اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

سوریه ۸ میلیون کاربر فضای مجازی دارد/ هجمه فرهنگی حامیان تروریسم به سوری‌ها

رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه با بیان اینکه سوریه ۸ میلیون کاربر فضای مجازی دارد، گفت: کشورهای حامی تروریسم با سرمایه‌گذاری‌های کلان، سریال‌های عامه‌پسند و هدفمند برای جامعه سوریه تولید و پخش می‌کنند.

سوریه ۸ میلیون کاربر فضای مجازی دارد/ هجمه فرهنگی حامیان تروریسم به سوری‌ها

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس،سوریه کشوری با جمعیتی حدود ۱۸ میلیون نفر است که در سال‌های اخیر با حمله داعش به شهرهای مختلف این کشور، برخی از مناطق آن تخریب شده و همچنان نیز آثار خرابی حاصل از جنگ در گوشه و کنار آن دیده می‌شود.

با این وجود، برخلاف تصور برخی که سوریه را کشوری جنگ‌زده و منطقه‌ای مخروبه می‌دانند، در این کشور زندگی جاری است و مردم سوریه برای بازسازی و جبران خسارت‌های ناشی از جنگ داعش در تلاش هستند و گاهی نیز در برخی از مناطق آن همچنان جلوه‌هایی از نوآوری و تلاش برای رسیدن به جایگاه متعالی دیده می‌شود.

یکی از موضوعاتی که در این کشور مورد توجه قرار دارد، «فرهنگ» است که با توجه به پیشینه این کشور، موسیقی، شعر و ادب، معماری و همچنین فیلم و سریال از گذشته تاکنون مورد توجه سوری‌ها بوده و در سال‌های اخیر به دلیل کمتر پرداخته شدن به این امور، برخی از کشورها از این موقعیت سوءاستفاده کرده و درصدد حاکم کردن فرهنگ و حتی اهداف خود در این کشور هستند که در این زمینه فضای مجازی و استفاده از اینترنت جایگاه ویژه‌ای ایفا کرده است.

روابط ایران و سوریه عمیق‌تر از روابط دیپلماتیک معمول در دنیاست

سید حمیدرضا عصمتی، رایزن جمهوری اسلامی ایران در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس با مرور روابط تاریخی ایران و سوریه طی دهه‌های گذشته اظهار داشت: دو ملت ایران و سوریه روابط چند جانبه گسترده‌ای داشته‌اند و در شرایط سخت، یاری‌‌گر هم بوده و مانند برخی دیگر از کشورهای منطقه در شرایط بحران از حمایت از یکدیگر دست نکشیدند.

وی با بیان اینکه یک دهه جنگ با تروریسم در سوریه اثبات کرد که روابط ایران و سوریه عمیق‌تر از روابط دیپلماتیک معمول در دنیاست، افزود: با این حال دشمنان مشترک ایران و سوریه چه در دوران اوج بحران داخلی سوریه و چه امروز در فضای پسابحران سخت به صورت جدی در تلاش برای تضعیف و تخریب روابط عمیق دو کشور هستند.

دشمنان همزمان در جبهه سخت و نرم مشغول نبرد با ملت سوریه بودند

رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه با اشاره به ساخت ده‌ها فیلم و سریال توسط برخی کشورهای عربی با هدف هجمه فرهنگی به مردم سوریه گفت: حتی در دورانی که گروه‌های تروریستی در خاک سوریه جولان می‌دادند، کشورهای حامی تروریسم با سرمایه‌گذاری‌های کلان اقدام به تولید و پخش سریال‌های عامه‌پسند هدفمند برای جامعه سوریه می‌کردند؛ به گونه‌ای که دشمنان به طور همزمان در جبهه سخت و نرم مشغول نبرد با ملت سوریه بودند و همچنان نیز در جبهه نرم در تلاش برای نفوذ بر فرهنگ این ملت هستند.


آسیاب‌های آبی در شهر حماه سوریه

عصمتی با بیان اینکه امروز اگر خواهان حفظ و توسعه روابط متقابل دو ملت ایران و سوریه هستیم، باید به شکل ویژه به فضای مجازی توجه کنیم، خاطرنشان کرد: نسل جوان دو کشور به فضای مجازی بیش از هر رسانه دیگری توجه دارند که این خود می‌تواند زمینه‌ساز افزایش ارتباط و صمیمت بین جوانان آینده‌ساز دو کشور شود.

سوریه ۸ میلیون کاربر فضای مجازی دارد

وی با اشاره به اینکه سوریه هشت میلیون کاربر فضای مجازی دارد، تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۱۷.۸ میلیون نفری سوریه را نسل جوان و نوجوان تشکیل می‌دهند. در ایران نیز بر اساس آمارهای موجود نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشورمان جوانان و نوجوانان هستند که یکی از نکات اشتراک‌شان با نسل جوان سوریه ضریب بالای نفوذ فضای مجازی در بین آنها است.


مسجد تاریخی اموی در شهر دمشق سوریه

عصمتی افزود: طبیعتاً در چنین شرایطی بایستی فعالان رسانه‌ای دو کشور بیش از پیش توجه خود را معطوف به فضای مجازی کرده و در قالب‌های جوان‌پسند مانند تولید Podcast و videocast با مخاطبان جوان خود ارتباط برقرار کرده و از این طریق با اثرات مخرب تهاجم رسانه‌ای و فرهنگی دشمنان مشترک دو کشور مقابله کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه تاکید کرد: بایستی به این نکته توجه داشت که مقابله با جنگ فرهنگی دشمنان دو ملت ایران و سوریه نیازمند همراهی تمام نهادهای فرهنگی و آموزشی به ویژه رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی است.

تجربه جوانان ایرانی در کسب و کارهای نوین زمینه‌ساز رشد اقتصادی و اشتغال جوانان سوریه است

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فنی و تخصصی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی اظهار داشت: ایران به لطف جمعیت جوان متخصص خود امروزه در حوزه کسب و کارهای نوین یا همان استارت‌آپ‌ها در سطح منطقه غرب آسیا جزو کشورهای پیشرو است. با توجه به عبور کشور سوریه از بحران سخت داخلی رسانه‌ها می‌توانند با معرفی دستاوردهای جوانان ایرانی به جوانان سوری زمینه‌ساز تبادل و تعامل علمی و فناورانه بین نسل جوان دو ملت شوند.

عصمتی ادامه داد: بدون شک انتقال تجربیات و فناوری‌های نوین ایرانی به سوریه آن هم از طریق جوانان متخصص و با تجربه در حوزه کسب و کارهای نوین می‌تواند به رشد اقتصادی و اشتغال جوانان سوریه منجر شود و همزمان روابط بین ملت را بیش از هر زمانی تعمیق و توسعه دهد.

لزوم حمایت از نسل جوان سوری در شرایط تحریم

وی با بیان اینکه یکی از دلایل تحمیل تحریم اقتصادی به کشور سوریه امید دشمنان این ملت به عقب نشینی آن‌ها از آرمان مقاومت است، گفت: در شرایط تحمیل تحریم، بایستی با تبادلات علمی و فرهنگی از ملت سوریه و به طور خاص نسل جوان آن حمایت کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه از آمادگی این نهاد برای حمایت از فعالان جوان عرصه کسب و کارهای نوین کشورمان خصوصا در حوزه‌های فرهنگی به منظور معرفی ظرفیت‌ها و تجربیات خود به نسل جوان سوریه خبر داد و گفت: فضای مجازی مهم‌ترین ابزار خدمت به دیپلماسی فرهنگی است و به عنوان یک سکوی ویژه می‌تواند زمینه ساز تعمیق روابط فرهنگی بین ملت‌ها شود که در این زمینه ما سعی کردیم با برگزاری نشست و جلسات آنلاین، کودکان و جوانان دو کشور را با یکدیگر آشنا کنیم.


زینبیه در دمشق

به گزارش فارس، سوریه برای ایرانیان یادآور غربت اهل بیت (ع) و زیارت حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) و همچنین رشادت‌های سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم است که در گذشته به دلیل نبود امنیت لازم و اکنون نیز بر اثر شیوع کرونا توفیق تشرف به سرزمین شام را ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول