اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بیشترین سهم تسهیلات کرونایی ,وزارت ارشاد نصیب چه کسانی شد؟/ تهرانی‌ها در صدر دریافت!

آمار و ارقام تسهیلات اعطا شده به استان‌ها در دو سامانه کارا و تحفه نشان می‌دهد استان تهران در صدر دریافت قرار دارد و سهم دریافت‌کنندگان معاونت فرهنگی در قیاس با سازمان حج و متقاضیان آن 16 در برابر 43 درصد است.

بیشترین سهم تسهیلات کرونایی ,وزارت ارشاد نصیب چه کسانی شد؟/ تهرانی‌ها در صدر دریافت!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سال گذشته با ادامه‌دار شدن تعطیلات و ضرر و زیان مشاغل مختلف وزارت ارشاد با طراحی سامانه تحفه اقدام به ارائه تسهیلات کرد.

اهالی نشر هم از این قاعده مستثنی نبوده و با برگزار نشده نمایشگاه فیزیکی بین‌المللی کتاب تهران، به سمت «تحفه‌» سوق داده شدند. 

این بسته حمایتی در راستای طرحی است که پیش‌تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی معاون فرهنگی او اعلام کرده بودند. از این رو وام‌هایی با سود ۴ درصد برای ناشران در نظر گرفته شده و مدتی است در حال پرداخت است.

در ادامه جدول توزیع اعتبارات حمایتی سامانه تحفه در استان‌های مختلف منتشر می‌‌شود:

در ادامه جدولی از سامانه «کارا» منتشر می‌شود:

سامانه «کارا» متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با شروع شیوع کرونا و تداوم آن، با راه اندازی یک بخش ویژه به نام «تسهیلات بنگاه های آسیب دیده از کرونا»، به مدیریت فرآیند ثبت نام  تا ارائه دریافت تسهیلات به بنگاه­‌ها و کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا می پردزاد.

* سهم معاونت فرهنگی چقدر است؟

گزارش و پی‌گیری خبرنگار فارس نشان می‌دهد هزار و ۷۴۶ نفر به شکل خاص از سوی معاونت فرهنگی(چاپ و نشر) وزارت ارشاد مشمولان معرفی شده‌اند، از این رو نسبت متقاضیان تسهیلات به مشمولان معرفی شده حدود ۴۵ درصد است. 

البته پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد ۶۰۲ پرونده در دست بررسی بانک قرار دارد و ۵۱ پرونده از سوی بانک برگشت داده شده، اما ۱۲۹ متقاضی دریافت‌کننده تسهیلات بوده‌اند و میزان تسهیلات درخواستی ۷۵.۷ و میزان تسهیلات دریافتی ۱۱.۹ بوده است از این رو در قیاسی ساده متوجه می‌شویم نسبت دریافت کنندگان و متقاضیان تسهیلات ۱۶ درصد بوده است.(اعداد به میلیارد تومان است)

حالا در ادامه به سازمان حج و زیارت و تسهیلات آن هم نگاهی داریم تا مظلومیت را در حوزخ چاپ و نشر دریابیم، در سازمان حج ۲۲ هزار و ۵۶۹ مشمول معرفی شده‌اند، اما تعداد متقاضیان ۶ هزار و ۵۹۳ نفر بوده‌اند، نسبت تسهیلات به مشمولان معرفی شده حدود ۲۹ درصد است، اما در حوزه حج ۳ هزار و ۲۰۴ پرونده در دست بررسی بانک قرار دارد و ۵۴۳ پرونده توسط بانک برگشت داده شده است.

نکته جالب اینکه تعداد متقاضیان دریافت کننده تسهیلات در این بخش ۲هزار و ۸۴۶ نفر بوده‌اند، میزان تسهیلات درخواستی از سوی این سازمان ۲۲۶.۶ و میزان تسهیلات دریافتی ۹۵.۶ بوده است.

در پایان آمارها نشان می‌دهد نسبت دریافت کنندگان به متقاضیان ۴۳ درصد بوده است.

* وام ۴ درصدی

این گزارش اضافه می‌کند، متقاضیان با ورود به سامانه «تحفه» (سامانه ثبت درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای) می‌توانند طرح خود را ارائه کرده و وام‌هایی از پایه ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند؛ اگرچه این وام می‌تواند بیشتر هم باشد.

روند کار هم این گونه است که متقاضی برای دریافت این وام ۴ درصدی ثبت نام می‌کند و بر اساس شاخص‌هایی که وجود دارد، جلسه کارگروه که متشکل از علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی، نمایندگان صنف و چند کارشناس است، تشکیل می‌شود. بر اساس درخواست و طرحی که متقاضی ارائه کرده تسهیلات در قالب وام ۴ درصدی از ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. 

این افزایش دو و نیم برابری البته در صورت مجاب شدن کاگروه تشکیل شده است و در این صورت متقاضی می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته شهریور ماه بود که با اشاره به امضای توافق‌نامه با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید گفت: این تسهیلات در دو مرحله انجام شده است؛ مرحله اول این تسهیلات دو هزار میلیارد ریال و مرحله دوم هم مبلغی بیش از دو هزار میلیارد ریال است.

صالحی خاطرنشان کرد: در این میان پیگیر یک تسهیلات ۴درصدی بودیم که در دو مرحله انجام شده است، مرحله اول این تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومان است که براین اساس توافق‌نامه‌ای‌ با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید امضا شده است، برای ارائه این تسهیلات هم اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. مرحله دوم هم مبلغی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است که تلاش ما براین است که در همین حوزه ۴درصد پرداخت شود.

وی یادآور شد: علیرغم تسهیلات که در نظر گرفته شده است سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر نیز خدماتی را داشته‌اند، در حوزه کتاب طرح‌های بهار و تابستانه کتاب در دو مرحله انجام شده است و یارانه‌ای از سوی معاونت فرهنگی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد تومان به کتابداران پرداخت شده است و این مبلغ باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب نداشته‌ایم کمک مختصری برای فضای کتاب در کشور بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در بخش سینما نیز تسهیلات ۴درصدی در حدود ۱۷ میلیارد تومان به سینماگران پرداخت شد، زیرا سینماها به مالکین فیلم‌ها بدهی داشتند، از طرفی به فیلم‌هایی که امید به اکران نوروزی داشته تا هزینه‌های خود را جبران کنند حدود ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شد. همچنین سهم بیمه کارفرما حوزه سینما در سه ماه اول نیز تسویه شده است. اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول