اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

مناطق آزاد بدون ایجاد زیرساخت مناسب و اصلاح قوانین فقط گرانی و رانت خواری به همراه دارند

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد بدون ایجاد زیرساخت مناسب و اصلاح قوانین، چیزی جز گرانی و رانت خواری به همراه ندارد.

مناطق آزاد بدون ایجاد زیرساخت مناسب و اصلاح قوانین فقط گرانی و رانت خواری به همراه دارند

به گزارش خبرگزاری فارس فارس از بوشهر، عبدالکریم جمیری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همه تلاش مان را به کار گرفته‌ایم تا با افزایش توان شرکت‌های تولیدی و فعالان حوزه کسب و کار شاهد افزایش نرخ اشتغال بویژه اشتغال جوانان بومی باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر اضافه کرد: از این رو برای پیگیری مطالبات و درخواست‌های مردمی و عمل به وظایف قانونی بویژه نظارت میدانی از پروژه‌ای بازدید شد که متأسفانه بعضی از افراد از روی غرض ورزی و تشویش اذهان عمومی و یا از روی ناآگاهی، صرف حضور بنده در این بازدید را به منزله حمایت از آن تلقی کرده‌اند.

جمیری بیان کرد: در راستای تقویت منافع موکلانم موافق توسعه و پیشرفت متوازن هستم که البته اعتقاد دارم این مهم با ویژه خواری و استفاده از رانت محقق نخواهد شد و از سازمان‌های نظارتی بارها درخواست کرده‌ام اگر مجموعه‌ای تخلفی داشته برخورد قانونی شود و اگر موردی ندارد جهت تسریع در روند امور و تحقق منافع عمومی موانع احتمالی را رفع کنند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب احداث منطقه آزاد بوشهر تصریح کرد: بدون ایجاد زیرساخت مناسب و اصلاح قوانین، منطقه آزاد چیزی جز گرانی و رانت خواری به همراه ندارد.

جمیری اضافه کرد: فلسفه وجودی مناطق آزاد، ایجاد مناطقی صادرات محور برای استقرار صنایع تولیدی است که با استفاده از منابع و دانش داخلی و خارجی به افزایش تولید، ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری و همچنین اشتغال پایدار منجر شود. طبیعتاً وقتی این اتفاق می‌افتد که ما زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت‌های لازم مانند راه آهن، راه‌های مواصلاتی مناسب و بندر با پسکرانه مورد نیاز برای پهلوگیری کشتی‌های بالای ۵۰ هزار تن وجود نداشته باشد، منطقه آزاد به محملی برای رانت خواری و واردات کالاهای غیرضروری تبدیل خواهد شد که هیچ‌گونه سودی برای مردم نخواهد داشت.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی مردم استان از منافع منطقه آزاد بهره خواهند برد که زیرساخت مناسب برای آن فراهم شود ولی با شرایط فعلی چیزی جز خسارت و گرانی دامنگیر مردم نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مجوز بندر آزاد اگر در همین سطح مطرح باشد در ابعاد مختلف در زندگی مردم تأثیر منفی دارد و باعث تورم در حوزه زمین، مسکن و مواد غذایی می‌شود. باید برای جلوگیری از گرانی‌های بی رویه تدبیر داشت.

جمیری بیان کرد: تجارب سایر استان‌ها نشان می‌دهد که اگر نظارت کافی و وافی بر مناطق آزاد وجود نداشته باشد، افراد سودجو با سوءاستفاده از خلاءهای قانونی و ویژه خواری در حوزه زمین و مسکن سودهای کلانی را به جیب خواهند زد، مدیران و مسئولان نباید اجازه بدهند این فرصت به تهدید تبدیل شود.

وی افزود: لایحه ایجاد مناطق آزاد در مجلس سابق به تصویب رسید ولی شورای نگهبانآن رارد کرد. با اصرار مجلس برای تصویب لایحه، موضوع بهمجمع تشخیص مصلحت نظامارجاع شد نقد و نظرهایی درباره چگونگی تصویب این لایحه در مجمع مطرح شده است که باید در جای خود بررسی شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلس نهم وقتی بحث بندر آزاد مطرح شد، مکاتباتی با دانشگاه‌های استان، اساتید صاحب نظر حوزه بازرگانی و اقتصادی، اتاق اصناف و بازرگانی، استاندار وقت، رئیس سازمان مناطق آزاد و تعدادی از نمایندگان مجلس که دانش اقتصاد داشتند صورت گرفت، برآورد این بود که ما تجربهخوبیدر اجرایی کردن مناطق آزاد نداریم و هیچکدام از مناطق آزاد به اهداف در نظر گرفته برای آن دست پیدا نکرده‌اند ولی زمینه‌هایی برای رانت خواری و سوءاستفاده سودجویان فراهم شده است.

وی افزود: در حال حاضر ضعف در قوانین و مقررات، ضعف در زیرساخت‌ها و تجربه بنادر آزاد ناموفق پیش روی ماست، قطعاً با همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قوانین مناطق آزاد اقدام خواهیم کرد ولی ضرورت دارد مسئولین برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم و سوءاستفاده‌ها اقدام عاجل به عمل آورند.

جمیری اضافه کرد: سرکشی و بازدید از شهرک‌های صنعتی و مناطق اقتصادی در راستای نظارت میدانی و حمایت از فعالان اقتصادی قانونمند از برنامه‌های ویژه ای بوده است که در این دوره دنبال کرده‌ام.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول