اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تخلف بارز در آزمون شناسایی تیزهوشان/ سابقه کپی‌پیست در آزمون سمپاد به سال 97 باز می‌گردد

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با اشاره به تخلفات آزمون سمپاد، گفت: سابقه کپی‌پیست کردن آزمون‌های رایج در بازار در آزمون‌های ورودی تیرهوشان ششم به هفتم به سال ۹۷ می‌رسد که در آن بیش از 6۰ سوال عیناً کپی پیست شده سؤالات چاپ شده در کتاب‌های مؤسسات انتشاراتی بود.

تخلف بارز در آزمون شناسایی تیزهوشان/ سابقه کپی‌پیست در آزمون سمپاد به سال 97 باز می‌گردد

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: چندی پیش ماجرای تخلفات در آزمون ورودی پایه هفتم سمپاد منتشر شد و بررسی‌های کارگروه آموزش سازمان دیده‌بانشفافیتو عدالت مشخص شد که ۱۰ سؤال از آزمون تیزهوشان عیناً از یک کتاب کمک‌ آموزشی موجود در بازار طراحی شده و این آزمون با ۱۳ سؤال اشتباه و ۱۰ سؤال تکراری از منبع مشخص که مجموعا ۲۳ درصد آزمون را شامل می‌شود، برگزار شده است.

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هم به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که به دلیل تأخیرهای ناخواسته چندباره در برگزاری فعالیت سنجش و پذیرش پایه هفتم مدارس دوره اول متوسطه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ناشی از همه‌‎گیری بیماریکروناو شروع سال‌ تحصیلی در نیمه شهریورماه «به جای ابتدای مهر» و همچنین مشکلات اجرایی مرتبط، عملیات تصحیح و اعلام نتایج آزمون با مشکلاتی مواجه شد.

همچنین اعلام شد که بیش از ۱۰ درصد ظرفیت اصلی، به تعداد پذیرفته‌شدگان برای ثبت‌‎نام در مدارس سمپاد افزوده شد؛ همچنین درباره «پذیرش داوطلبی با نمره تراز کمتر و عدم پذیرش داوطلب دیگر با تراز بالاتر در مرحله دوم اعلام نتایج»، عنوان شد که با توجه به اینکه در تصحیح دوم، ۱۰ سوال (دارای دو پاسخ صحیح) حذف شده است، طبیعی است دانش‌آموزانی که تعداد بیشترِ سؤالات نادرست ایشان، سؤالاتی غیر از موارد حذف شده، باشد، در تصحیح دوم امتیاز کمتری را کسب می‌کنند.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس نسبت به این توضیحات سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اظهار کرد: آزمون سمپاد ورودی ششم به هفتم سال ۹۹ در حالی برگزار شده است که نمره ترازهای متفاوتی برای آن بدون اطلاع داوطلبان محاسبه شده است و ابتدا با حذف ۳ سؤال و سپس با حذف ۱۰ سؤال که نهایتاً تراز علمی با حذف ۱۳ سؤال صادر شده است.

وی تصریح کرد: با کمال تعجب و تأسف محرز شده است که ۱۰ سوال از مجموعه ۱۰۰ سوال آزمون تیزهوشان یاد شده عیناً از یک کتاب کمک آموزشی که در بازار  موجود است کپی برداری شده است تا جایی که ذهن داوطلبان و اولیا به این سمت رفته است که سازمان استعدادهای درخشان امسال قصد دارد از کدام منبع موجود در بازار سوالات خود را طراحی کند تا داوطلبان هم از همان منابع برای مطالعه آزمون استفاده کنند.

امرایی گفت: سابقه کپی پیست کردن آزمون‌های رایج در بازار در آزمون‌های ورودی تیرهوشان ششم به هفتم به سال ۹۷ می‌رسد که در آن بیش از ۶۰ سوال عیناً کپی پیست شده سؤالات چاپ شده در کتاب‌های مؤسسات انتشاراتی بود.

وی با بیان اینکه بی‌شک مدیریت در بحران‌ها معنا پیدا می‌کند، افزود: صدها آزمون توسط وزارتخانه‌های مختلف حتی آزمون‌های استخدامیوزارت آموزش و پرورشبا شیوع گسترده کرونا در کشور برگزار شده و همه این آزمون‌ها نمره مناسبی در اطلاع رسانی، برگزاری و تصحیح و اعلام نتایج کسب کرده‌‌اند اما چرا تنها این آزمون به این شکل نارضایتی داوطلبان را به دنبال داشته است؟ کرونا بهانه‌ای مناسب برای توجیه این اشتباهات و تخلفات نیست.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور اضافه کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در اولین تصحیح ، ۹۷ سؤال را مد نظر قرار می‌دهد که پس از اعتراضات فراوان اولیا و داوطلبان، ۱۰ سؤال را حذف کرده و ۸۷ سؤال را مد نظر قرار می‌دهد؛ حال سؤال اینجاست که چگونه می توان از نظر علمی توجیه کرد که پذیرش گروه اول داوطلبان با احتساب ۱۰ سوال دوپاسخه باشد و پذیرش گروه دوم داوطلبان با حذف آن ۱۰ سوال صورت گرفته باشد و همچنین چگونه می‌توان اطمینان پیدا کرد که اگر این ۱۰ سوال را برای گروه اول نیز حذف می‌کردیم در نتایج پذیرش داوطلبان تغییر اساسی پیدا نمی‌شد؟

وی اضافه کرد: حذف سؤالات پی‌درپی، تصحیح چندباره و صدور نمره ترازهای متفاوت باعث شد که داوطلب با نمره تراز علمی بالاتر در مدارس استعدادهای درخشان پذیرش نشود اما داوطلبان با نمره تراز علمی کمتر، در این مدارس پذیرش شوند و در حال تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان باشند که خلاف انصاف و عدالت است.

امرایی افزود: ماده ۱۵ مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش اعلام می‌دارد که برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان، نمره این دانش‌آموزان نباید در درسی کمتر از ۱۲ و معدل کل آن نباید کمتر از ۱۶ باشد! معدل ۱۶ یک دانش‌آموز در مدارس سمپاد چگونه می‌تواند نشانه سزاواری او برای ادامه استفاده از امکانات رایگان و خاص مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه باشد و مانع دستیابی سایر فرزندان کشور به این موقعیت خاص؟ 

وی تصریح کرد: موضوع زمانی ناعادلانه تر می‌شود که شرط معدل دانش آموزان تیزهوشان ۱۶ و بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی نهم به دهم است اما شرط معدل دانش آموزان مدارس عادی برای پذیرش در مدارس استعداد درخشان ۱۹ است آن هم پس از موفقیت در آزمون ورودی.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: این مصوبه نمود بارز بی‌عدالتی است، به ویژه وقتی دقت شود که دانش‌آموزان فعلی نهم در مدارس سمپاد، همان افرادی هستند که با آزمون سراپا ایراد سال ۹۷ و بیش از ۸۰ سوال تکراری  وارد این مدارس شده‌اند و اکنون مسؤولان قصد دارند با مصوبه‌ای، آنها را از رقابت در آزمون ورودی نهم به دهم معاف کنند و با داشتن معدل ۱۶ ، مستحق‌تر از هزاران داوطلبی بدانند که از ورود به این مدارس محروم مانده‌اند!

وی با اشاره به جمله سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در اسفند ماه سال ۹۴ که اعلام کرده بود «هیچ‌گونه ظرفیتی برای پذیرش دانش آموزان به غیر از دانش آموزان سمپاد در مقطع متوسطه دوم وجود ندارد و حتی برای ادامه تحصیل ۳۸۴ نفر از دانش آموزان سمپاد با کمبود ظرفیت روبرو هستیم»، گفت: کمبود ۳۸۴ نفری ظرفیت تیزهوشان مقطع متوسطه دوم در شهر تهران کوچک ترین عارضه  اجرای مصوبه در سال ۹۴ بود، زیرا اجرای این مصوبه ناعادلانه، منجر به عدم برگزاری آزمون تیزهوشان برای دانش‌آموزان عادی در آن سال شد و با توجه به ناروایی و کپی پیست بودن آزمون ششم به هفتم در سال ۹۷، روشن است که  دانش‌آموزان ورودی این سال باید در آزمونی علمی و استاندارد و بدون تست‌های آشنا و کپی پیست شده، با سایر دانش آموزان کشور به رقابتی بی‌تبعیض برای ادامه حضور در این مدارس خاص که از پول بیت‌المال اداره می شوند، بپردازند.

امرایی به طرح پیشنهاداتی پرداخت و گفت: با توجه به اشتباهات متعدد آزمون ورودی ششم به هفتم مدارس سمپاد در سال ۹۹ که داوطلبان در این اشتباهات نه تنها مقصر نبوده بلکه قربانی شده‌اند، مسؤولان آموزش و پرورش با تشکیل کارگروهی ویژه و با بررسی کامل پرونده داوطلبان معترض، ظرفیت مجددی را در نظر بگیرند تا بر اساس آن داوطلبان محق، پذیرش شوند و شکایت و اعتراض اولیا داوطلبان به رضایت تبدیل شود.

وی ادامه داد: طراحان مجرب، صاحب ابتکار و  شایسته‌ای جهت طراحی سؤالات آزمون‌های ورودی به کارگرفته شوند تا شاهد اشتباهات علمی فاحش و کپی برداری سؤالات از کتاب‌های ناشران آموزشی نباشیم و همچنین قرنطینه طراحان سؤالات و رعایت مسائل حفاظتی در جهت حفظ کامل امنیت سؤالات بهخوبیانجام شود.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تصریح کرد: با لغو مصوبه «ناعادلانه» پذیرش بدون آزمون نهم به دهم دانش‌آموزانی که در مقطع متوسطه اول در مدارس سمپاد تحصیل کرده‌اند، آزمون ورود به مدارس تیزهوشان دهم برای تمام داوطلبان (عادی و سمپاد)به صورتیک آزمون مشترک و با شانس پذیرش یکسان و بی‌هیچ تبعیضی برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول