اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

َشکسته شدن سکوت آقای شهردار بعد از 4 ماه/ شفاف سازی مبهم در خصوص دلیل بازداشت شهرداران مناطق 2 و 8

۲۴ دی ماه سال گذشته شهرداران مناطق ۲ و ۸ بازداشت شدند. مدیران شهری در خصوص دلیل این بازداشت ها سکوت کردند و پیروز حناچی بعد از ۴ ماه گفت: عمده بحث مربوط به سال 97 و حضور این دو در منطقه 21 بوده است.

َشکسته شدن سکوت آقای شهردار بعد از 4 ماه/ شفاف سازی مبهم در خصوص دلیل بازداشت  شهرداران مناطق 2 و 8

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، 4 ماه پیش شهرداران مناطق 2 و 8 شهرداری تهران بازداشت شدند. بلافاصله بعد از انتشار خبر بازداشت رئیس شورای شهر این موضوع را منکر شد و تاکید کرد که این دو شهردار فقط احضار شده‌اند.

بازداشت شهرداران مناطق 2 و 8 از انکار تا توییت زنی

اخبار متعددی منتشر شد تا این که چند ساعت بعد از بازداشت پیروز حناچی شهردار تهران در توئیتر خود نوشت که مدیریت فعلی شهرداری همواره در برخورد با فساد پیشتاز و پیشقدم بوده و همان گونه که بارها اعلام شده در صورت کشف افراد فاسد و یا دلایلی مبنی بر تخلف و یا ارائه مستندات از سوی نهادهای ذی صلاح شهرداری تهران تابع قانون است و سریعا وارد عمل می‌شود.

با وجود این که پیروز حناچی به طور مستقیم در توئیت خود اسمی از افراد بازداشتی نیاورد اما خبر تأیید شد. ماجرا کش و قوس‌های فراوانی پیدا کرد و برخی علت این امر را تخلفاتی درباره یک ملک و برخی هم دلایلی دیگر عنوان کردند. عده‌ای هم گفتند چون شهردار منطقه 8 معاون شهردار منطقه 2 در منطقه 21 بوده است، مشکلاتی در آنجا ایجاد شده و به همین دلیل این دو نفر بازداشت شدند.

مدیران شهرداری از دادن هر گونه جزئیات در خصوص دلایل بازداشت امتناع می‌کردند

مدیران شهرداری از دادن هر گونه جزئیات در خصوص دلایل بازداشت امتناع می‌کردند تا جایی که صدای اعضای شورای شهر هم در این زمینه درآمد و محمد جواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران از مدیران شهری خواست که ابعاد این دستگیری را اعلام کنند و تاکید کرد که دو نفر از شهرداران مناطق 2 و 8 توسط مقامات امنیتی و با دستور قضایی دستگیر شدند اما ابعاد ماجرا برای شهروندان مشخص نیست.

بهشت نشینان خواستار اطلاع رسانی دقیق به مردم شدند

حق‌شناس همچنین تأکید کرد: باید اطلاع‌رسانی دقیقی صورت گیرد و مردم مطلع باشند؛ چراکه شهروندان صاحبان اصلی شهر هستند و باید مردم از آنچه می‌گذرد مطلع باشند.

هفته‌های متعددی گذشت و در خصوص دلایل بازداشت موضوعی مطرح نشد. تا این که یکی از مدیران شهری در همان زمان به خبرنگار فارس گفت تلاش‌ها صورت گرفته و به زودی این دو شهردار آزاد می‌شوند. بیش از 40 روز گذشت و شهرداران مناطق 2 و 8 آزاد شدند.
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران هم  در این باره گفت ما از جزئیات دستگیری خبری نداشتیم. مدیریت شهری نسبت به موضوع فساد حساس است. البته که تلاش کردیم این موضوع مهار شود ولی باید نهادهای قضایی موضوع را بررسی کنند.

مشکلات مربوط به منطقه 21 بوده است

مدیران شهری مدام از شفاف سازی خبر می‌دهند و این که چیزی پنهان از مردم ندارند اما بعد از گذشت 4 ماه از موضوع بازداشت شهرداران مناطق 2 و 8 پیروز حناچی در این باره در نشست خبری خود در کلاب هاوس گفت در حال حاضر تخلفات شهرداران مناطق 2 و 8 در حد اتهام است و عمده بحث مربوط به سال 97 و حضور این دو در منطقه 21 بوده است.

تا آ‌خرین مراحل بازداشت این دو شهردار دنبال کار آنها بودیم/خوشحالیم تخلفات صورت گرفته در دوره خودمان بررسی شد

وی ادامه داد: تا آنجا که افراد برای منافع شهرداری تلاش کرده باشند از آنها پشتیبانی می‌کنیم تا جایی که تا آ‌خرین مراحل بازداشت این دو شهردار دنبال کار آنها بودیم و جلساتی نیز تشکیل شده است اما خوشحالیم تخلفات صورت گرفته در دوره خودمان بررسی شد و به دوره‌های بعد سپرده نشده است.

با وجود این که شهردار تهران بعد از 4 ماه عمده علت دستگیری این دو شهردار را موضوعاتشان در مناطق 21 عنوان کرد اما در نشست خبری که چند ماه پیش داشت اعلام کرد که ما نمی‌توانیم بگوییم که دیگر دستگیری نخواهیم داشت. شهرداری سازمان عریض و طویلی است و ما نمی‌توانیم قسم بخوریم که دستگیری دیگری نداریم.

به گفته حناچی ما خودمان در شناسایی فساد جلوتریم و اگر قضیه رخ دهد برخورد خواهیم کرد.

شهردار تهران  عمده دلیل بازداشت را موضوعات این 2 نفر در منطقه 21 عنوان کرد اما سخنگوی شورا قبلا معتقد بود  این اتهام به دلیل وجود یک سوء جریان خارج از سیستم شهرداری  اتفاق افتاده است.

سخنگوی شورا:  این اتهام به دلیل وجود یک سوء جریان خارج از سیستم شهرداری  اتفاق افتاده است

البته علی اعطا سخنگوی شورای شهر هم در خصوص دستگیری این افراد در شهرداری تهران گفته بود که موضوع اتهام است و ربطی به شفافیت ندارد و تا آنجا که مطلعیم این اتهام به دلیل وجود یک سوء جریان خارج از سیستم شهرداری  اتفاق افتاده است.

به گفته اعطا وقتی شفافیت تبدیل به یک سیاست می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم تخلف و فساد سخت می‌شود نه این که غیرممکن شود. نظارت پذیری موجب نظارت مردمی ی‌شود و باعث می‌شود مردم به همه اتفاقات درون شهرداری دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال این که چطور قراردادها بسته می‌شود و یا این که چقدر برای اجرای پروژه‌ها هزینه می‌شود.

وی تأکید کرد: بخشی از شفافیت ایجاد شده مربوط به بودجه عمومی شهرداری و بیت المال است و با ایجاد شرایط نظارت پذیری عمومی دیگر شهرداری می‌ترسد کاری کند که احتمال سوء جریان باشد و این تعارف نیست که باید ترسی در مدیر ایجاد شود که اگر سوء جریان در بحث‌های مالی و مجوزها وجود داشت هوشیار باشند.

آنها متهم هستند و مراحل کار در حال انجام است

در خصوص آخرین وضعیت شهرداران مناطق 2 و 8 و زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر به خبرنگار فارس گفت: آنها متهم هستند و مراحل کار در حال انجام است. من همین جا تأکید می‌کنم که با فساد برخورد می‌کنیم و هر جا که دیده شود با آن به صورت جدی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: البته شهردار تهران در زمینه برخورد با فساد پیشتاز است و اگر از شورا جلو نباشد عقب هم نیست.

اخرین وضعیت پرونده شهرداران بازداشتی از زبان سخنگوی قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه هم روز گذشته در خصوص اخرین وضعیت پرونده شهرداران بازداشتی تهران گفت: پرونده دو شهردار بازداشتی تهران که با قرار وثیقه آزاد شدند در حال پیگیری است

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو شهردار مناطق تهران گفت: دی ماه سال گذشته دو شهردار تهران مورد تعقیب قرار گرفتند و با قرار تأمین بازداشت شدند.

وی ادامه داد: متعاقب با آن یکی از معاونان سابق یکی از شهرداران مناطق هم مورد تعقیب قرار گرفت و سه نفر از پیمانکاران هم در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند. 

وی اضافه کرد: در آستانه سال جدید این افراد با قرار وثیقه آزاد شدند و تحقیقات پرونده در دست پیگیری است و به محض اتمام آن، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش شهرداران مناطق 2 و 8  حدود 40 روز بازداشت بودند و در این مدت برای آن مناطق سرپرست انتخاب شد. در خصوص این که این افراد دوباره به شهرداری بازگردند مباحثی مطرح شد اما هنوز موضوع آنها در حال بررسی است. البته در خصوص علل دقیق بازداشت آنها هنوز شفاف سازی نشده است و شهردار تهران بعد از گذشت 4 ماه اعلام کرد موضوعات آنها  به زمانی برمی‌گردد که این دو نفر در منطقه 21 شهرداری تهران مشغول به فعالیت بوده‌اند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول