اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| «کلاه خودت را سفت بگیر...» خطا است/ مصادیق امر به معروف در شرایط کنونی

حجت‌الاسلام علی‌پناه گفت: در جامعه متأسفانه این باور غلط ایجاد شده که امر به معروف و نهی از منکر مربوط به قشر خاصی است و ما نسبت به دور و اطراف خود، تکلیفی نداریم و باید تنها کلاه خود را سفت بگیریم تا باد نبرد. این حرف اشتباه است.

هلال| «کلاه خودت را سفت بگیر...» خطا است/ مصادیق امر به معروف در شرایط کنونی

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام میثم علی‌پناه، سخنران مذهبی در فصل پنجم این برنامه با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت بیست‌‌ونهم اظهار داشت: در جامعه متأسفانه این باور غلط ایجاد شده است که امر به معروف و نهی از منکر مربوط به قشر خاصی است و ما نسبت به دور و اطراف خود خیلی تکلیفی نداریم و باید تنها کلاه خود را سفت بگیریم تا باد نبرد. این حرف اشتباه است و ما نسبت به دور و اطرافیان خود مسئول هستیم.

وی افزود: این مسئولیت ما در مواجه با نسل جوان چندبرابر، مهم‌تر و خطیرتر است زیرا تمام ابزار و ادوات شیاطین و دشمن در وسط میدان تلاش می‌کند تا جوانان را از ما بگیرند بنابراین باید برای نسل جوان برنامه داشته باشیم. ائمه جماعت فکر کنند که چگونه مسجد را برای نسل جوان جذاب کنند، منبری‌ها فکر کنند که چگونه سخن بگویند تا جوانان را جذب کنند؛ افرادی که در جبهه جنگ نرم و رسانه‌ای فعال هستند، فکر کنند که چگونه فرضا نرم‌افزاری ایجاد کنند تا جایگزین اپلیکیشن‌های خارجی جذاب شود، با این تفاوت که تولید محتوا در این نرم‌افزار بومی با ما باشد و محتوای دینی جذاب و پرکشش به جوانان ارائه کنیم.

علی‌پناه با اشاره به اینکه این‌ها مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در شرایط کنونی ماست، گفت: گذشت آن زمان که ایست و بازرسی می‌گذاشتند که البته این در زمان خود نیاز بود و یا با قهر و تشر می‌خواستند جلوی گناه را بگیرند. همواره گفته‌ام با توسری نمی‌توان سر دختر مردم روسری کرد باید فلسفه حجاب را بیاموزند. باید بدانند چرا نماز می‌خوانند، چرا روزه می‌گیرند. این مستلزم آن است که از سن کم در دل آن‌ها ورود پیدا کنیم.

این سخنران مذهبی گفت: امام جماعت مسجد محله ما، بسیاری از جوانان را اهل مسجد کرد. از دل آن جوانان ۴۰ نفر معمم و طلبه شدند. آن مسجد بیش از ۱۰۰ شهید داده است. مسجد به عنوان قلب تپنده جامعه اسلامی، بسیار می‌تواند اثرگذار باشد. امروز بیشترین جامعه هدف مساجد و هیأت‌های ما نسل جوان هستند.

وی ادامه داد: برخی از ما باورمان نشده است که جوانان ما را برده‌اند و تنها دلخوش به روشن بودن چراغ مسجد و بالا بودن بیرق هیأت‌ها هستیم. چه کار کردیم؟ چقدر توانستیم جوانان را جذب کنیم؟ چقدر در کنار خوراک فکری شیاطین، ماهم خوراک با زبان متناسب به آن‌ها ارائه داده‌ایم. در نقل داریم که باید با لسان قوم با مردم صحبت کرد نه با لسان قُم! اگر امروز پیامبر (ص) در میان ما بود با جوانان و خردسالان چگونه صحبت می‌کردند؟

علی‌پناه افزود: در روایت داریم که بلال نقل می‌کند من بالای مأذنه اذان دادم اما پیامبر نیامد. به دنبال ایشان رفتم و دیدم در یکی از کوچه‌ها ایشان چهاردست و پا روی زمین هستند و کودکان را برپشت خود سوار می‌کنند و صدای شتر در می‌آورند و این‌ها می‌خندند. آمرین به معروف، علما، طلبه‌ها، فعالان فضای رسانه‌ای و ... که رسالت امر به معروف بر دوش شماست، تاکنون شده از اسب غرور پایین بیایید تا جوانی را جذب کنید؟

این سخنران مذهبی گفت: در قیامت، نامه عمل را به من می‌دهند و با تعجب خواهم دید که ثواب هدایت فلان قوم و طایفه به حساب من نوشته شده است، دلیل را که جویا می‌شوم خطاب می‌آید خاطرت است روزی فلان جوان را تحویل گرفتی، با او گرم صحبت کردی، به او لبخند زدی و محبت کردی؟ او علاقه‌مند تو شد و در جلسات شرکت کرد و سپس جماعتی را با خود همراه کرد. تو در ثواب هدایت تمام آن‌ها شریک هستی.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) می‌فرماید: بلال وقت نماز تنگ شود بهتر از آن است که این کودکان دل‌تنگ شوند. از خانه من گردو بیاور. ایشان گردوها را به کودکان دادند و آن‌ها دست از حضرت کشیدند و فرمودند: من را از برادرم یوسف هم ارزان‌تر فروختند. این اخلاق موجب می‌شود که انسان علاقه‌مند به مکتب پیامبر(ص) شود. باید سعی کنیم با اخلاق خوش، زبان نرم و به‌روزرسانی شده و با دغدغه برای جوانان در عرصه امر به معروف و نهی از منکر وارد شویم.

فیلم این سخنان را اینجا ببینید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول