اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ضبط صدای یک کاوشگر توسط یک فضاپیما برای نخستین‌بار/ صدای بالگرد «نبوغ» را در پرواز روی مریخ بشنوید+فیلم

سازمان فضایی آمریکا برای نخستین بار صدای پرواز بالگرد «نبوغ» را که میکروفن روی مریخ‌نورد «استقامت» ضبط کرده، در فیلمی از پرواز آن منتشر کرده است.

ضبط صدای یک کاوشگر توسط یک فضاپیما برای نخستین‌بار/ صدای بالگرد «نبوغ» را در پرواز روی مریخ بشنوید+فیلم

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، سازمان فضایی آمریکا برای نخستین بار صدای پرواز بالگرد «نبوغ» را که میکروفن روی مریخ‌نورد «استقامت» ضبط کرده، در فیلمی از پرواز آن منتشر کرده است.

این نخستین بار است که یک فضاپیما در سیاره‌ای دیگر صدای کاوشگر دیگری را ضبط می‌کند؛ مریخ‌نورد استقامت صوتی از نبوغ را در چهارمین پرواز خود در مریخ در ۳۰ آوریل (یک هفته پیش) ضبط کرد.

ضبط صدای بالگرد بوسیله میکروفن روی ابزار «سوپرکم» (SuperCam) استقامت انجام شده است؛ مریخ‌نورد استقامت هنگام ضبط صدای نبوغ ۲۶۲ فوت (۷۹ متر) از آن فاصله داشته  و ناسا گفته است، شنیدن صدا از بالگرد نبوغ به دلیل جو نازک مریخ تعجب آور است.

پروازهای نبوغ به دلیل شرایط بسیار متفاوت با زمین چالش برانگیز است؛ صدای ضبط شده در فیلم استقامت مربوط به چرخش‌های بالگرد نبوغ با سرعت ۲۵۳۷ دور در دقیقه است.

David Mimoun، استاد علوم سیاره‌ای در موسسه Supérieur de l'Aéronautique et de l'Espace (ISAE-SUPAERO) در تولوز، فرانسه و اولین موسسه اختصاصی مهندسی هوافضا در جهان می‌گوید: این ضبط یک معدن طلا برای درک ما از جو مریخ خواهد بود.

 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول