اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چرا رسانه‌های خارجی روی بازتاب اخبار منفی از مشهد تمرکز کرده‌اند؟

اهالی رسانه در پاسخ به این پرسش که چرا رسانه‌های خارجی روی بازتاب اخبار منفی از مشهد تمرکز کرده‌اند پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند اما فصل مشترک تمامی تحلیل‌ها این است که ما نیازمند یک بازنگری رسانه‌ای در مفهوم مشهد هستیم.

چرا رسانه‌های خارجی روی بازتاب اخبار منفی از مشهد تمرکز کرده‌اند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رسانه‌های معاند در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران همواره به دنبال فرافکنی در خصوص ظرفیت‌های این انقلاب مردمی هستند، مشهد نیز به عنوان یک شهر مذهبی و زائرپذیر با ظرفیت‌های متعدد در این‌ سال‌ها مورد هجمه‌ این رسانه‌ها در فضاهای مختلف اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای و خبرگزاری‌های گوناگون در خارج از کشور بوده است.

به گواه اهالی رسانه، اتفاقات این شهر زیر نظر مستمر رسانه‌های معاند قرار دارد و با بزرگنمایی حوادث بد مشهد و تقطیع سخنان مسئولان استان و شهر به دنبال تخریب چهره آن در سراسر دنیا هستند.

این سوءاستفاده‌ها گاهی بر نگاه ایرانی‌ها به شهر مشهد نیز اثرات منفی گذاشته است، چه رسد به نگاه مسافران و زائران خارجی که از خارج از کشور به مشهد سفر می‌کنند، اگر این نگاه با بازنمایی درست از واقعیت مشهد همراه نباشد چه بسا در بلندمدت بر روی اقتصاد زائرپذیر این شهر مذهبی نیز تأثیرات منفی زیادی بگذارد.

در رابطه با نگاه شبکه‌های ماهواره‌ای معاند جمهوری اسلامی درباره مشهد با سه فعال رسانه‌ای نام‌آشنا در این شهر به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

نیازمند یک بازنگری رسانه‌ای در مفهوم «مشهد» هستیم

سردبیر روزنامه قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه اظهار می‌کند: امروزه مشهد جایگاه ویژه‌ای در فضای سیاسی و فرهنگی کشور دارد و این خیلی متفاوت‌تر از آن نقشی است که دیگر شهرها بعد از تهران دارند.

امیر جلیلی‌نژاد می‌گوید: مشهد از لحاظ جمعیتی دومین شهر است اما گاهی اوقات در بعضی مسائل هم‌تراز با تهران قرار می‌گیرد، بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از مشهد به دیگر شهرها صادر می‌شود و همین مسائل باعث می‌شود تا حساسیت زیادی از طرف شبکه‌های معاند علیه مشهد به وجود بیاید.

وی اضافه می‌کند: این حساسیت تا آنجایی است که رفتار بسیاری از بزرگان این شهر و افراد دارای جایگاه ویژه در مشهد و اتفاقاتی که در عرصه شهری پیش می‌آید به سرعت توسط آن‌ها بازنمایی می‌شود، گاهی اوقات به شکل نادرستی، برش‌هایی از آن بزرگ می‌شود و این حساسیت به چشم می‌آید.

سردبیر روزنامه قدس تصریح می‌کند: از تقطیع صحبت‌های امام جمعه مشهد تا اتفاقاتی که در شهر می‌افتد، علتشان همان جایگاه ویژه مشهد در مسائل مختلف است.

جلیلی‌نژاد در ادامه در خصوص جایگاه ‌مشهد در مسائل مختلف می‌گوید: مشهد جایگاه ویژه‌ای در روزنامه‌نگاری و جریان خبر امروز کشور دارد، شاهد مثال این حرف نیز وجود بزرگترین کانال‌های خبررسانی در شبکه تلگرام و وجود دو روزنامه ملی و تعداد زیادی روزنامه‌های شهری و محلی است که بسیار پررنگ هستند و به جز تهران هیچ شهر دیگری در کشور این حجم از روزنامه، خبرگزاری و رسانه‌های مکتوب و مجازی مختلف را ندارد، این موضوع سبب شده که مشهد به کانون خبری جدی در کشور تبدیل شود.

وی عنوان می‌کند: همچنین در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و کشوری در خراسان رضوی فعالان فرهنگی زیادی داریم، همچنین شاهد فعالیت تشکل‌های مردمی، فرهیختگان و نخبگان فرهنگی متعددی در مشهد هستیم که سبب یک رشد فرهنگی و فکری در سطوح مختلف شهر شده است.

سردبیر روزنامه قدس در پاسخ به این سؤال که تخریب چهره مشهد از چه زمانی در شبکه‌های معاند شروع شده است؟، می‌گوید: در ۲۰ سال اخیر‌ با پررنگ شدن نقش مشهد در فضای کشور، شاهد حساس شدن شبکه‌های معاند بر روی این شهر بودیم و در سه سال اخیر نیز به دلیل پررنگ‌تر شدن این نقش به طبع تخریب آن هم نیز بیشتر شده است.

جلیلی‌نژاد ادامه می‌دهد: جریانات معاند کشور سعی می‌کنند که در مشهد فعالیت‌هایشان را انجام دهند و از آن خبر بسازند که در بسیاری از مواقع شاکله شهر مشهد و مجموعه نیروهای مختلف فعال در مشهد اعم از رسانه‌ای، فرهنگی، امنیتی و فعالان تشکل‌های مردمی اجازه این کار را به آن‌ها نداده‌اند.

وی اظهار می‌کند: حضور پررنگ جریان‌های فکری همراه با نظام و مقوم نظام در مشهد بیش از هر شهر دیگری به چشم می‌آید، شاهد مثال این مسئله نیز حضور فعالان مشهدی در عرصه‌های مختلف کشور است.

سردبیر روزنامه قدس تاکید می‌کند: تأثیری که مشهد امروز بر سپهر سیاسی و فرهنگی کشور دارد از یک مزیت ویژه برخوردار است و آن وجود مضجع شریف امام رضا(ع) است.

جلیلی‌نژاد اضافه می‌کند: آنچه که در شهر مشهد داریم یک معنویت بی‌نظیری است که مقام معظم رهبری آن را محل پمپاژ معنویت برای کشور می‌دانند، بنابراین به لحاظ معنوی و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی، همجواری با امام رضا(ع) سبب اتفاقات مختلفی شده است.

وی در ادامه می‌گوید: بعضی از این تأثیرات در خلق‌وخوی مشهدی‌ها کاملا بروز دارد، به‌طور مثال مشهدی‌ها معمولا خوش‌کلام هستند و روابط عمومی بالایی دارند و این خلق‌وخو به‌دلیل زائرنوازی مشهدی‌ها است، بسیاری از مدیران روابط عمومی‌ها در سطح کشور مشهدی هستند، ضمن اینکه ما صاحب یکی از مکتب‌های روزنامه نگاری در کشور هستیم که از حدود ۱۱۰ سال قبل با ملک الشعرای بهار شروع شده است.

سردبیر روزنامه قدس با تاکید بر وجود یک جنگ رسانه‌ای در دنیای فعلی بیان می‌کند: ما در یک جنگ رسانه‌ای چندساحتی قرار داریم در این جنگ آن نقطه اتکایی که در کشور به لحاظ معنوی و فرهنگی و حتی سیاسی وجود دارد، مشهد است که محل حمله و هجوم رسانه‌های معاند به اشکال مختلف است.

جلیلی‌نژاد تصریح می‌کند: در یک سال گذشته شایعاتی در خصوص حضور زائران غیرایرانی، عملکرد مدیران مشهدی در برابر مهاجرانی که از مرزهای شرقی وارد می‌شدند، صحبت‌های امام جمعه مشهد، عملکرد مدیران در سطوح مختلف و حتی تحریکاتی که معاندین در ذیل اعتراضات اقتصادی می‌خواستند شروع کنند، همه نشأت گرفته از این است که ما تحت یک هجوم جدی قرار داریم، به اندازه‌ای که مشهد توسط رسانه‌های معاند رصد می‌شود هیچ شهر دیگری به جز پایتخت این گونه رصد نمی‌شود.

وی در خصوص وظایف رسانه‌ها در برابر تخریب‌ها علیه مشهد اظهار می‌کند: فارغ از همه نگاه‌های سیاسی که اهالی رسانه‌های مختلف در مشهد دارند، نیازمند یک بازنگری رسانه‌ای در مفهوم مشهد هستیم، بخشی از آنچه که رسانه‌های معاند بر آن مانور می‌دهند، خبرهایی است که در رسانه‌هایمان منتشر می‌کنیم و در بسیاری از مواقع گزارش یک حادثه بد و تلنگر زدن به مدیران و مسئولان است.

سردبیر روزنامه قدس اضافه می‌کند: رقابت رسانه‌های مختلف در مشهد جای خود اما ما نیازمند این هستیم که بدانیم اصحاب رسانه مشهد برند این شهر را چگونه به سایر افراد نشان می‌دهند، نباید اجازه دهیم که گزارش‌های ما دستمایه رسانه‌های غربی برای سیاه‌نمایی شهر مشهد قرار گیرد.

خطوط قرمز رسانه‌ای در مورد مشهد نیازمند بازنگری است

مدیر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار فارس اظهار می‌کند: رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند فرهنگ زیارت در مشهد تضعیف شود به این معنا که هر پدیده مرتبط با حرم رضوی و زیارت بلافاصله با کژتابی مورد انعکاس قرار می‌گیرد.

محمد اسماعیل شیخانی می‌گوید: شبکه‌های ماهواره‌ای از دو نگاه مشهد مقدس را مورد رصد خود قرار می‌دهند، از سویی وجود مضجع شریف رضوی و گفتمان‌سازی دینی از کانال پایتخت معنوی ایران برای آن‌ها واجد اهمیت است و از نگاهی دیگر وجود و حضور شخصیت‌های اثرگذار همچون تولیت آستان قدس و امام جمعه مشهد مورد سوء بهره‌برداری آنان قرار می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: در حالی که در مورد سایر مناطق کشور عمدتا تک پدیده‌ها و یا تک رخدادها هدف مانور رسانه‌ای است، مشهد از این قاعده مستثنی است و به صورت مداوم این شهر را در رصد خود قرار می‌دهند.

این کارشناس رسانه در خصوص تلاش رسانه‌های معاند در جهت تضعیف فرهنگ زیارت بیان می‌کند: این خط فکری و رسانه‌ای را برای مثال می‌توان در دوران تعطیلی ناخواسته حرم رضوی در ابتدای شیوع کرونا به دقت مورد بررسی قرار داد، از سوی دیگر تقریبا از تمامی مواضع آیت‌الله علم‌الهدی به شکل بدی سوءاستفاده و به عنوان یک خوراک فکری و رسانه‌ای از آن‌ها بهره می‌گیرند و این در حالی است که در انعکاس این دیدگاه‌ها معمولا با نوعی گرته‌برداری از نکات مدنظر روبه‌رو هستیم و پس و پیش سخنان معمولا به صورت متعمدانه بیان نمی‌شود.

شیخانی می‌گوید: با این نگاه رویکرد کژتابانه در انعکاس رخدادهای رسانه‌ای مشهد امری مسبوق به سابقه است و تقریبا می‌توان نقطه آغازین آن را به اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ دانست و شاهد این امر نیز انعکاس سوء فعالیت‌های آستان قدس رضوی در زمان تولیت فقید این آستان بوده است.

وی تصریح می‌کند: مسئله مهم این است که چه رویکرد ایجابی مبتنی بر توانمندی و ظرفیت رسانه‌های داخلی باید داشت؛ اولا به‌نظر می‌رسد رسانه‌های داخلی و مشهد باید رویکردی پیش‌دستانه داشته باشند، به این معنا که لزوما درصدد پاسخگویی به شبهات برنیایند.

مدیرخبرگزاری تسنیم خراسان رضوی اضافه می‌کند: شبهات رسانه‌ای در شبکه‌های ماهواره‌ای در مورد مشهد دقیقا در زمان انفعال رسانه‌های داخلی شکل می‌گیرد، از سوی دیگر خطوط قرمز رسانه‌ای در مورد مشهد نیازمند بازنگری است، زیرا گاهی همان مسائلی در شبکه‌های ماهواره‌ای مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد که رسانه‌های داخلی در پرداخت به آن دچار محدودیت هستند.

شیخانی ادامه می‌دهد: مسئله دیگر شکل‌گیری اتاق فکر عملیات رسانه‌ای در مشهد است، در سال‌های اخیر سیاستگذاری مدونی برای این امر در مشهد مشاهده نشده و اقدامات رسانه‌ای عمدتا حالت جزیره‌ای به خود گرفته، امری که گاهی دستمایه‌ای برای رسانه‌های غربی نیز قرار می‌گیرد.

رسانه‌های مشهد باید جریان‌ساز باشند

مدیر سابق خبرگزاری دانشجوی خراسان رضوی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: باید رسانه‌ها به معنای واقعی کلمه زبان مردم باشند و جریانات مشهد را به سراسر ایران و دنیا مخابره کنند.

امید ملایی ضمن اظهار تأسف در خصوص عدم ارتباط مؤثر بین رسانه‌ها اظهار می‌کند: متأسفانه حلقه مفقوده‌ای بین رسانه‌های استان و کشوری وجود دارد، البته در برخی رسانه‌ها این ارتباط به خوبی صورت گرفته ولی باید رسانه‌ها به این مسئله نگاه ویژه‌تری داشته باشند تا با قدرت بیشتر فضای واقعی مشهد را مخابره کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای مختلف خبری تأثیر به سزایی در این فضا دارد، بیان می‌کند: رسانه‌های محلی باید از فضای واکنش نشان دادن به هر اتفاقی خارج شوند و جریان‌سازی کنند، لازم نیست منتظر باشیم تا رسانه‌های معاند علیه مشهد چیزی بگویند و ما جوابشان را بدهیم.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌کند: باید یک قدم جلوتر از دشمن حرکت کرده و واقعیت‌های مشهد را رسانه‌های این شهر منتقل کنند، همچنین لازم است همگرایی رسانه‌ها بیشتر شود.

تخریب چهره «مشهد» از اهداف رسانه‌ای آل سعود است

ملایی در خصوص زمان شروع تخریب مشهد توسط شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار می‌کند: تخریب چهره مشهد در ماهواره‌ها از دهه هشتاد زمانی شروع شد که عربستان سعودی با پول‌پاشی در رسانه‌های مختلف دنیا سعی داشت شهرهای مذهبی شیعه را که در جهان اسلام به‌عنوان شهرهای زیارتی شناخته می‌شدند، تحت تأثیر قرار دهد و آن‌ها را تخریب کند تا جلوی سفر مسلمانان به این شهرها را بگیرد و این فضا را به عنوان یک هدف رسانه‌ای خود تعریف کرد.

وی ادامه می‌دهد: آل سعود برای این پروژه ضدفرهنگی حدود چهل میلیون دلار هزینه صرف کرد که به نوعی نشان دهد که به عنوان سامرا شهری است که بیشتر آن را تکدی‌گران تشکیل داده‌اند در صورتی که در حقیقت این گونه نیست، یا نشان دهد نجف اشرف شهری مملو از جنایتکاران است تا این شهرها را تخریب کند و شهرهای تشیع را در جهان منزوی کند و برای مشهد نیز برنامه‌هایی پیاده کردند.

مدیر سابق خبرگزاری دانشجوی خراسان رضوی اضافه می‌کند: رسانه‌های صاحب نام دنیا نیز به این تخریب آل سعود علیه مشهد کمک کردند، سال ۹۴ روزنامه گاردین با نوشتن یک مقاله مهم که در فضای بین‌الملل سروصدا کرد، شهر مشهد را به عنوان شهری مذهبی که اقدامی خارج از این فضای مذهبی انجام می‌دهد، تلقی کرد.

ملایی بیان می‌کند: بسیاری از رسانه‌های داخلی نیز به‌دنبال این نگاه گاردین شروع به تخریب چهره شهر مشهد کردند و از جنبه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشهد را به عنوان شهری مذهبی که در زیر پوستش اتفاقات متفاوتی صورت می‌گیرد، به شدت محدودیت‌های عجیب و غریبی دارد و مردم آن به دور از تحولات هستند، معرفی کردند.

وی با بیان اینکه هدف این نوع تخریب توسط برخی رسانه‌های داخلی مشخص نیست، می‌گوید: شاید عهدی بین این رسانه‌ها با رسانه‌های خارجی وجود دارد که مشهد را با قدرت و به صورت پازل‌وار تخریب می‌کنند.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی ضمن تأکید بر پررنگ بودن نقش رسانه‌های محلی در برابر تخریب‌های علیه مشهد، عنوان می‌کند: شاید اگر رسانه‌های محلی نقش‌آفرینی خود را از سال‌های گذشته انجام می‌دادند و می‌توانستند در این حوزه روشنگری کنند و مشهد را به عنوان یک شهر مذهبی و پیشرفته با آزادی‌های مختلف نشان می‌دادند، بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب نمی‌توانستند از این فضا سوءاستفاده کنند.

ملایی می‌گوید: اهالی رسانه متأسفانه در رسانه‌ها شفاف با مردم صحبت نمی‌کنند و به طبع متحمل ضرر می‌شوند‌.

اخبار شهر مشهد در تیررس رسانه‌هایی است که اخبار آن را بزرگنمایی، تقطیع و تحریف می‌کنند و موجب سوءاستفاده و سوءتعبیرهایی در سطح کلان جامعه می‌شوند.

بدون شک رسانه‌های مشهد وظیفه خطیری در زمینه نشان دادن واقعیت این شهر دارند و باید کارویژه‌ها و سیاست‌های رسانه‌ای شهر بازنگری شود تا بتوانیم واقعیت شهر مشهد را آن‌گونه که هست به مردم ایران و جهان نشان دهیم. 

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول