اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

انبوهی از مشکلات در زیلایی دورافتاده/ از قطعی آب تا از بین رفتن منابع طبیعی

زیلایی منطقه‌ای دورافتاده در استان کهگیلویه و بویراحمد که کوهی از مشکلات را با خود به همراه دارد.

انبوهی از مشکلات در زیلایی دورافتاده/ از قطعی آب تا از بین رفتن منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، زیلایی منطقه‌ای دورافتاده در ۱۰۰ کیلومتری شهر یاسوج و ۷۰ کیلومتری شهر لردگان استان چهارمحال و بختیاری دارای مردمانی مهربان و فرهیخته است که در تمام صحنه‌های انقلاب و نظام حضور داشته و حضور خواهند داشت.

مردم مهربان و صادق زیلایی که در روستاهای چاهن، پوله، بردپهن، موشمی سفلی و ....ساکن هستند از کمبودهای و مشکلاتی رنج می‌برند، در سفرهای گذشته مسئولان استان به زیلایی، مواردی برای زیلایی مصوب شد که بخش اعظمی از این مصوبات اجرایی نشد.

روستای موشمی سفلی به عنوان مرکز بخش زیلایی دارای ۷۲۱ نفر جمعیت است. این روستا ۱۰ شهید تقدیم انقلاب کرده اما مشکلات فراوانی دارد که مردم امیدوار هستند مسولان در روزهای پایانی عمر دولت به آن توجه کنند.

 

بهنام آزاد دهیار موشمی سفلی در همین خصوص به فارس گفت: دولت مصوب کرده مرکز دهستان‌ به مرکز بخش ارتقاء پیدا کند که در روستای موشمی علی‌رغم اینکه بخشدار تعیین شده اما هنوز مستقر نشده تا مشکلات رابه صورت میدانی بررسی و به مسئولان بالادست گزارش دهد که متاسفانه مسائل سیاسی علت تاخیر در اجرای این مصوبه دولت است. ما از استاندار محترم استمداد می‌طلبیم که در اجرای مصوبه ی قانونی هیأت وزیران مر قانون را معیار قرار دهد وآن را اجرا نماید و لاغیر.

وی به نبود سالن ورزشی در موشمی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قول‌های برای احداث سالن‌های ورزشی داده شد و نزدیک به ۳ هزار متر مربع هم زمین به تربیت بدنی و حوزه جوانان واگذار و قرار شد اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون برای احداث سالن ورزشی اختصاص داده شود اما تاکنون کاری صورت نگرفته است.

دهیار موشمی سفلی بیان کرد: جاده‌ ورودی به موشمی خاکی است، این جاده چند سال است که زیرسازی می‌شود  اما کاری انجام نمی‌شود و رها می‌شود چندبار مناقصه برگزار شد اما به دلایل واهی مناقصات باطل شده است.

 

وی بیان کرد: متاسفانه نظارت دقیقی بر این پروژه وجود ندارد ، طول پروژه ۱.۵ کیلومتر است و چند سال است که در همین وضعیت مانده و پیشرفتی نکرده، این همه معطلی برای یک پروژه ۱.۵ کیلومتر شایسته مردم فرهیخته و همیشه در صحنه زیلایی نیست خاکی بودن جاده مردم را رنج می‌دهد.

آزاد عنوان کرد: عدم توجه به زیرساخت‌های روستا دیگر مشکل زیلایی است وقتی یک روستا به عنوان مرکز بخش انتخاب می‌شود باید مسئولان در اسرع وقت نسبت به استقرار نمایندگی ادارات اقدام کند و با اینکه زمین هم واگذار شده اما اداره‌ای مستقر نشده است‌.

وی بیان کرد: ادارات مانند سپاه، نهاد کتابخانه‌ها و مرکز بهداشت مستقر شده اما مردم نیازمند استقرار نمایندگی هلال احمر ، کمیته ی امداد، آموزش و پرورش , ثبت احوال و ... هستند تا از رنج چند ساعته عزیمت به مارگون و یاسوج برای انجام این کارها کاسته شود.

 

این مسئول با اشاره به قطعی و افت فشار آب در منطقه زیلایی عنوان کرد:منبع آب زیلایی از ۵۰ کیلومتر پمپاژ می‌شود به همین دلیل در تابستان با افت فشار آب مواجه می‌شویم، چند سالی است تقاضا کرده‌ایم آب از جای دیگری هم تزریق شود که با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی در فصل تابستان مواجه نشویم اما به این درخواست مردم توجهی نشده است.

وی با اشاره به مشکل نبود اینترنت در سایر روستاهای بخش زیلایی گفت: در موشمی مشکل اینترنت کمتر وجود دارد اما روستاهای مورغم و سادات چاهن با این معضل مواجه هستند،مخابرات با توجه به شیوع کرونا  و مجازی شدن کلاس‌ها، برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان منطقه تدابیری اتخاذ کند.

دهیار موشمی سفلی عدم وجود پایگاه اورژانس ۱۱۵ را دیگر مشکل این روستا دانست و عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته،پدهای اورژانس هوایی ساخته شده که انتظار داریم پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ نیز احداث شود تا با توجه به صعب‌‌العبور بودن منطقه بیماران اورژانسی برای درمان به مرکز کهگیلویه و بویراحمد  یا شهرستان لردگان انتقال داده شدند.

آزاد نابودی منابع طبیعی به دلیل نبود گاز را دیگر معضل این روستای دورافتاده دانست و بیان کرد: منابع طبیعی بکر و زیبا از ظرفیت‌های زیلایی است اما مردم ناچار هستند برای پخت و پز و تامین گرمای زمستان درختان را قطع کنند.

دهیار موشمی سفلی بیان کرد: پروژه گازرسانی به زیلایی چند سالی است مصوب شده اما با توجه به اینکه گازرسانی به زیلایی اعتباری معادل ۶۵ میلیارد تومان می‌خواهد تاکنون پروژه اجرایی نشده است که امیدوارم مشکل حل شود تا زیلایی بتواند از نعمت گاز برخوردار شود.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول