی مسابقات در سطح کشور برگزار می‌شود متولی حمایت از ورزشکاران بر عهده اداره ورزش و هیات است زیرا نماینده استان و شهرستان است و یا اینکه در رقابت‌های بین المللی شرکت می‌کند این برای کشور و استان نقطه عطفی است که به چنین جایگاهی رسیده و مسؤولان می‌بایست از چنین استعدادهای حمایت کنند تا الگوی برای جوانانی باشد که می‌خواهند این رشته را دنبال کنند در غیر این صورت‌عدم حمایت عاملی برای دلسردی جوانان خواهد شد.

کمک‌های به هیات ورزشی بر اساس شاخص‌های تعریف شده است

پس از صحبت‌های برخی ورزشکاران مدال‌آور رشته‌های مختلف و گلایه مندی آن‌ها در بحث مالی و حمایت‌های لازم برای روشن شدن این موضوع به سراغ موسی کشتکار معاون اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر رفتیم که وی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: هیات‌های ورزشی به سه یخش تقسیم می‌شوند و این گروه‌بندی اعمال شده است و رشته‌های که در سطح قهرمانی و مدال آوری مثل دو و میدانی، فوتبال هفت نفره جانبازان، تیراندازی، وزنه برداری و غیره که انفرادی هستند همیشه تحت حمایت مالی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ورزشکاران نیز در شاخص‌ها تقسیم شده هستند اضافه کرد: ورزشکارانی که سهمیه المپیک، پارالمپیک و بازی‌های آسیایی را کسب می‌کنند و کسب مدال می‌کنند کمک کرده‌ایم ولی یک سری ورزش‌های هستند که در سطح قهرمانی کشوری هستند و مدال ملی ندارند و این‌ها را ما در شرایط هیات‌های مربوطه کمک کرده‌ایم و هیچ هیاتی نیست که بخواهد در این خصوص ادعای‌ عدم حمایت مالی کند و این کمک‌ها با توجه به شاخص‌هایی است که از پیش تعیین شده است.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر تصریح کرد: از جمله شاخص‌های ما می‌توان به جمعیت ورزشی (بیمه شده ورزشی)، مدال آوری و فعالیت ورزشی در قالب قهرمانی و همگانی اشاره کرد و رشته‌های مثل بسکتبال یا هندبال ماهیت قهرمانی و همگانی دارند که در لیگ‌های قهرمانی می‌توانند شرکت کنند و به تیم ملی برسند و هم اینکه در بخش باشگاهی و توسعه آن کمک کنند و تعداد جمعیت ورزشی خود را بالا ببرند بدون اینکه قهرمان شوند ولی چون جذب ورزشکار می‌کنند موفق هستند.

کشتکار در ادامه اضافه کرد: برخی رشته‌ها مثل وزنه برداری در بخش همگانی محدود هستند ولی در قهرمانی و کسب مدال فعال هستند که در این رشته کمتر از دویست ورزشکار داریم که همه برای مدال تلاش می‌کنند.

وی با اولویت دانستن برخی رشته‌های ورزشی هم بیان کرد: ورزش‌های آبی، ساحلی مثل والیبال، فوتبال ساحلی و یا قایقرانی به لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و آموزشی از اولویت‌های ما هستند زیرا که از دیدگاه ورزش کشور و با توجه به ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر می‌شود و انتظار می‌رود ما سرآمد باشیم.

وی در ادامه افزود: طی سال‌های اخیر کار به گونه‌ای پیش رفته که ما در هندبال، والیبال ساحلی و قایقرانی از استان‌های برتر کشور بوده‌ایم و در فوتبال ساحلی نیز قطب اول کشور را به خود اختصاص داده‌ایم که این نتیجه سرمایه‌گذاری در ۶ سال اخیر در ورزش‌های آبی و ساحلی بوده است.

کشتکار اضافه کرد: مشکلی برای تأمین بودجه به هیات‌ها نداریم و در واقع بودجه تخصیص داده شده بر اساس شاخص‌های تعریف شده است و اگر ورزشکاری در این خصوص ناراضی است می‌تواند با مراجعه به ما این شاخص‌ها را ببیند و قطعاً سعی کرده‌ایم تمام هیات‌های ورزشی را ببینیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به نظرات برخی ورزشکاران و مسؤولان رشته‌های مختلف ورزشی می‌توان گفت رشته‌های ورزشی در استان بوشهر از پتانسیل خوبی برخوردار هستند اما مرتفع شدن مشکلات آن‌ها خصوصاً به لحاظ مالی نیازمند شدید حمایت ارگان‌های دولتی و ورزشی و تلاش هیات‌ها برای جذب اسپانسر می‌باشد زیرا در غیر اینصورت عواقب بی‌توجهی و کم توجهی به این رشته‌ها باعث دلسردی ورزشکاران قشر جوان خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول