اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

مسئولان با رفع موانع به ترویج ازدواج کمک کنند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ازدواج بالاترین بنا در جامعه است، گفت: یکی از مهمترین موانع ازدواج مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و گرانی است و باید مسؤولان نسبت به رفع موانع ازدواج اهتمام داشته باشند.

مسئولان با رفع موانع به ترویج ازدواج کمک کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی پیش از ظهر امروز در برنامه رسانه ایتفسیر قرآنکریم در جوار ضریح مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: حدود ۱۰ آیه در سوره عنکبوت به بحث پیرامون حضرت لوط و آسیبی که جامعه آن زمان را فرا گرفته بود پرداخته است.

وی با بیان اینکه هر پیامبری گرفتار یک آسیب بوده است، گفت: حضرت شعیب علیه السلام گرفتار آسیب اقتصادی و کم فروشی بودند و حضرت موسی و ابراهیم علیهماالسلام گرفتار آسیب اعتقادی شرک و بت پرستی بوده اند و زمان حضرت لوط آسیب اخلاقی، بی بندوباری و همجنس گرایی بوده و حضرت لوط ۳۰ سال در بین این قوم تبلیغ کردند و بعد نفرین کردند و عذاب بر این قوم نازل شد.

استادحوزه علمیهقم با بیان اینکه قرآن می فرماید حضرت لوط به قومش می گفت شما به دنبال فحشاء و کار زشت می روید درحالی که سابقه نداشته کسی چنین کاری رابه صورترسمی انجام دهد، افزود: حضرت لوط می فرمود میل به غریزه جنسی را نباید با حرام ارضاء کنیم بلکه باید از راه ازدواج و تکثیر نسل و تشکیلخانوادهبه این میل غریزی پاسخ داد ولی شما این راه رابسته و دنبال حرام رفته اید.

وی ادامه داد: متأسفانه قوم لوط پاسخشان یک کلمه بود که اگر راست می گویی و تو پیامبر خدا هستی بگو عذاب الهی بیاید و ما را نابود کند و ایشان هم دعا کرد خدایا من را بر این قوم مفسد پیروز کن و خدا عذاب را نازل کرد.

رفیعی با اشاره به عوامل و موانع تشکیل خانواده گفت: در اسلام تشکیل خانواده یک اصل و اساس است و هیچ ساختمانی محکم‌تر، زیباتر و عزیزتر از ازدواج نیست و در روایت داریم که مسکین کسی است که همسر ندارد زیرا آرامش و سکونت ندارد.

وی افزود: امیرالمؤمین علیه السلام فرمودند سه چیز را به تأخیر نیندازید اول نماز وقتی زمانش رسیده است، دوم تشییع جنازه وقتی که میت تجهیز شد و سوم ازدواج زمانی که کفوی برای انسان پیدا شد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پیامبر فرمودند کسی که پنج چیز دارد دیگر چیزی از سعادتمندی دنیا کم ندارد و باید شاکر باشد اول زن صالح و خوب که او را در امور دین و دنیا کمک کند، دوم فرزندان نیک، سوم شغلش در شهر خودش باشد، چهارم خوش اخلاقی و مدارا با مردم و پنجم محبت اهل بیت علیهم السلام.

وی با بیان اینکه اسلام تأکید زیادی بر ازدواج دارد، گفت: در روایت است که وقتی خطبه عقدی خوانده می شود صدای ناله شیطان بلند می شود و نمازی که انسان متأهل می خواند ۷۰ برابر نمازی است که انسان مجرد می خواند زیرا خانواده و نسل مهم است و در ازدواج بحث غرایز جنسی مطرح نیست بلکه بحث محبت و انس و تکثیر نسل و آرامش انسان است.

رفیعی با بیان اینکه ازدواج بالاترین بنا در جامعه است، ابراز کرد: هم کسانی که برای نخستین بار می خواهند ازدواج کنند و هم کسانی که به هر دلیلی همسر خود را از دست داده اند باید ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و باید زمینه این کار در جامعه فراهم شود.

وی با اشاره به موانع ازدواج، گفت: یکی از مهمترین موانع ازدواج مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و گرانی است و دولت باید از اشتغال زایی حمایت کند و وام ازدواج را به راحتی اختصاص بدهند و اگر کسی ازدواج کرد در سربازی تخفیف بدهند و در شهر خودش خدمت کند و خیران برای تسهیل ازدواج جوانان وقف کنند.

 استاد حوزه علمیه قم دومین مانع ازدواج را عامل روانی و ترس دانست و گفت: قرآنمی گویداز ازدواج نترسید زیرا خدا شما را بی نیاز می کند و روایت می گوید کسی که از ازدواج به خاطر فقر بترسد فقیرتر می شود و باید با توکل بر خدا ازدواج کرد.

رفیعی مانع سوم ازدواج را مانع اجتماعی دانست و افزود: وقتی در جامعه فساد نهادینه شد، فحشاء و دوستی های خیابانی زیاد شد، روابط دختر و پسر آسان شد، مراعات امور مربوط به پوشش و حجاب نشد و ولنگاری در جامعه زیاد شد خود به خود جوانان به سمت ازدواج نمی روند و انگیزه ازدواج کم می شود.

وی با اشاره به موانع دیگر ازدواج از جمله عدم شناخت همسر مناسب، اظهار کرد: باید افرادی در شهر باشند که زمینه آشنایی افراد را فراهم کنند و چه بسا دختران و پسران خوب در جامعه قصد ازدواج دارند ولی همدیگر را نمی شناسند زیرا پیامبر صلوات الله علیه و آله هم جوانان را به هم معرفی می کردند و بستگان خود را همسر می دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما مشکل جدی در بحث جمعیت داریم و جامعه رو به پیر شدن می رود، گفت: یکی از آثار مهم ازدواج تکثیر نسل است ولی متأسفانه خانواده ها یا تک فرزند هستند و یا فرزند نمی آورند و سقط جنین تبدیل به خطر جدی شده است در حالی که خداوند فرموده که فرزندان خود را از ترس فقر نکشید زیرا من هم آنها و هم شما را روزی می دهم.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول