اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

آشفتگی بازار مرغ در نبود کشتارگاه/پای سرمایه‌گذاری در کهگیلویه می‌لنگد

با وجود فعال بودن 26 واحد مرغداری و تولید مازاد بر نیاز اما در نبود کشتارگاه طیور کهگیلویه با مشکل تأمین این کالا مواجه است.

آشفتگی بازار مرغ در نبود کشتارگاه/پای سرمایه‌گذاری در کهگیلویه می‌لنگد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، مرغ از جمله طیور پر مصرف در سبد غذایی مردم بوده و در نبود گوشت قرمز زینت بخش سفره‌ها است با این حال بعضی مواقع همین کالا نیز از سفره‌ها پر می‌کشد.

نبود مرغ در شهرستان کهگیلویه روزها مردم را سرگردان واحدهای عرضه کرد و با مشاهده ویترین خالی از مرغ دست خالی به خانه برگشتند.

این مشکل برای شهرستانی که در تولید مرغ حرف‌هایی برای گفتن دارد و به گفته مسؤولان کمبودی وجود ندارد وقتی حادتر می‌شود که مرغ تولیدی در اوج نیاز مردم از دیگر شهرها سردر می آورد.

نبود کشتارگاه باعث شده مرغ‌های زنده از مرغداری‌ها روانه شهرهای گچساران و یاسوج شود اما مرغ‌های کشتار شده گاهی به چرخه توزیع در کهگیلویه بازگردانده نمی‌شود.

موضوعی که رئیس جهاد کشاورزی از آن پرده برداشته و می‌گوید«در حالی که کهگیلویه نیاز مرغ سه شهرستان از استان را تأمین می‌کند اما خود بی‌مرغ مانده است.

 

حکمت نریمانی با اشاره به فعال بودن 26 واحد مرغداری  فعال مرغداری در شهرستان اظهار داشت: در هر دوره 400 تن مازاد بر نیاز  آماده عرضه در بازار می‌شود.

وی نبود کشتارگاه را یک معضل اساسی در تأمین این کالای اساسی دانست و ادامه داد: 60درصد مرغ تولیدی از شهرستان خارج می‌شود.

مرغداری‌ها برای کشتار طیور باید به شهرهای گچساران و یاسوج مراجعه کنند که این کار سبب افزایش هزینه‌های تولید و بار اضافی بر دوش مصرف کننده خواهد شد.

از سوی دیگر فقدان کشتارگاه علاوه بر افزایش قیمت مرغ مصرفی تمایل مردم برای خرید مرغ زنده و به مخاطره انداختن سلامت آنها را نیز در پی دارد.

برای رفع این مشکل نیاز به احداث و راه‌اندازی کشتارگاه به شدت محسوس است با این حال طی سال‌ها و با وجود فعالیت 26 واحد مرغداری و دیگر واحدهای طیور همچنان ارسال مرغ به دیگر شهرها برای کشتار بار اضافی بر مصرف کننده تحمیل می‌کند.

این در حالی است که اگر مر‌غ‌های کشتار شده به شهرستان برگردند سردخانه مجهز 1500 تنی در شهرستان می‌تواند با ذخیره‌سازی مرغ نیاز دوره‌های بلند مدت شهرستان را نیز تأمین کند.

با این وجود با توجه به ظرفیت تولید مرغ می‌طلبد مسؤولان نسبت به احداث کشتارگاه طیور اقدامات لازم را انجام دهند تا از هزینه‌های اضافه بر تولید و تحمیل گرانی به مصرف کننده جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/82016

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول