اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بازار زنجان پس از یک ماه تعطیلی، بازگشایی شد

رئیس هیأت امنای بازار استان زنجان گفت: پس از حدود یک ماه تعطیلی بازار بزرگ زنجان بازگشایی شد.

بازار زنجان پس از یک ماه تعطیلی، بازگشایی شد

سید محمد علویون امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان از بازگشایی بازار زنجان از امروز خبر داد و اظهار کرد: با مجاز شدن فعالیت گروه‌های 2 شغلی بازار زنجان هم بازگشایی شد.

رئیس هیأت امنای بازار استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بازار بزرگ زنجان نزدیک به یک ماه تعطیل بود، اضافه کرد: این تعطیلی خسارت زیادی به کسبه بازار وارد کرد.

وی تعداد واحدهای صنفی فعال بازار زنجان را 2 هزار و 300 باب اعلام کرد و گفت: البته تعداد کسبه راسته‌های بازار یک هزار و 300 مورد است.

علویون با اشاره به اینکه 40 درصد از کسبه بازار اجاره‌نشین هستند، اضافه کرد: تعطیلی‌های پیاپی خسارات مضاعف به این قشر از کسبه وارد می‌کند، خسارتی که قابل جبران نیست.

رئیس هیأت امنای بازار استان زنجان با بیان اینکه با وجود تطعیلی‌های بسیار حمایتی از کسبه انجام نشده است، تصریح کرد: تسهیلاتی که در دوره اول پرداخت شد، بسیار ناچیز بود و کفاف خسارت کسبه را نمی‌داد.

به گزارش فارس، بازار زنجان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران است که در دوران آغا محمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سراها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده ‌است. مجموعه بازار قدیمیبه صورتیک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده ‌است.

 گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون‌شهری در راسته‌های فرعی که هرکدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم بوده است.

بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته تقسیم می‌شود از جمله راسته زرگرها، کفاشها، بزازها، سراجها و چند راسته دیگر تقسیم شده است.

 از کاروانسراهای این مجموعه که در قدیم نقش مؤثری در عرضه کالاها ایفا می‌نموده‌است، سرا یا کاروانسرای حاج علی قلی و سرای حاج کربلایی علی را می‌توان نام برد.

کلنیک‌های معماری و سبکها وشیوه‌های تزئینی دوران قاجار در راسته‌ها، حجره‌ها، چهار سوقها، مساجد، سراها و کاروانسراهای درون‌شهری، گرمابه‌ها به شکل زیبا اجرا شده است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول